för 4 timmar sedan
Trådstartare
Tjena, idag ringde frugan mig när hon åkte till jobbet för att meddela att bilens kupefläkt inte fungerade. Medans vi pratar så säger hon att det börjar blinka massa varningslampor på instrumentbrädan, därefter så dog styrservo och sedan motorn. Jag åker dit och kommer så snabbt fram till att det inte finns någon ström i bilen, jag kontaktar en vän som ska hjälpa mig att bogsera hem bilen.
När han kommer så kikar vi på drivremmen så den är hel, vilket den är. Då testar vi med startkablar och bilen går igång som om inget hade hänt. Men max en minut efter vi tog av startkablarna så börjar den igen. Fläkt stängs av, varningslampor för ABS och styrservo. Tillslut så dör bilen. Vi bestämmer oss för att ladda batteriet med min kompis bil för att se om jag hinner köra hem den innan den dör igen. Det fungerade och bilen står nu i garaget.
Min fundering är vad som kan vara fel, min första misstanke är generatorn. Men batterilampan lyser inte när motorn var igång, den borde väl lysa om generatorn inte laddar? Nästa logiska fel borde kanske vara batteriet, men bilen hade ström när den startades nu på morgonen så det borde ju inte vara batteriet. Så vad kan det vara för fel tror ni? Tips om hur jag ska felsöka det här? Tänker ladda upp batteriet med min Ctek och sedan starta bilen för att se om generatorn laddar, men efter det så vet jag inte. Är inte så sugen på att köpa generator om det inte behövs:-P