4064
Sök

Audi a4 b8 2.0TDI -2014 Ryker och vill regenerera i tid o otid

98 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
hejsan

audi a4 2.0 tdi -14   quattro automat   som   gått lite över 17k

problemet:  den vill börja ryka extremt slumpmässigt.   Kan börja  10 sek efter kallstart kan börja 20 minuter eller 2 timmar senare ibland slutar den om man stänger av några minuter  eller fortsätter  T.ex ryker hela vägen till stan några mil stänger av går in i affär ryker inte minsta mellan affär 1 och 2 sen ryker hela färden hem eller ryker  stänger av slutar  sen ingen rök hela dan osv.   kan ibland sluta ryka i veckor och att sen göra det en dag eller flera dagar i rad. 
dvs ingen riktig speciell tidpunkt
kylarfläktarna går oftast efter man stängt av så den verkar vilja regena

drar även lite väl  ca 0.80-85  blandat
övrigt startar och går bilen som den ska.
men noterar att det är rätt mycket sot på bagageluckan och lambdan

har gjort så i ca 1.5 år nu

kör ca 1.2 mil till jobbet brukar komma upp i temp halvvägs  iaf på höst/sommar tiden och kör längre rundor flera ggr i veckan.   att köra en längre sträcka när den börjar ryka hjälper inte det har bara hjälpt 2 ggr när jag fått varningslampa för dpf (2 ggr på 1.5 år) den försvann efter 15 min

röken skiftar mellan blå/grå och vit/grå  och luktar skarpt  precis som en riktigt gammal dieseltraktor som gör en kallstart.

försvinner  "normalt för vag" olja får kanske fylla på några dl varanan månad och försvinner ingen kylarvätska alls
är medveten om dom klena ventiltätningarna och kolvringarna på dessa modeller men iom att oljan inte försvinner i rask takt och att den kan gå längre perioder utan rök tror jag inte det är problemet

alla tempvärden verkar normala i datorn även dragit ur och kollat dom i olika temp utom  " heat delivery in cooling system" -270  även -270 efter  egr men kan inte finna var den får dom värdena ifrån finns en givare på ett kylarrör som går till egr men den visar normala värden och inte  den som visar -270

inga felkoder
har kännt på turbon och ingen olja i turbinhusen och inga glapp att tala om  även ingen olja i intercoolern  att tala om

saker som är bytta av denna eller andra aneldningar

NY dpf med katalysator (började ryka  bara någon dag efter bytet)
ny egr med kylare
ny lambdasond
ny ventilkåpa med integrerad vevhusvent och då ochså nya spridartätningar
nya glödstift bosch
service regenererad med obd flera ggr
bytt tryckgivare till dpf 2 ggr (en billig nty sen till en org bosch)
ny map sensor
servad med mobil 1 olja filter  dieselfilter  luftfilter etc
hällt  spridar rengörning  i tank
Senast redigerat av reebstyle (för 2 timmar sedan)

Forummoderator
18 408 Inlägg
för 4 timmar sedan
Varför bytte du glödstift?

98 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
[quote="Hybrid_"]Varför bytte du glödstift?[/quote

ingen historik på när dom byttes senast och tog ut en och kollade det var rätt mycket beläggning på dom och det var rea på reservdelar så tänkte att lika bra att byta dom.
samt ett litet långskott att dom bidrog till att det inte blir varmt nog eller dylikt eftersom det ibland ryker vid kall motor

glömde skriva miltalet men har skrivit det nu smile
Senast redigerat av reebstyle (för 2 timmar sedan)

5 934 Inlägg
för 46 minuter sedan
"röken skiftar mellan blå/grå och vit/grå  och luktar skarpt  precis som en riktigt gammal dieseltraktor som gör en kallstart."

I mina erfarenheter så betyder den skarpa lukten att du har en eller flera dåliga insprutare.
Detta skulle även förklara den högre bränsleförbrukningen och extra röken.

Fri fart för ett fritt folk!
15 010 Inlägg
för 14 minuter sedan
simlar skrev:
"röken skiftar mellan blå/grå och vit/grå  och luktar skarpt  precis som en riktigt gammal dieseltraktor som gör en kallstart."

I mina erfarenheter så betyder den skarpa lukten att du har en eller flera dåliga insprutare.
Detta skulle även förklara den högre bränsleförbrukningen och extra röken.

min tanke oxå överskott av diesel.. och det är faktist något som kan ske lite random.. att helt enkelt en spridare som inte stänger helt.   ibland..
när du bytte glödstift tänkte du på om någon verkar skilja i färg mot dom andra så är du nog på en väg att hitta vilken spridare som spökar det är mest troligen bara en som strular.    man kan kolla bakläcka i returen oxå.  men det är inte säkert det ger något heller

Kör fort så hinner inget hända...

Sök