10082
Sök

Rådfråga, svetsa trösklar saab 9-5

34 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hejsan, jag har fått ta över min morfars välutrustade Saab 9-5 Aero från 02 då han inte får köra bil längre.
Han har ägt den sen 2004 och den har endast 16000 mil.
Jag har vuxit upp med denna bilen och alltid tyckt om den, den är anledningen till att jag har bilintresse och speciellt intresse för Saab. Den betyder alltså väldigt mycket för mig.
Bilen har länge haft problem med rost och fick bra och veta på trösklarna. Att den bara fick bra och veta på det är ett under för man kan absolut inte hissa upp den i trösklarna för då vill plåten vika sig eller brista.

Jag undrar hur värt det är att försöka laga det? Jag kan lösa färdigbockade trösklar för 2000kr sammanlagt för båda sidor och jag måste köpa en svets också för det har jag ingen.
Är det svårt att svetsa det? går det att få till det bra? Kommer det att hålla eller rosta sönder igen. Berätta gärna de ni kan om svetsa på bilar för jag har väldigt lite koll på det?
Jag vill inget annat än att rädda denna bilen men man är inte heller gjord på pengar?
Senast redigerat av Hakans20 (för 4 timmar sedan)

2 420 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hakans20 skrev:
Hejsan, jag har fått ta över min morfars välutrustade Saab 9-5 Aero från 02 då han inte får köra bil längre.
Han har ägt den sen 2004 och den har endast 16000 mil.
Jag har vuxit upp med denna bilen och alltid tyckt om den, den är anledningen till att jag har bilintresse och speciellt intresse för Saab. Den betyder alltså väldigt mycket för mig.
Bilen har länge haft problem med rost och fick bra och veta på trösklarna. Att den bara fick bra och veta på det är ett under för man kan absolut inte hissa upp den i trösklarna för då vill plåten vika sig eller brista.

Jag undrar hur värt det är att försöka laga det? Jag kan lösa färdigbockade trösklar för 2000kr sammanlagt för båda sidor och jag måste köpa en svets också för det har jag ingen.
Är det svårt att svetsa det? går det att få till det bra? Kommer det att hålla eller rosta sönder igen. Berätta gärna de ni kan om svetsa på bilar för jag har väldigt lite koll på det?
Jag vill inget annat än att rädda denna bilen men man är inte heller gjord på pengar?

Sjukt svårt att säga hur eller om det är värt det tidsmässigt eller ekonomiskt. Det beror nog från bil till bil och beroende på hur illa rosten är. 

Jag har bytt trösklar på bland annat Barracudan i min profil. Målade samtlig plåt med epoxiprimer samt billack och det har hållit iaf i 8år nu utan minsta tillstymmelse till rost. Ovanpå lacken har jag behandlat med tröskelmassa vilket skyddar mot stenskott etc.

Tycker absolut att du ska försöka rädda denna bil!   

Några av mina argument

16k mil är ingenting, bilen i sig börjar att bli ovanlig, du har många minnen med bilen, en svets får du säkert användning av i framtiden, du utökar dina kunskaper med detta projekt samt att denna bil är en enorm spargris.  Superbillig att äga och har förmodligen mycket kvar att ge

4 283 Inlägg
för 2 timmar sedan
Rostlagning är dyrt om det ska göras seriöst med efterföljande lackning
men förutsättning för detta är egen svets och en bra plats att vara tex. ett garage med (3fas)-uttag och bra belysning

tag några bilder på rosten och lägg upp här så får vi se

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

2 420 Inlägg
för 2 timmar sedan
spillolja skrev:
Rostlagning är dyrt om det ska göras seriöst med efterföljande lackning
men förutsättning för detta är egen svets och en bra plats att vara tex. ett garage med (3fas)-uttag och bra belysning

tag några bilder på rosten och lägg upp här så får vi se

smile

Är inte 3 fas lite väl tilltaget?

Enklare svetsar som är anpassade för bilplåt brukar sällan behöva mer än 230v.

4 283 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det var därför jag skrev 3-fas inom parentes, 3 fas ger annars jämnare belastning på elsystemet
med ett CEE uttag  vilket även finns för 1-fas får man bättre tålighet vid hög belasning

men vill åsså utveckla det med att man kanske behöver göra en ordentlig rostskyddsbehadling efter uförd rostlagning

smile

2 420 Inlägg
för 2 timmar sedan
spillolja skrev:
Det var därför jag skrev 3-fas inom parentes, 3 fas ger annars jämnare belastning på elsystemet
med ett CEE uttag  vilket även finns för 1-fas får man bättre tålighet vid hög belasning

men vill åsså utveckla det med att man kanske behöver göra en ordentlig rostskyddsbehadling efter uförd rostlagning

smile

Håller med dig till 1000% ang rostskyddsbehandling.

Kör själv med epoxiprimer samt billack utanpå denna.  Där man inte kommer åt så brukar jag köra med rostskyddsmedel med linolja.

Har inga högskolepoäng inom detta område men de praktiska erfarenheterna säger att detta fungerar utmärkt.

6 748 Inlägg
för 23 minuter sedan
Gillar du bilen och vill rädda den och har du plats att hålla till att mecka och vill skaffa utrustning så ...Go a head!
Detta är vad jag har när jag meckar /fixar mina bilar.
1. Mig svets med gas! 3-fas. Gammal "Miller maskin" som väger säkert 70 -100 kg.
2. Gammal AGA Tig svets! Suverän om man vill ha mjukare svetssträngar och mer lättslipade strängar än vad Mig:n ger.
Lika lätt att svetsa med som med gassvets.
3. Vinkelslip behövs en massa verktyg och stor skruvstäd mm samt 0,9mm-1,2mm stålplåt (köpt på Biltema plus lite tjockare plåt köpt på smidesverkstad).
4. Jag tennspacklar alla ytor på den Camaro -76:a jag håller på och renoverar sedan 2014. Att tennspackla ger betydligt tåligare och beständigare ytor än vad plastspackel ger och är tämligen lätt att utföra med rätt material och träning.
5. Kompressor med tillhörande sprutpistoler med överliggande kopp samt 2komp billack (spies Hecker) samt sprutspackel
och Förtunning ,aceton, slipmaterial , silikon borttagare samt silar för att filtrera lacken innan den hälls i sprutan. Och inte att förglömma andningsmask. Jag lackerar aldrig hela bilar utan bara delar av bilar och då alltid utomhus på sommarhalvåret då det är varmt , över +20grader

Träna på att svetsa innan du ger dig på att svetsa på SAAB:n . Att svetsa med Mig svets är lätt men plåt slår sig lätt och bucklar sig om du svetsar långa strängar så punkta först och kyl gärna så inte plåten slår sig.

34 Inlägg
för 10 minuter sedan
Trådstartare
Okej tack för svaren, det va detta jag ville höra. Jag har tyvärr inget garage att tillgå men jag har utomhus yta att vara på, men jag tönker mig nån enklare mig-svets. Med flusstråd då, det känns som billigaste alternativet, hur måna A är minimum?. Jag går bara gymnasiet så har inte oändlig budget vad gäller inköp av verktyg. Mycket har jag dock redan hemma.

2 856 Inlägg
för 10 minuter sedan
Räkna med det du ser och tror är dåligt att det är så mycket mer när du börjar riva i det.

Så ska du svetsa rekommenderar jag migsvets.
(Heter eg. Mag om du ska svetsa vanlig bilplåt)
Jag säger mig i vardagligt tal. Mig är egentligen för rostfritt och sånt. Är gasen som skiljer åt och även tråden då förstås.

4 283 Inlägg
för 3 minuter sedan
Man kanske bör fundera på om man vill ägna all sin fritid till att  hålla på med "gamla vrak"
ett alternativ är att fixa bara så den klara besiktningen och lägga evt. pengarr i en pott till en "bättre kärra"
med denna bil så lär man sig vad  det innebär att vara bilägare

smile

Sök