4336
Sök

Minskad nivå i expansionskärl, normalt på vintern? (Honda Accord 92)

343 Inlägg
2 januari
Trådstartare
Kollade av motorrummet före en långkörning och såg att det hade sjunkit nivån i expansionskärlet till kylaren. Radiatorn byttes för strax över ett år sen. Har inte sett något läckage men jag tar det säkra före det osäkra. Tänker om det är något annat man kan utesluta innan jag börjar krypa ner och kollar anslutningar i botten (de som är svårast att se utan att ta bort massa grejor undertill).

Den ligger ju precis mellan max och min-nivån så det går ju an än så länge. Men just eftesom jag fyllde till strax under max när jag bytte radiator och kylarvätska så blir jag lite fundersam....

Fri fart för ett fritt folk!
14 994 Inlägg
3 januari
kallt vatten tar mindre plats än varmt vatten.. men svårt att säga beror på hur mycket det fattades är det väldigt liten skillnad skulle jag inte fundera så mycket men fattas det 2-3liter är det nog inte tätt eller så blev det inte ordenkligt fyllt och när man öppnade värmekranen så försvann det lite smile

Kör fort så hinner inget hända...

343 Inlägg
söndag 11:15
Trådstartare
Nånting läcker uppenbarligen, var ut nu och skulle fixa med annat och ser att det verkar minskat ännu mer i exp.kärlet. Då har jag inte ens använt bilen sen igår.

Osäker på var det skulle kunna läcka. Finns fyra slangar som ansluter, två är synliga, de andra två måste jag ta bort nån plastsköld under stötdämparen för att komma åt.

Möjligt om det läcker från exp.kärlet men blir klart lite nojig att det är nån slang som spruckit.

* Voff voff *
11 132 Inlägg
söndag 15:07
Hur kallt är det och hur mycket har du fått fylla på? Stiger det till den normala nivån igen när bilen blir varm?

Expansionskärlet har ju sitt namn av en anledning, och precis som Growe skriver så tar kallt vatten mindre plats än varmt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

343 Inlägg
söndag 15:16
Trådstartare
Brådhis skrev:
Hur kallt är det och hur mycket har du fått fylla på? Stiger det till den normala nivån igen när bilen blir varm?

Expansionskärlet har ju sitt namn av en anledning, och precis som Growe skriver så tar kallt vatten mindre plats än varmt.

Just nu är det -5 ute, har väl varit som mest -9 de senaste två veckorna. Ska ta och varmköra bilen så snart jag skruvat tillbaka stötdämparhöljet. Då får jag se om det händer något. Men ser ut som det ev. läcker ut från fästet från slangen till expansionskärlet, så är frågan om slangen är dålig eller behövs en ny klämma... Är liksom fuktigt kring fästet.

* Voff voff *
11 132 Inlägg
söndag 15:18
skreech3 skrev:
Brådhis skrev:

Just nu är det -5 ute, har väl varit som mest -9 de senaste två veckorna. Ska ta och varmköra bilen så snart jag skruvat tillbaka stötdämparhöljet. Då får jag se om det händer något. Men ser ut som det ev. läcker ut från fästet från slangen till expansionskärlet, så är frågan om slangen är dålig eller behövs en ny klämma... Är liksom fuktigt kring fästet.

Klart värt att testa att dra åt klämman iaf (om det är en slangklämma?).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

343 Inlägg
söndag 15:20
Trådstartare
Brådhis skrev:
skreech3 skrev:
Brådhis skrev:

Klart värt att testa att dra åt klämman iaf (om det är en slangklämma?).

Slangklämma är nog att ta i... det är en ståltrådsliknande grej. Få tag i ny slang är nog svårare. Kan ju alltid ta nån ståltråd från verktygslådan och linda om och dra åt. Tveksamt om en slangklämma funkar.

343 Inlägg
tisdag 13:20
Trådstartare
Verkar inte ha läckt något nu vad jag kan se, inte där uppe i alla fall. Kommer ju inte åt botten utan att ta bort den där "splash screen" som sitter på undersidan.... men då är frågan, hur mycket ska man fylla i radiatorn och hur mycket i exp. kärlet? Hade ju upp till strax under max för några veckor sen bara. Går väl ingen vätska nån annanstans, eller går den även in genom värmeslangarna in till kupéfläkten?

343 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Nu tyckte jag det hade minskat i exp.kärlet ändå, så jag fyllde på kylarvätska i den och i kylaren och luftade, varmkört motorn och kollat där jag kan se om det läcker. Funderar på om det är nån minimal spricka i själva exp.kärlet. Ser inte att det läcker vid slangen längre men tycker det minskar lite för mycket på kort tid. Är ju som sagt två anslutningar jag har svårt att se utan att behöva plocka bort typ kylarfläkten eller bända bort stänkskyddet under motorn.... Körde en 10 mil idag med längre paus. Såvida det inte sugs in i kylaren på något vis. Vet inte hur det fungerar egentligen.

6 642 Inlägg
för 17 timmar sedan
Nivån i expansionskärlet ska inte minska nämnvärt från att du EN dag kör bilen till NÄSTA dag du kör.
Men självklart varierar vätskan i expansionskärlet från kall motor till att motorn blivit varm.
I ditt fall skulle jag kolla hur det är inne i bilen, vid mattorna! Vatten där och du har läckage i värmepaketet.
Så var det på både min och min brors Audi 100 Avant för några år sedan. Mattorna var blöta längst fram mot brandväggen.

343 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Nivån i expansionskärlet ska inte minska nämnvärt från att du EN dag kör bilen till NÄSTA dag du kör.
Men självklart varierar vätskan i expansionskärlet från kall motor till att motorn blivit varm.
I ditt fall skulle jag kolla hur det är inne i bilen, vid mattorna! Vatten där och du har läckage i värmepaketet.
Så var det på både min och min brors Audi 100 Avant för några år sedan. Mattorna var blöta längst fram mot brandväggen.

Bara för att förtydliga, värmepaketet, är det det som sitter inne i kupén under instrumentpanelen och allt? Ser ju själva slangarna som går in genom brandväggen bakom motorn, inte kunnat se några ev läckage där (fått för mig att det borde synas typ rödfärgade avlagringar, då kylarvätskan är röd).

Nu körs ju värmen i kupéfläkten på mer eller mindre max pga vädret (få bort imma och ev is på rutan framförallt).

Men få se.... IQ-fråga men.... är det kylarvätska som pumpas in i värmepaketet från kylaren? Tänkte mer om det var varmluft från radiatorn....

6 642 Inlägg
för 5 timmar sedan
Kylarvätska går in i värmepaketet ! Det finns "luckor"  som skärmar av/styr luften från värmepaketet in i kupén.
När det är varmt ute går luften inte igenom värmepaketet. När det är kallt ute går luften igenom värmepaketet. Det här styrs antingen genom mekaniska reglage (som på min 36 år gamla Audi) eller via knapptryckningar på A/C enheten.
Det underlättar att ha en "Haynes bok" över bilen så att du ser var värmepaketet sitter.

343 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Kylarvätska går in i värmepaketet ! Det finns "luckor"  som skärmar av/styr luften från värmepaketet in i kupén.
När det är varmt ute går luften inte igenom värmepaketet. När det är kallt ute går luften igenom värmepaketet. Det här styrs antingen genom mekaniska reglage (som på min 36 år gamla Audi) eller via knapptryckningar på A/C enheten.
Det underlättar att ha en "Haynes bok" över bilen så att du ser var värmepaketet sitter.

Har en rep.handbok för just Honda så är den jag använt för det mesta i reparationsväg. Sen är den lite oklar i vissa fall måste jag erkänna, men bättre än ingenting.

7 859 Inlägg
för 30 minuter sedan
Håller med om att Haynesböckerna inte är speciellt bra - ofta generella med saker som inte passar in på berörd modell - men bättre än ingenting.
Som exempel kan jag berätta att när jag sökte hjälp i en Haynesbok för att dreva om fördelningslådan till Suzuki SJ 413 så stod där att de var kedjedriven - fast den i verkligheten är kugghjulsdriven.
Ursäkta o t.
En annan sak, har du elektrisk motorvärmare av insticks- eller slangtyp?
Kolla om den fuktar/läcker.
För att hitta den så följer du den utvändiga elintagskabeln.

Sök