Tja!
Jag har fått för mig att jag ska bli mer händig, och i detta har jag köpt mig en äldre bil (Mazda 6 2007 2.0) för att ha någonting billigt att mecka med.
Nu är det dags att göra en oljeservice, och jag är redigt nervös och söker lite svar, tips/tricks.
- Jag kommer lyfta upp bilen med hjälp av domkraft och två pallbockar. På Mazdan sitter lyftpunkterna längs klämfästena som går längs bilens nedre sidor. Jag kommer sätta varsin pallbock på varje sida, med domkraften på en av sidorna som "back-up". Slänger kanske in ett däck under chassit också. Något mer jag bör göra för att inte krossas av bilen om något fallerar?
- Det ska finnas en packning till oljepluggen som jag läst att man bör byta efter varje oljebyte. Jag har dock sett att på Mazda 6 så sitter det en "inbyggd" sådan på själva pluggen. Då är det inget jag behöver bry mig om att byta?
- Vad är skillnaden på ACEA A1/B1, A5/B5 och ACEA C3 när det kommer till motorolja?
- I mitten av oljefiltret så sitter den en skruv som man kan skruva loss. I en video har jag sett personen skruva loss den först innan oljefiltret och i en annan så skruvar personen av hela oljefiltret utan att bry sig om skruven i mitten. Vad är rätt? se bild:
https://i.ytimg.com/vi/c0tSPM_DadE/maxresdefault.jpg- Vad brukar vara jobbigast med att byta olja? Tips?