5098
Sök

Presentation Svetsare

3 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Jag har hängt i många år här på garaget och gjorde tillslut ett konto!

Många duktiga hemma-svetsare här!
Om någon har frågor kring svetsning eller vill dela med sig av sina svetsar/projekt så finns jag här! Jag dömmer ingen och jag gillar att hjälpa och ge tips! Även öppen för att lära mig mer också såklart!

Har ni några tips på liknande användare eller bilder svetsar folk gjort så dela gärna dom!

Ha det bäst!

345 Inlägg
för 8 timmar sedan
Filthy Welds! Så jävla bra nick!
När man slaggat lite OK48 eller gjort kattskit med sin trådmatningshackande 220v gasfria biltema-MAG.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
När man slaggat lite OK48 eller gjort kattskit med sin trådmatningshackande 220v gasfria biltema-MAG.

Ha! Lite satir i namnet!
Jag håller mig långt borta från Biltema och liknande! Kvalitutta ska det va! smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 954 Inlägg
för 4 timmar sedan
The-GOAT skrev:

gasfria tråden borde vara förbjuden att svetsa med smile   hatar hur det där skiten spottar och fräser när man svetsar med skiten..   

långt ifrån något svetsprofs..   minns när jag gassvetsade mitt första avgasystem  var så jävla nöjd hade svetsat så jävla fint tyckte jag.. var väll 18-19år gammal och släpper ner röret i golvet och det ramlar isär haha..    då fick kussensfarsa/chefen ta över och svetsa för då gav jag upp   aldrig svetsat med gassvets efter det smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 823 Inlägg
för 2 timmar sedan
Nu kanske jag inte besvarar din fråga rätt - men.......

Jag började med en "Humla" - Bosch pinsvets - i början på sjuttiotalet = "hopplös" - blir bara större och större hål med "klisterelektroder".
Köpte efter kort tid en AGA X11.
Mycket användbar för värma loss saker eller skära bort med skärbrännaren.
I slutet på sjuttiotalet vann jag  5.000:- som satsades på en ESAB A125 á 7.000:-.(efter kraftig rabatt genom arbetsgivaren)
A125:an var då den minsta av ESAB:s produktionssvetsar - dom hade samma "skal" och delade de flesta delarna innanför skalet - det fanns inga "hobbysvetsar" på den tiden.
Gjorde för ett par år sedan erfarenheten av en plasmaskärare från LIDL - men vi kom inte överens så jag fick pengarna tillbaka då den bränt hop.
Min ALAB kompressor, som lämnar 370 minutliter vid 6 bar, har aldrig strulat sedan jag köpte de ny i mitten på sjuttiotalet.

I lumpen, som artilleriflygmekaniker, fick jag bl a lära mig gassvetsa tunna aluminiumrör på de SuperCub:ar vi servade - behärskar jag absolut inte nu för tiden.

Vill inte påstå att jag KAN svetsa - men får ihop bitarna och "fyller hålen med MIG:en.

Om jag skulle börja om så skulle jag satsa på en TIG-svets.
Något begagnad av fabrikat KEMPPI eller ESAB.
ABSOLUT INTE en 230v enfas "varuhussvets" med fylld tråd.
Och en "bättre" plasmaskärare än LIDL:s.
En rökutsug av fabrikat ESAB eller AGA förhöjer trivseln, och förlänger livet.
Svetstänger av olika utseende kan man aldrig få för många av - tror jag har 12 stycken - och det finns tillfällen då man önskar sig fler - eller i alla fall annan modell.
Önskvärt är också om man är några stycken som delar på ett "gasbrev" - för ekonomins skull.
Men om man bara svetsar lite då och då kan man nöja sig med 5-literstuber.

Köp inte för liten kompressor = minutliter vid 6 bar - 300 - 500.

Tycker jag!

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Nu kanske jag inte besvarar din fråga rätt - men.......

Jag började med en "Humla" - Bosch pinsvets - i början på sjuttiotalet = "hopplös" - blir bara större och större hål med...

Jag har bara bra erfarenheter av tidigare modeller av ESAB maskiner. Men jag bojkottar nyare modeller - årsmodeller runt 1990-2000 håller måttet än idag och är tillverkade av "riktiga" ESAB. Koncernen såldes på 90-talet till investerare som sänkte kvalitén år per år. ESAB-andan försvann snabbt.

Jag använder en Compact 125 än idag imellanåt som har över 20 år på nacken och den är fruktansvärt bekväm att svetsa tunnplåt med.

Kemppi och Migatronic håller jag mig till när det gäller nya maskiner. Fronius är också bra men på tok för dyra.

Tillbehör till TIG har jag testat mycket från Kina dvs Temu osv. Och det fungerar suveränt. Då menar jag Gaslinser, wolfram-elektroder samt gaskåpor.

Ett tag kunde man tillochmed få tag i högre % eWTH radioaktiva Wolfram-elektroder från Wish. I Sverige säljs "enbart" 2% men dessa rackarna ger extremt tight ljusbåge och håller länge!

Ångrar att jag inte beställde fler medans det fick..

7 823 Inlägg
för 1 timme sedan
För många herrans år sedan tog tråden slut på lördagsmorgonen.
Eftersom mitt vanliga inköpsställe var stängt åkte jag till Biltema och köpte en liten rulle tråd.
Men den tråden gillade inte trådmatningen
Var en beläggning på på Bilematråden som "flagade".
Gick bara att svetsa några minuter i taget innan jag fick rengöra matningshjulet och torka av råden.

Någon som provat Biltemas tråd och har samma erfarenhet?

345 Inlägg
för 1 timme sedan
torsen skrev:
För många herrans år sedan tog tråden slut på lördagsmorgonen.
Eftersom mitt vanliga inköpsställe var stängt åkte jag till Biltema och köpte en liten rulle tråd.
Men den tråden gillade inte trådmatningen
Var en beläggning på på Bilematråden som "flagade".
Gick bara att svetsa några minuter i taget innan jag fick rengöra matningshjulet och torka av råden.

Någon som provat Biltemas tråd och har samma erfarenhet?

De flesta av artiklarna i Biltemas sortiment är genuint skit.
Jag delar den erfarenheten att tråden släppte någon ytbeläggning.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök