5707
Sök

Vad gör jag med min bil i dethär läget?

21 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
För ungefär ett år sedan köpte jag en Mazda 3 för 90 000 kr. Inget lyxigt, inget extremt. Bara en bil som skulle ta mig från A till B. Första månaderna var lugna. Jag tänkte att jag gjort ett vettigt köp.

Sex månader senare rasade allt.

Plötsligt dör turbon. Inget förvarningstecken. Bara kaputt. Samtidigt visar det sig att oljan i princip är borta. Jag bogserar bilen till verkstad. Domen kommer snabbt. Turbon har bränt olja eftersom den är trasig. Bonus. Den har dessutom bytts tidigare av någon som uppenbarligen inte visste vad de höll på med.

Valet känns inte som ett val. Antingen skrot eller reparera. Jag betalar 30 000 kr för en ny turbo och intalar mig själv att nu är det värsta över.

Två månader senare tänds nästa lampa.

Varje gång jag gasar lite hårdare dyker ett elfel upp. Några dagar efter det lyser den röda oljelampan. Lågt oljetryck. Jag stannar, drar upp stickan och stirrar. Nästan tomt. Igen.

Jag fyller på olja och åker tillbaka till samma verkstad. Mekanikern tittar på bilen, skakar på huvudet och säger rakt ut. Det är nog motorn. Lägg inte en krona till. Sälj den.

Jag vill inte sälja en bil till någon ovetande. Samtidigt tänker jag att om det finns olja i motorn så borde den åtminstone gå. Så jag kör vidare.

Några dagar senare händer det igen.

Röd oljelampa. Panik. Jag stannar direkt. Den här gången finns det olja i. Alltså är oljetrycket lågt oavsett. Med eller utan olja verkar spela mindre roll.

Nu står jag här.

90 000 kr för bilen.
30 000 kr för turbon.
Ytterligare pengar på småreparationer som jag knappt vill räkna ihop.

Totalt runt 120 000 kr ner i en bil som ingen vill ta i med tång.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra längre. Reparera känns som att kasta pengar i eld. Sälja känns som att lura någon. Skrota bilen känns som att erkänna totalt nederlag.

Vad fan gör man i det här läget?

19 Inlägg
för 6 timmar sedan
Sälj den och säg inget om skicket.

En vettig köpare kommer inte att gå på det, och en oerfaren kommer lära sig samma läxa som du just har gjort.

* Voff voff *
11 115 Inlägg
för 5 timmar sedan
Reon skrev:
För ungefär ett år sedan köpte jag en Mazda 3 för 90 000 kr. Inget lyxigt, inget extremt. Bara en bil som skulle ta mig från A till B. Första månaderna var lugna. Jag tänkte att jag gjort ett vettigt köp.

Plötsligt dör turbon. Inget förvarningstecken. Bara kaputt. Samtidigt visar det sig att oljan i princip är borta. Jag bogserar bilen till verkstad. Domen kommer snabbt. Turbon har bränt olja eftersom den är trasig. Bonus. Den har dessutom bytts tidigare av någon som uppenbarligen inte visste vad de höll på med.

Valet känns inte som ett val. Antingen skrot eller reparera. Jag betalar 30 000 kr för en ny turbo och intalar mig själv att nu är det värsta över.

Varje gång jag gasar lite hårdare dyker ett elfel upp. Några dagar efter det lyser den röda oljelampan. Lågt oljetryck. Jag stannar, drar upp stickan och stirrar. Nästan tomt. Igen.

Jag fyller på olja och åker tillbaka till samma verkstad. Mekanikern tittar på bilen, skakar på huvudet och säger rakt ut. Det är nog motorn. Lägg inte en krona till. Sälj den.

Jag vill inte sälja en bil till någon ovetande. Samtidigt tänker jag att om det finns olja i motorn så borde den åtminstone gå. Så jag kör vidare.

Röd oljelampa. Panik. Jag stannar direkt. Den här gången finns det olja i. Alltså är oljetrycket lågt oavsett. Med eller utan olja verkar spela mindre roll.

Nu står jag här.

90 000 kr för bilen.
30 000 kr för turbon.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra längre. Reparera känns som att kasta pengar i eld. Sälja känns som att lura någon. Skrota bilen känns som att erkänna totalt nederlag.

Och du är säker på att det inte bara är oljetrycksgivaren som spökar?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

21 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Reon skrev:

Nu står jag här.

90 000 kr för bilen.
30 000 kr för turbon.

Och du är säker på att det inte bara är oljetrycksgivaren som spökar?

Ganska. Vet inte om jag inbillade mig men började höra motorn knacka lite, plus att oljan först hade försvunnit

Forummoderator
18 389 Inlägg
för 2 timmar sedan
1. Fyll på med en tjockare olja eller ännu bättre: Häll i en burk STP så kommer motorn spinna som en mätt katt sen.
2. Åk till en burkhandlare och byt in bilen till en annan utan utan och lägga så mycket i mellan. Du blir blåst, tror handlaren...

Klart!

6 711 Inlägg
för 2 timmar sedan
Möjligen en 1.6 diesel ?

De/Dem

3 921 Inlägg
för 2 timmar sedan
Felet i dagens samhälle är just rekommendationerna du fått här.
Att bara blåsa någon annan.är ju för dj@vligt. Håll dig för god för det.

Själv hade jag velat mäta oljetrycket för att veta skicket på motorn, men det kräver lite grejer och vetande.

Sälj bilen ärligt som repobjekt om du inte känner någon som kan hjälpa.
Ev verkstad som mäter oljetrycket åt dig går ju också, men att felet bara är givaren är inte särskilt sannolikt. Men möjligt.

Dock, borde dåligt tryck av dåliga lager eller oljepump vara konsekvent. Dvs alltid bli med varm motor, tex. Men undersöka kostar pengar på verkstad.....

Forummoderator
18 389 Inlägg
för 1 timme sedan
Mossan1 skrev:
Felet i dagens samhälle är just rekommendationerna du fått här.
Att bara blåsa någon annan.är ju för dj@vligt. Håll dig för god för det.

Själv hade jag velat mäta oljetrycket för att veta skicket på motorn, men det kräver lite grejer och vetande.

Sälj bilen ärligt som repobjekt om du inte känner någon som kan hjälpa.
Ev verkstad som mäter oljetrycket åt dig går ju också, men att felet bara är givaren är inte särskilt sannolikt. Men möjligt.

Dock, borde dåligt tryck av dåliga lager eller oljepump vara konsekvent. Dvs alltid bli med varm motor, tex. Men undersöka kostar pengar på verkstad.....

Säljs bilen med alla fel uppräknade kommer någon att köpa den, dölja felen och sälja vidare till fullpris. Troligen samma burkhandlare som jag föreslog eller ännu värre - En person som säljer den privat...

259 Inlägg
för 56 minuter sedan
Superiora skrev:
Sälj den och säg inget om skicket.

En vettig köpare kommer inte att gå på det, och en oerfaren kommer lära sig samma läxa som du just har gjort.

Dig ska man inte göra affärer med hör jag! Riktigt dålig stil, sånna som dig hör tyvärr inte hemma i bilhobbyn. Usch!!

Det är bedrägeri och straffbart.
Senast redigerat av vr6rotrex (för 50 minuter sedan)

polering 0706-903247

6 632 Inlägg
för 1 sekund sedan
Du har kanske lärt dig något av det här.
1. Kolla regelbundet oljenivån! Köp olja och filter och fyll på olja med rätta specifikationer för din bil!
Har det börjat knacka är det troligen vevstakslagren som är slut!

Sök