torsen skrev:
Med tanke på dina frågor och påståenden samt dina kunskaper så vill jag råda dig:
A lämna in bilen för reparation.
B endera bli autodidakt bilreparatör eller endast fuska till ett kosmetiskt resultat.
C önskar du endast fuska till ett kosmetiskt resultat kan du kombinera popnitning med svets - gas eller MIG/MAG och i det senare fallet, eftersom du har för avsikt att "ligga ute" så en " 1-fas/240v varuhussvets för fylld tråd" - gärna köpt begagnad.
D är du ute efter en seriös reparation så bör du var inomhus och ha tillgång till 3-fas/400v och motsvarande MIG/MAG svets med blanktråd. Fylld tråd är no no inomhus om du inte har avancerat svetsutsug. Dessutom är det svårare att svetsa med varuhussvets med fylld tråd. Mitt råd är att köpa en begagnad Kemppi eller AGA och sälja efter du fixat SAAB:en. Förutom svetsen behöver du plåtsax, vinkelslip och svetstänger. Kylkräm är bra men inte nödvändigt - går (nästan) lika bra med en vattenhink och trasor/svamp.
E förvänta dig INTE att det bara är att byta yttre plåten - om du inte ska göra en kosmetisk tillfixning. När du öppnat tröskellådorna/sidobalkarna kommer du med stor sannolikhet att finna att invändiga balkar och förstärkningar är rostskadade. Bl a säkerhetsbältenas infästning kan/brukar vara skadad. Kolla på insidan med spetsig rosthacka.
F omdu trots allt bestämmer dig för att försöka laga SAAB:en så är du varmt välkommen i gänget här som kan ge dig många goda råd.
Dock bör du fotodokumentera innan du börjar, och lägga ut, och sedan fortlöpande visa hur det ser ut - för att få råd hur du ska gå vidare.
Tycker jag som önskar dig lycka till med ett "alla barn i början har vi alla varit".