5885
Sök

Måste man ha avluftningsventil till bensintank?

351 Inlägg
måndag 23:36
Trådstartare
Som i rubriken, måste man ha avluftningsventil på bensintanken? Om man har problem med att tanka Ford Focus 08, pumpen slår av hela tiden, kan man plocka bort den då? Det blir förmodligen en felkod men blir det mer problem?

4 025 Inlägg
för 18 timmar sedan
Det är flera ventiler i EVAP.
Problemet är väl då att ventilen som ska öppna inte öppnar. Troligen.

Är den konstant öppen får du felaktiga flöden och felkoder.

351 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det är flera ventiler i EVAP.
Problemet är väl då att ventilen som ska öppna inte öppnar. Troligen.

Är den konstant öppen får du felaktiga flöden och felkoder.

Den är svår att tanka så misstänker att den inte släpper ut övertrycket. Har inte märkt något vid körning så förmodar att tanken tar in luft som den ska.

4 025 Inlägg
för 7 timmar sedan
Det är flera ventiler.

Alla ska stänga så den inte vädrar ut när den står.
Någon öppnar så ångor dras in i insuget via kolkanistern samtidigt som en annan släpper in luft för att det inte ska bli för stort undertryck, och, det finns ibland även ventil/er som ska öppna just vid tankning.
Bla vissa Toyota har den funktionen kopplad till öppnande av tanklocket och en viss tid.
Så lämnas ta locket öppet för länge blir det svårtankat bara för bilen inte är "beredd" längre.

Även ventil det ska stänga om bilen hamnar upp och ned finns ibland....

Alla modeller har säkert inte alla ventiler,
men i grova drag hur EVAP jobbar.

Så det är inte bara EN ventil att greja med....

575 Inlägg
för 5 timmar sedan
Hallå!
Har samma problem när jag tankar på Tanka Risängen får hålla upp handtaget för att det inte ska slå ifrån, men däremot när jag tankar på OKQ8 Malmgatan så funkar det bra bara hålla fullt.
Har du provat olika tankstationer?
Mvh///Micke.E

351 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det är flera ventiler.

Alla ska stänga så den inte vädrar ut när den står.
Någon öppnar så ångor dras in i insuget via kolkanistern samtidigt som en annan släpper in luft för att det inte ska bli för stort undertryck, och, det finns ibland även ventil/er som ska öppna just vid tankning.
Bla vissa Toyota har den funktionen kopplad till öppnande av tanklocket och en viss tid.
Så lämnas ta locket öppet för länge blir det svårtankat bara för bilen inte är "beredd" längre.

Även ventil det ska stänga om bilen hamnar upp och ned finns ibland....

Alla modeller har säkert inte alla ventiler,
men i grova drag hur EVAP jobbar.

Så det är inte bara EN ventil att greja med....

Ok. Men det är bara en enhet, eller?

351 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
MickeEng skrev:
Hallå!
Har samma problem när jag tankar på Tanka Risängen får hålla upp handtaget för att det inte ska slå ifrån, men däremot när jag tankar på OKQ8 Malmgatan så funkar det bra bara hålla fullt.
Har du provat olika tankstationer?
Mvh///Micke.E

Japp. Och även med två lika bilar på samma mack. En funkar ok, men den andre jäklas. Problemet måste ligga i bilen.

Sök