7564
Sök

Watt på basar

15 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Jag har två stycken 300W basar som går på ett enkanaligt 500W steg, och nu när jag tänkt bygga ut mitt ljud ytterligare så började jag fundera lite på det här med hur mycket watt det blir. Min fråga är om oavsett serie- eller parallell koppling om basarna räknas ihop till 600W eller om det blir något annorlunda beroende på koppling?

Enligt brl så rekommenderar dem att man ska ha dubbla batterier ifall ljudet överstiger 1000W och allt mitt med basar, middar och diskanter hamnar på 1480(förutsatt att basarna räknas som 600W tillsammans). Är brl lite överdrivet pedanta eller bör man lyssna på deras rekommendation av dubbla batterier och behöver man byta ut generator isåfall? Ljudet är i en Volvo 940 FTT från -97 om det säger något för någon om hur mycket den laddar.

Tack på förhand:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
för 1 timme sedan
steget kan inte leverera mer än vad det klarar av oavsätt hur mycket basarna håller för.. 

jag kör med 780watt till 2st basar som tål 500watt styck.  men vad dom klarar och vad dom behöver är inte samma sak. 

sen är inte alltid 1000watt samma sak som 1000watt..   

tex jag som envisas med att bara köra klass ab så är verkningsgraden ganska dålig.. mot ett digitalt steg. 
jag vägrar digitala steg då det låter skit musikaliskt..  men ska det bara låta högst så kvittar det så klart.. 

digitala steg kan ha över 90% verkningsgrad så puttar man in 1000watt får man ut 900watt ungefär..
medans ett klass AB  har en verkningsgrad på maximalt cirka 80%  men då snackar vi bästa möjliga steget..  har sätt siffror som är lägre på både klass d och ab
så man kan inte säga att man behöver ett visst för 1000watt   utan det spelar väldigt stor roll vad för slutsteg man har.   

men kort och gott kan man säga att man i regel får vad man betalar för. 
bra komponteter kostar mer än billiga..  finns alltid undantag.
mitt klass ab  dls ra10 780watts steg är avsäkrat 120Amp  så det är det man får räkna med att det kan dra.   
120amp vid 14.4volt  drar närmare 1800watt från batteriet vid maximal uttag.    det är ju teoretiskt eftersom ett slutsteg aldrig har en konstant förbrukning.. utan tar max effekten under väldigt korta stunder.    mitt dls cad11 steg som är ett class d drar oxå 120amp men ger 1050watt vid 1ohm.      så där ser man skillnaden mellan ett class ab och ett class d
samma förbrukning men ger mer effekt. 

men samma förbrukning som måste in i steget.

så man kan inte säga 1000watt steg kräver si och så mycket batteri.   sen finns det stor skillnad mellan batterier.  går ju inte att jämföra ett normalt blybatter 60ah med ett 100ah agm batteri som ett exempel.  jag kör med 100ah agm batteri i min bil
man måste se upp så man inte eldar grejer.  jag hör direkt om jag har dåligt laddat batteri   inte alls samma ork i basen. 
men väldigt lätt att elda upp basar när man försöker plocka ur mer än vad batteriet klarar av.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök