5561
Sök

Köpråd: nybörjare som söker hjälp inför köp av första hobby-bil

1 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej, jag har hittat en bil på blocket som tilltalar mig på ett sätt jag inte trodde att bilar kunde!

Jag vill så gärna köpa bilen, men här är mina problem:
1. jag inte har någon erfarenhet av att köpa bilar och speciellt inte äldre bilar. (1979-modell)
2. är rädd att bilen är rostig eller trasig på ställen som är svåra eller omöjliga att reparera.
3. har inte tid just kommande månaden att åka iväg för att köpa den, men då kanske den hinner säljas innan jag kan köpa.

Så, jag undrar om det finns t.ex någon tjänst där någon mer kunnig åker iväg, inspekterar bilen och bekräftar om den är ok? och potentiellt även fraktar/kör bilen. Självklart mot ersättning.
Eller finns det andra smidiga lösningar som jag inte tänkt på?

Tack på förhand! smile

1 227 Inlägg
för 1 timme sedan
Det enda jag vet att man kan göra är att köra in den till en besiktningsfirma eller verkstad och göra ett s.k köptest.
Aldrig hört att man kan höra av sig till en firma och betala någon för att titta igenom bilen på plats och sedan få den levererad hem. Om du själv inte har tid/möjlighet att åka och titta på bilen kanske du kan fråga en vän eller familjemedlem att göra det och så får denne rulla in på en besiktningsfirma som får titta på den?

Alternativt kan du erbjuda försäljaren en handpenning så att bilen plockas ner från Blocket och så åker du och inspekterar och köper bilen när du har tid.

OBS!! Det sistnämnda är inte att rekommendera om du ska köpa från privatperson. Det är ett vanligt sätt att bli lurad i samband med bilaffärer. Det finns möjligtvis idag säkrare metoder att betala handpenning så att Blocket sitter på pengarna tills du kan åka och titta på bilen men det har jag inte koll på.

Sök