3179
Sök

Vågar man köpa en hybrid med 15.000 mil på mätaren?

34 Inlägg
Igår 22:42
Trådstartare
#1
Går och funderar på en Volvo V90. Kanske plugg-in.
Vågar man köpa en hybrid med 15.000 mil, eller mer, på mätaren eller skaffar man sig massa bekymmer.
Hur länge håller de? Klarar de 20.000 till?
Hur står sig värdet? Kommer de gå att sälja?
Det är avancerad teknik i dem. Blir det kostsamt att laga?

Hur tänker ni?

Instagram: P_meckar

5 930 Inlägg
för 17 timmar sedan
#2
Personligen hade jag hellre köpt en helt eldriven bil istället för hybrid

Hybrid har mer saker som kan gå sönder då den har både en förbränningsmotor som kan gå sönder och ett högvoltssystem som kan gå sönder.


Fri fart för ett fritt folk!
14 953 Inlägg
för 13 timmar sedan
#3
en toyota ja  en volvo hell no!

Kör fort så hinner inget hända...

601 Inlägg
för 12 timmar sedan
#4
Och absolut inte en VW, Audi etc heller. Allför många som rapporterat väldigt kostsamma fel på tex Passat GTE

1 239 Inlägg
för 12 timmar sedan
#5
pejons skrev:
Går och funderar på en Volvo V90. Kanske plugg-in.
Vågar man köpa en hybrid med 15.000 mil, eller mer, på mätaren eller skaffar man sig massa bekymmer.
Hur länge håller de? Klarar de 20.000 till?
Hur står sig värdet? Kommer de gå att sälja?
Det är avancerad teknik i dem. Blir det kostsamt att laga?

Hur tänker ni?

Volvo verkar ha ganska bra integration med eldrivlinan och vanliga bensinmotorn, till skillnad mot tex VW (VAG), BMW och några andra.
Jag tror inte du behöver oroa dig för själva batteriet egentligen, men tänk att en äldre plugin-hybrid inte ger någon nämnvärd räckvidd elmässigt.

Jag har själv haft en plugin-hybrid och insåg snabbt att det blir ett jäkla laddande, så till den grad att man blir less på det, och förbrukningen på el är horribel.
Bästa är att gå på en ren elbil eller en ren diesel/bensin-driven, eller varför inte det bästa av två världar.
Köp en äldre bil som drivs av bensin eller diesel som du kan ha för att dra tungt, åka långt eller lasta mycket, och köp en mindre elbil för allt annat. Det är billigare än att ha en plugin-hybrid både på kort sikt och på lång sikt.

Köp tex en Zoe på 41kW eller en VW E-Up för typ 70tkr och en V90 Diesel från 210tkr så har du två bilar som kommer att gå billigare hur du än vrider och vänder på det än en begagnad v90 plugin-hybrid.


* Voff voff *
11 107 Inlägg
för 4 timmar sedan
#6
master_lars skrev:
pejons skrev:
Går och funderar på en Volvo V90. Kanske plugg-in.
Vågar man köpa en hybrid med 15.000 mil, eller mer, på mätaren eller skaffar man sig massa bekymmer.
Hur länge håller de? Klarar de 20.000 till?
Hur står sig värdet? Kommer de gå att sälja?
Det är avancerad teknik i dem. Blir det kostsamt att laga?

Hur tänker ni?

Volvo verkar ha ganska bra integration med eldrivlinan och vanliga bensinmotorn, till skillnad mot tex VW (VAG), BMW och några andra.
Jag tror inte du behöver oroa dig för själva batteriet egentligen, men tänk att en äldre plugin-hybrid inte ger någon nämnvärd räckvidd elmässigt.

Jag har själv haft en plugin-hybrid och insåg snabbt att det blir ett jäkla laddande, så till den grad att man blir less på det, och förbrukningen på el är horribel.
Bästa är att gå på en ren elbil eller en ren diesel/bensin-driven, eller varför inte det bästa av två världar.
Köp en äldre bil som drivs av bensin eller diesel som du kan ha för att dra tungt, åka långt eller lasta mycket, och köp en mindre elbil för allt annat. Det är billigare än att ha en plugin-hybrid både på kort sikt och på lång sikt.

Köp tex en Zoe på 41kW eller en VW E-Up för typ 70tkr och en V90 Diesel från 210tkr så har du två bilar som kommer att gå billigare hur du än vrider och vänder på det än en begagnad v90 plugin-hybrid.

Och använd sedan mellanskillnaden för att hyra garageplats eller betala p-böter på extrabilen inne i stan... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök