6941
Sök

Hur förhindrar man kapade fjädrar att hoppa ur koppen?

4 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Hur kan man förhindra kapade fjädrar att hoppa ur koppen? De där framme har typ 2,5 varv kvar och de där bak har 4 varv kvar, det är till min Volvo 944. Funkar det med avgasklämma / slangklämma? (Är inte så kunnig inom detta, gamla ägaren som hade kapat fjädrarna)

12 Inlägg
för 5 timmar sedan
Kan vi få en bild på vad du har för problem med fjädrarna?

4 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
ReconRover skrev:
Kan vi få en bild på vad du har för problem med fjädrarna?

Vet inte hur bra man ser, men fjädern har iallafall hoppat ur läge och jag undrar hur man kan förhindra detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252717/252717-734e16eab8d222acdbbffcbe6c838106.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252717/252717-0398e0d4384540368337447265480125.jpg

5 965 Inlägg
för 4 timmar sedan
Väldigt enkel lösning är att stoppa tillbaka originalfjädrarna, då får du även bra markfrigång och slipper köra sönder underredet.

Annars köpa sänkningsfjädrar som är tillräckligt långa för att sitta fast mellan fjäderskålarna.

7 951 Inlägg
för 1 timme sedan
Vad är det fråga om för bil?
Gäller det fram eller bak?

På ett par Land Rover Defender hade jag problem med att originalfjädrarna bak lämnade nedre fjäderkopparna.
Fjädrarna hoppade ur och lade sig mot däckens insida så att spår svarvades ur under enorm rökutveckling.
Syntes tydligt i backspeglarna.
Bilar som körde om tutade och förarna pekade på däcken och röken.

Min lösning var att montera små minischackel som låste fjädrarna vid fjäderkoppen.
Då lämnade visserligen fjädrarna fjäderkopparna upptill, men där fanns långa "strutar" som styrde fjädrarna så de inte lämnade sin position.

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Vad är det fråga om för bil?
Gäller det fram eller bak?

På ett par Land Rover Defender hade jag problem med att originalfjädrarna bak lämnade nedre fjäderkopparna.
Fjädrarna hoppade ur och lade sig mot däckens insida så att spår svarvades ur under enorm rökutveckling.
Syntes tydligt i backspeglarna.
Bilar som körde om tutade och förarna pekade på däcken och röken.

Min lösning var att montera små minischackel som låste fjädrarna vid fjäderkoppen.
Då lämnade visserligen fjädrarna fjäderkopparna upptill, men där fanns långa "strutar" som styrde fjädrarna så de inte lämnade sin position.

Det gäller en Volvo 944! De har endast hoppat ur läge där fram, inte bak
Tur att det löste sig för dig! Och tack för tipset, ska kolla på det med minischackel! smile

Sök