6889
Sök

BMW e91 2012 320d, dieselvärmare som ger kall luft.

137 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej

Bmw 320d 2012 E91.
Jag undrar varför dieselvärmare ger jätte kallluft när den har startat på timer en halv timme innan jag kommer till bilen?
När jag kommer tillbaka till bilen för att starta bilen efter mer än 6 timmar så får jag kall luft sedan efter 10minuter så får jag lite varmare och varmare luft.
Ska den inte värma motorn vilket gör att man får lite varm luft när man startar bilen?
Eller vad tycker ni?

Tack på förhand

Forummoderator
18 430 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hör du om den går när du kommer nära bilen?

137 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Ja

Hybrid_ skrev:
Hör du om den går när du kommer nära bilen?

Forummoderator
18 430 Inlägg
för 3 timmar sedan
Har du satt alla reglage/rattar på full/hi innan du lämnat bilen dagen innan?

137 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Har du satt alla reglage/rattar på full/hi innan du lämnat bilen dagen innan?

Ja

Forummoderator
18 430 Inlägg
för 3 timmar sedan
Och värmaren går alltså? Dvs den har tänt och bullrar en del?

137 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Och värmaren går alltså? Dvs den har tänt och bullrar en del?

Ja, det gör den .

Forummoderator
18 430 Inlägg
för 3 timmar sedan
Efter en halvtimma borde ju motorn blivit så varm så du kan se det i instrumentpanel när du startar bilen?

137 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Efter en halvtimma borde ju motorn blivit så varm så du kan se det i instrumentpanel när du startar bilen?

Jag kan inte se i instrumentpanelen.

Forummoderator
18 430 Inlägg
för 3 timmar sedan
Då borde värmaren stannat rätt fort pga överhettning om den inte får cirkulation på vattnet. Originalvärmare?

Jämförelse: Startar min dieslevärmare cirka 40-45 minuter innan avfärd varje dag nu för tiden. I bilen är det +25 grader då och motorn håller driftstemp på  +80 grader så visst är något fel. Mycket fel.

137 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Då borde värmaren stannat rätt fort pga överhettning om den inte får cirkulation på vattnet. Originalvärmare?

Jämförelse: Startar min dieslevärmare cirka 40-45 minuter innan avfärd varje dag nu för tiden. I bilen är det +25 grader då och motorn håller driftstemp på  +80 grader så visst är något fel. Mycket fel.

Precis och när jag kommer inte till bilen och då hade den startat innan alltså 20min innan jag kommer till bilen jag hör att den är på och när jag känner på gallret i bilen det kommer jättekall luft som att jag har startat AC med kylan på

137 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Abbe1234 skrev:
Hybrid_ skrev:

Precis och när jag kommer inte till bilen och då hade den startat innan alltså 20min innan jag kommer till bilen jag hör att den är på och när jag känner på gallret i bilen det kommer jättekall luft som att jag har startat AC med kylan på

Ja, det är original

3 224 Inlägg
för 1 timme sedan
Vad har du kontrollerat hittills?
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

137 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:

Dieselvärmaren som är original. Värmen fungerar perfekt annars. Vad är det mer jag ska göra?

3 224 Inlägg
för 1 timme sedan
Abbe1234 skrev:
Jesper328 skrev:

Dieselvärmaren som är original. Värmen fungerar perfekt annars. Vad är det mer jag ska göra?

Typ;
Felkoder.
Om värmaren förbränner diesel (känn med handen på avgaserna).
Om cirkulationspumpen går.
Om slangarna till värmaren varma medan slangarna till värmeväxlaren är kalla efter X antal minuters gång - inte helt ovanligt med backventiler som fastnat.

Sök