5952
Sök

Lite sportigare bil till kring 200.000?

632 Inlägg
för 7 timmar sedan
amazinjoey skrev:
The-GOAT skrev:
Superiora skrev:

Drift priset går ju inte att klaga på. Synd bara att det är en Tesla, köper man en sås stödjer man ju Elon Musk, och den idioten klarar vi utan.

Köper man en sås kan man stödja Leif Mannerström.
Kan du utveckla lite mer om hur Elon Musk är en idiot?
Kan du även skriva om andra bilföretags ledare och vad de står för?
Exempelvis BMWs ägarfamilj Quandt eller varför inte KIA/Hyundais VD?

Tror det är dags att ge dig från denna diskussionen och tråd, du tillför inget...

Tycker du att det jag citerar tillför något i frågan?
Jag har däremot i var inlägg svarat på något som andra skribenter har tillfört samt fört diskussionen framåt, helt enligt forumsreglerna, till skillnad från det du nyss skrev i egenskap av någon självutnämnd hobbymoderator där du ber mig lämna tråden.
För övrigt anser jag att kamkedjeproblemet faktiskt kvarstår sett till haverier utöver de kända problemen med kopplingar och växellådor.
Eftersom jag inte har skygglappar på gällande Opel SAAB kanske jag har en nyktrare syn gällande problemen.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

63 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
amazinjoey skrev:
The-GOAT skrev:
Superiora skrev:

Drift priset går ju inte att klaga på. Synd bara att det är en Tesla, köper man en sås stödjer man ju Elon Musk, och den idioten klarar vi utan.

Tror det är dags att ge dig från denna diskussionen och tråd, du tillför inget...

Tack!
The-GOAT kommer bara med lögner och svammel och sitt uppenbarliga HAT emot opel, gissar att han aldrig har körd någon Insignia, eller OPC modell överhuvudtaget.
Ber dig åter igen lämna tråden om du inte har något nyttigt att tillföra.

amazinjoey, vad är det för service intervall på AF40 lådorna? Spolar man dom eller tappa av så mycket det går sen fylla på igen?
Har koll det allra mesta angående Insignia dock med manuell låda då min nuvarande är manuell F40.
Är väl haldex gen5 på faceliften om jag inte tar fel, är det samma metod för att serva bakaxeln som på den jag har nu? (2012)

Vet om en OPC Insignia som har gått 35.000mil utan att ha bytt kedjor, den byts oljan varje 500mil, antar det är därför kedjorna på den håller.

632 Inlägg
för 5 timmar sedan
c20let2k skrev:
amazinjoey skrev:
The-GOAT skrev:

Tack!
The-GOAT kommer bara med lögner och svammel och sitt uppenbarliga HAT emot opel, gissar att han aldrig har körd någon Insignia, eller OPC modell överhuvudtaget.

amazinjoey, vad är det för service intervall på AF40 lådorna? Spolar man dom eller tappa av så mycket det går sen fylla på igen?
Har koll det allra mesta angående Insignia dock med manuell låda då min nuvarande är manuell F40.
Är väl haldex gen5 på faceliften om jag inte tar fel, är det samma metod för att serva bakaxeln som på den jag har nu? (2012)

Vet om en OPC Insignia som har gått 35.000mil utan att ha bytt kedjor, den byts oljan varje 500mil, antar det är därför kedjorna på den håller.

Att påvisa ett fordons tydliga brister i syfte att hjälpa till med ett köpråd är ingalunda hat (hat, tolvåringar uttrycker sig så när dom inte får det svar som önskas) utan ren hjälp.
Jag tycker verkligen om Opel, det är därför jag ägt ett tjugotal, allt från Kadett till Admiral och mängder där emellan.
Men, de nyare, återigen, har inte varit till belåtenhet alls och dessa nyare byggda på EpsilonII har visat sig inte hålla samma tekniska pålitlighet som de äldre oplarna, även om de äldre rostade snabbare än ett formbröd i en OBH-brödrost brukade de fungera utmärkt både tekniskt och elektriskt.

Insignia har jag kört enbart 3st och fann bilarna ganska bekväma, kändes tunga på vägen även den OPC Insignia jag testade, 2.8 är en ganska trevlig maskin även om den saknar i mitt tycke effekt för att förflytta bilen samt är lite törstig, men det är klart, 6cyl behöver i regel lite mer bränsle än 4 burkar.
En kollega hade en Insignia 2.0 diesel som taxi efter att haft en Vectra 2.2 bensin, det var tyvärr mycket strul med Insignian som stod ofta på verkstaden.
Han köpte istället en Avensis och körde krångelfritt 360.000km under de tre åren han hade den.
Återigen, det är ju kanonbra att du är nöjd med de du haft, om det beror på tur eller ojämn byggkvalitet alternativt ett rigoröst underhåll vet jag givetvis inte.
Statistiken påvisar tydligt att det jag skriver, faktiskt hur jobbigt det än kan vara för en märkesvurmare, är korrekt.
Återigen, lycka till med bilköpet och jag hoppas att det blir ett bra krångelfritt sådant.

632 Inlägg
för 4 timmar sedan
Här exempelvis kan man tillgodogöra sig utav statistik gällande Insignias pålitlighet.

https://www.google.com/amp/s/car-recall … nia/%3famp

Den ligger långt under medelbilen enligt statistiken.

1 170 Inlägg
för 1 timme sedan
c20let2k skrev:
amazinjoey skrev:
The-GOAT skrev:

Tack!

Varje 6000 mil men jag brukar byta varje 3000 mil, tömma och fylla på två gånger räcker! tar runt 2.3-2.6 liter varje gång. Anledningen är att oljan är inte dyr och gör hellre så än byta låda, men vet bilar som åkt 35k mil med original olja...F40 är en väldigt bra låda den med, men automaten är sjukt bekväm och gillar kicken man får

Japp Haldex 5 på faceliften,  samma service bara att denna är tåligare. Gör serivce varje 6 000 mil, helst varje 3000 mil

Kedjorna håller om oljan bytes varje 1000-1500 mil med bra olja men upgraderar man PCVn så hjälper det oerhört mycket på de äldre.  GM gick från dubbelkedja 06-07 till singelkedja, vilket tog mycket mer stryk pg PCVn var under dimensionerad.

Vad man behöver göra
https://www.youtube.com/watch?v=0XWymrK0yuQ

2.8T är en fantastisk och underbar motor utöver kedjorna, och Epsilon plattformen som den är byggd på har mer eller mindre inga större problem förutom rosten.
Lite tråkigt att nyare Insignia B aldrig kom med 3.6TT eller 2.8T, hade sjukt gärna velat ha en sån. Speciellt med deras AGR stolarna, bara SAAB å Volvo har bättre stolar än dessa
Senast redigerat av amazinjoey (för 1 timme sedan)

63 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
På min diesel insignia så fick jag gjort service ink byta av filter på haldexen och efter det den 'lilla servicen' där man suger ut och trycker dit så mycket det går via vent-slangen osv, den har gjords varje år och har aldrig haft problem med haldex och den har nu gått 26k mil.

Att köra 1000 eller 1500mil på ett oljebyte görs inte på mina bilar, min nuvarande insignia har gått max 700mil mellan oljebyte och den bil jag nu köper kommer gå max 500mil mellan byten smile

Bilen i fråga jag dealar på är ju en 2015 och gått strax over 5000mil, den har ju då nya kedjorna och uppgraderad PCV antar jag?

Har AGR säten i min, el med minne, och det är nog dom bästa, eller lika bra stolar som i 9-5 aero's jag har haft, där har andra bilmärken mycket att lära!

Vet att 2.8'an är torstig som fakk, är det möjligt att köra den på under 0.8 milen på våran landsvägar här uppe i norrland?
Gör det någon skillnad original vs mack'ans mjukvara?

Edit: amazinjoey, tror vi har pratas tidigare på Saab turbo club of sweden, den tiden jag var aktiv där smile
Senast redigerat av c20let2k (för 47 minuter sedan)

1 170 Inlägg
för 44 minuter sedan
c20let2k skrev:
På min diesel insignia så fick jag gjort service ink byta av filter på haldexen och efter det den 'lilla servicen' där man suger ut och trycker dit så mycket det går via vent-slangen osv, den har gjords varje år och har aldrig haft problem med haldex och den har nu gått 26k mil.

Att köra 1000 eller 1500mil på ett oljebyte görs inte på mina bilar, min nuvarande insignia har gått max 700mil mellan oljebyte och den bil jag nu köper kommer gå max 500mil mellan byten smile

Bilen i fråga jag dealar på är ju en 2015 och gått strax over 5000mil, den har ju då nya kedjorna och uppgraderad PCV antar jag?

Har AGR säten i min, el med minne, och det är nog dom bästa, eller lika bra stolar som i 9-5 aero's jag har haft, där har andra bilmärken mycket att lära!

Vet att 2.8'an är torstig som fakk, är det möjligt att köra den på under 0.8 milen på våran landsvägar här uppe i norrland?
Gör det någon skillnad original vs mack'ans mjukvara?

Edit: amazinjoey, tror vi har pratas tidigare på Saab turbo club of sweden, den tiden jag var aktiv där smile

Ja under 0.8 går utan problem,  bilen lär dra lite mindre med TCM trimmet. Mycket av förbrukningen har även med fälgstorlek! Men du kan få 2.8 Gå relativt snålt, polaren hade en NG9-5 2.8T å pendla Amsterdam  - Trollhättan å snittade 0.61

2015 har nya kedjorna å PCV och att bilen kommer med 2.8T är extremt sällsynt så håll hårt i den bilen!
Se om du kan förhandla till dig DITEC eller annan rostskydd smile

Ja tyckte väl jag kände igen ditt användarnamn! big_smile
Senast redigerat av amazinjoey (för 42 minuter sedan)

63 Inlägg
för 33 minuter sedan
Trådstartare
Hur är det att sätta motorvärmare på dessa? Ser calix säger blockvärmare till opel'n och slangvärmare till saaben?
Föredrar ju blockvärmare.
Inte tänkt over det med motorvärmare på 5år eftersom min diesel insignia har dieselvärmare.

Jo tänker lämna in nya bilen in till luleå rostskydd som fixade framvagnsbalken och balken bak på den jag har nu, otroligt bra resultat, så bilen skulle ha kommit från fabrik!

TCM trimmet påverkar väl inte lådans hållbarhet på något sätt?

1 170 Inlägg
för 100 sekunder sedan
c20let2k skrev:
Hur är det att sätta motorvärmare på dessa? Ser calix säger blockvärmare till opel'n och slangvärmare till saaben?
Föredrar ju blockvärmare.
Inte tänkt over det med motorvärmare på 5år eftersom min diesel insignia har dieselvärmare.

Jo tänker lämna in nya bilen in till luleå rostskydd som fixade framvagnsbalken och balken bak på den jag har nu, otroligt bra resultat, så bilen skulle ha kommit från fabrik!

TCM trimmet påverkar väl inte lådans hållbarhet på något sätt?

Blockvärmare finns, så det är bara att montera. De är samma som SAAB använde på sin, finns på BLA maptun. Finns slangvärme från DEFA också men Calix har blockvärme

TCM trimmet påverkar inte lådans hållbarhet alls!

Sök