6255
Sök

Fiat Fremont/Chrysler 3,6 v6 - p0205 ofixbar.

1 806 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Hupp, har en jänkare som e´´ofixbar. Fått felkod P0205 (avbrott i spridarekrets cyl 5)...  Ger felkod direkt efter start, o den går illa o sätter P0305 (misständning cyl 5) efter nån minut. Har gjort det man kan göra, dvs. bytt spridare o även skiftat mellan cylindrar- ingen skillnad. Har haft alla spridare i luften (på den banken), och samtliga funkar. Har mätt kabelhärva o allt e´ok till boxen. Har även provat att dra separat ledning till spridaren från Motorstyrdon- ingen skillnad. Så ja tog beslutet att beställa ett nytt motorstyrdon, som kom plugg and play från usa. De fick Vin o ja pluggar in o samma fel.
Har haft mitt mini oscilloskop inpluggat, o tycker att det finns spikar på 5,an som jag inte ser på 1,an. Men vafan, kan nya motorstyrdonet grillat direkt? Nån som har koll på dessa bilar? En trött Husse./Skål

Fri fart för ett fritt folk!
15 074 Inlägg
för 14 timmar sedan
har du använt samma kontaktstycke när du kopplade kablarna..  tänker om ett stift är dåligt och glappar lite så kan det ju fungera bra kallt och obelastat men sen skarvar du på nya kablar och inte byter stift så blir felet kvar endå.   bara en tanke det är lätt att glömma bort enkla fel.  bara för att dom verkar bra när man mäter så med värme händer det ibland en massa konstigheter..

Kör fort så hinner inget hända...

1 806 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
har du använt samma kontaktstycke när du kopplade kablarna..  tänker om ett stift är dåligt och glappar lite så kan det ju fungera bra kallt och obelastat men sen skarvar du på nya kablar och inte byter stift så blir felet kvar endå.   bara en tanke det är lätt att glömma bort enkla fel.  bara för att dom verkar bra när man mäter så med värme händer det ibland en massa konstigheter..

Hmm, jupp har använt nya probar o bytt allt som kan påverka. Men detta gör mig galen...- ja ser alla 3 spridare på den banken o de ger kanonsprutbild o att P0205 sätts är för mig en gåta. Grejen e´att du hinner inte mäta nåt- Bilfan efter raderade koder- sätter P0205 efter 2s o man hör att den inte går rent. Har ju givetvis kollat allt på Autodata o Google, men hittar bara det normala- kass spridare, kass kablage, kass motorstyrdon, - detta gör mig förbannad.
Denna jävla Fiat/Dodge ägs av min bror dessutom, så man får ju skit.- har aldrig gått bet på nån bil innan. Kanske får kalla in Pine Hollow Auto Diagnostic - huuu... det blir nog billigt.
mvh/husse

3 994 Inlägg
för 7 timmar sedan
Det är inga andra fel på cyl 5?
Tex ingen komp.

Har hört att (OBS rykten) att Stellantis ska ha märkliga system, tex, som att Temperaturvärden i live data ska vara beräknade, dvs vad det BORDE vara beräknat på vissa parametrar, inte vad det faktiskt ÄR.
Kanske är samma med denna felkoden, tänker jag.
Cyl misständer och den slänger in en kod bara. Kanske är misstolkning mellan Orginal program och ISO också.

Bara spekulationer fån min sida, och jag kan inte vara nog tydlig med att jag bara hört detta om Stellantis systemen på en fest med en lite överförfriskad mekaniker som i samtal vid baren spydde galla över en bil han krånglat med under veckan..

1 806 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hmm, jo vet att vi snackar Stellantis o deras skrot- men koden är ju kretsbrott till spridare. Du menar att de skulle få det till att sättas pga. rent mekanisk fel? Vet ju att dessa har grymma problem med ventilsäten, ventiler, ventilfjädrar osv.
Men att detta skulle sätta P0205 låter ju ..... galet . Fast inget är omöjligt när det gäller Stellantis o alla deras skitmärken. ,P0305 misständning så hade ja kollat komp. o så vidare. Ska kolla upp komp. o det mekaniska på cyl 5- har vi löst problemet med det, så är det bara att du mailar din adress- så lär det dyka upp ett flak öl, eller va du nu vill ha.
mvh/Husse

5 164 Inlägg
för 7 timmar sedan
Har du bara ohm mätt kablaget eller även testat belasta och mäta spänningsfall? Ohm mäta säger bara att det finns kontakt men inte att kretsen är ok.
Är du säker att du är på rätt bank och att det är cyl 5 du kontrollerar? Har själv gjort den tabben mer än en gång, skruvar en del crossbadge bilar med fransk inblandning..

Edit: kom på en sak till. Har du mätt så du inte har kontakt mellan 2 kretsar till olika spridare.
Senast redigerat av mb_pucken (för 7 timmar sedan)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 806 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Har du bara ohm mätt kablaget eller även testat belasta och mäta spänningsfall? Ohm mäta säger bara att det finns kontakt men inte att kretsen är ok.
Är du säker att du är på rätt bank och att det är cyl 5 du kontrollerar? Har själv gjort den tabben mer än en gång, skruvar en del crossbadge bilar med fransk inblandning..

Hupp, jupp jag är säker på att jag är på rätt cylinder/spridare. Att ohm mäta vet jag är kass, så drog en egen kabel mellan Motorstyrdon o spridare. Kontaktproblem är uteslutet, då jag lödat kablarna på spridaren. Och som sagt- ja har kört 1,3,5 i luften, o alla ger lika sprutbild. Växlat dom, och mätt upp dom, 12 ohm- vilket är normalt på samtliga.
Så det finns inget kretsbrott som P0205 säger, o spridaren funkar kanon. Även gnista kollat på 1,3,5 o inget problem där.
Jävla skitbil. mvh/Husse

6 683 Inlägg
för 4 timmar sedan
Då blir det väl att åka till en bilmeck som har adekvat felkodsläsare där de kan se grafer i realtid.

1 806 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Då blir det väl att åka till en bilmeck som har adekvat felkodsläsare där de kan se grafer i realtid.

Hmm, har du nån du kan rekommendera i Jönköpings län, som kan koppla upp en sån här o se grafer i realtid?
O har en "adekvat felkodsläsare" för dessa skrothögar.  Ja har bara 5 st o alla säger P0205.
O ja tänker inte köpa nåt från Feltema.
mvh/husse

543 Inlägg
för 4 timmar sedan
Jag tänker att det är något problem med själva ECU eftersom det fysiska förefaller fungera och du har roterat och mätt diverse detaljer.
Någon jkl lödning som glappar, fukt?
Riksapan med personal hittar inte sällan liknande problem när det felsöks USA-fordon, det är kanske värt ett besök med försök hos Grufman om du trots dina rigorösa ansträngningar ändå går bet.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

1 806 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hmm, har bytt motorstyrdon och även öppnat det gamla - hittade inget synligt fel på det ja öppnade.
Min misstanke är att det nya rasade direkt... - men det är bara en gissning.
mvh/Husse

Fri fart för ett fritt folk!
15 074 Inlägg
för 4 timmar sedan
husseman skrev:
Hmm, har bytt motorstyrdon och även öppnat det gamla - hittade inget synligt fel på det ja öppnade.
mvh/Husse

det tror inte jag..  men du hade inte komp testat?  för bilen kan ju inte förstå om det är ett elektriskt eller mekaniskt problem..  men felen kan bli likdan.   har du kollat att du verkligen är på cyl 5  kan låta dumnt men vissa är så insnöade på en viss tändföljd att man helt enkelt hålls med rätt cyl men antar att du rykt spridarkontakt  för att vara säker ?! smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 806 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Growe skrev:
husseman skrev:
mvh/Husse

det tror inte jag..  men du hade inte komp testat?  för bilen kan ju inte förstå om det är ett elektriskt eller mekaniskt problem..  men felen kan bli likdan.   har du kollat att du verkligen är på cyl 5  kan låta dumnt men vissa är så insnöade på en viss tändföljd att man helt enkelt hålls med rätt cyl men antar att du rykt spridarkontakt  för att vara säker ?! smile

Hmm, ett mekaniskt problem ska inte sätta en P0205 kod- det är en ren elektronikkod- som säger att kretsen inte är frisk på spridare 5. Hade den satt P0305 - dvs misständning cyl 5 , då hade jag givetvis tagit kompprov osv. Då denna kod är beroende av komp. osv- här gissar ju bara Motorstyrdonet.
mvh/Husse

Sök