4701
Sök

Hur funkar startspärren?

331 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Dottern har en Ford focus 2006, den vill inte längre starta. Lampan för startspärr blinkar när hon försöker starta, vet inte om startmotorn går, ska den göra det även om startspärr är aktiv? Ett konstigt ljud hörs vid startförsök, liksom ett klonk- pssss. Jag har inte själv möjlighet att kolla närmare på bilen så infon är lite knapp.

8 Inlägg
för 15 timmar sedan
Tack för ditt svar. Det är annorlunda i min bil. Tänder  och sen stannar. Mvh vihveli

331 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Nytt batteri blev i kväll isatt och sen startade den. Märkligt, men trevligt, hoppas det var felet.

3 870 Inlägg
för 2 timmar sedan
Felet här var inte startspärren utan troligen ett alldeles för svagt batteri där startmotorn inte orkade längre än till kompression.  Det skulle förklara ljudet också.
Klonk när startmotorn griper in och pyyyys  när den når kompressionen och stannar.
Jag har hört detta några gånger.

Även ett "el-hummande kan det bli av en elmotor som inte orkar.

Blinkande lampor förklaras också då elsystemet går bananas av för låg spänning.

Om felet var själva batteriet (fullt möjligt) eller om batteriet blev slut som följdfel av dålig generatorspänning eller tjuvström kommer att visa sig.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 914 Inlägg
för 1 timme sedan
underbart när man frågar någon bilointreserad om saker smile 
man blir oftast inte klokare och tänker att nu jävlar är allt paj. 

dom mesta intresserade hade förstått att det var pågång ganska tidigt..  ungefär som när jag säger till mina arbetskamrater att deras buss lät trött när jag startade tidigare på dagen..  nej då den startar så bra.. jo men hör du inte hur segt den snurrar motorn.. nej då allt är perfekt..  jag är allergisk mot dåliga batterier så jag tvingar chefen att byta batteri väldigt tidigt.    blir billigare i längden smile

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
för 1 timme sedan
Så kan det vara.

Sök