8689
Sök

Motorolja saab 9-5

282 Inlägg
4 november
Trådstartare
Hur viktig är det med rätt klassning på motorolja i en saab 9 5 aero 2003?
Vi har en motorolja på jobbet (eliteoil v 5-30) longlife vi kör på dom flesta av våra jobbilar.
Kollat klassning och hittar inget som det sägs saab kräver.
Funkar det ändå eller jag ska köpa rätt?

12 Inlägg
söndag 16:01
Just dessa motorerna är känsliga när det kommer till olja. Men det viktigaste är att oljan är helsyntetisk sen är det en plus i kanten om det är Dexos2 klassning på oljan.

Dessa motorer har problem med att oljan klumpar sig men regelbundna oljebyten med rätt helsyntetisk olja och gärna uppgradering av vevhusventilationen gör susen.

Själv har jag uppgraderad vevhusventilation (PCV #6) och använder biltema 5w-40 helsyntetisk med dexos2 certifiering och det funkar finfint

282 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Okej jag misstänker med att det går att köra en helsyntet 5w40 som inte är dexos 2 ett enda oljebyte .
Ska väl klara sig om man kör "rätt olja" nästa byte.
Och håller 1000 mil ca m3llan bytena.

12 Inlägg
för 10 timmar sedan
Ja, det är inga problem. Viskositeten och att den är helsyntetisk är det viktigaste. Dexos 2 märkningen är nog bara ett plus i kanten så att säga.

282 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Tack för svar ?

* Voff voff *
11 092 Inlägg
för 50 minuter sedan
Jag skulle nog säga att klassningen är rätt viktig över lag, iaf på en bil man bryr sig om. Det är ju inte så att det går från sämre -> bättre utan det handlar ju om olika egenskaper.

https://www.ocsoil.fi/?page=API%2FACEA&setlang=l2

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

282 Inlägg
för 47 minuter sedan
Trådstartare
Ja jag fattar absolut det och ja jag ska köpa "rätt" olja till nästa byte.
Men , just nu har jag denna oljan hemma och min fråga i det hela var om det skulle vara skadligt att köra med " fel" olja 1000 mil

Sök