5634
Sök

Om ni fick ändra lagar kring bilar, vad skulle ni ändra?

Från Finland
482 Inlägg
för 16 timmar sedan
zemet skrev:
Menar du att det skall vara billigare skatt på el och hybrider om man är skriven i storstad?
Varför då?

Nä jag menar stora bilar specillet höga bilar som SUVar ska straffskattas p.g.a. sin storlek. Vad dom drivs på är helt irrelevant för min del.

Professionell nybilshatare

367 Inlägg
för 14 timmar sedan
Att den som har haft körkort för behörighet B i två år ska få köra lastbil på 4250 kg. Den som haft behörIghet BE i två år ska få dra tungt släp på max 4250 kg bakom dessa.

Det som eu har beslutat nu kommer gälla typ from 2028 eller ngt. Detta är att den som haft b körkort I två år ska få köra fordon som går på alternative drivmedel tex el upp till 4250 kg samt efter utbildning eller prov dra ett släp på max 750 kg. Dvs totalt 5000 kg.

Jag vet inte hur det kommer bli för Dom med be kort om Dom kommer få dra tyngre släp bakom dessa tex eldrivna fordon.

Den som vill köra husbil på upp till 4250 kg oavsett drivmedel kommer kunna ta en viss enklare behörighet typ körprov eller utbildning.
Då får man också dra släp på 750 kg.
Däremot kommer inga Tunga släp få dras bakom dessa som jag förstår det trots be behörighet?

Summa SUMMARUM:
Jag tycker att Dom bara kan byta ut dagens 3500 kg till 4250 kg oavsett drivmedel och att den som har be kort får dra tungt släp bakom dessa.
Dagens fordon är tyngre men säkrare.

En lank med kommande nya körkort regler:
"Kommande körkortsregler - Transportstyrelsen" https://transportstyrelsen.se/kommande-korkortsregler

Tack mvh
Senast redigerat av Eleeb90 (för 14 timmar sedan)

1 237 Inlägg
för 14 timmar sedan
Det bör läggas mer mer vikt på riskbedömning i trafik och fordons-kännedom för att man ska kunna ta B-kort. Ska man ut i trafiken så gör man det i särklass farligaste som gemene man utsätter sig för i vardagen. Körkort ses idag generellt som en rättighet och många beter sig synnerligen nonchalant när de framför sitt fordon. Jag vill se mycket högre krav på körkortsprov och mycket högre böter på beteendebrott i trafiken.

Jag tog körkort för 13 år sedan, det var enkelt och då var jag väldigt ung. När jag tog MC-kort för två år sedan fick jag kämpa betydligt mer.
Det handlade mycket om placering av fordon, förutse vad andra trafikanter kommer göra, ta ut avstånd för att ge mig själv säkerhetsmarginal, lära känna mitt fordon genom att göra en grundlig säkerhetskontroll och förstå hur fordonet påverkas i olika omständigheter. Jag tror att vi hade haft betydligt säkrare vägar om alla gick en motsvarande MC-utbildning i stället för att förlita sig på att bilen kommer auto-bromsa eller automatiskt styra in i rätt fil när man scrollat för mycket bakom ratten.

3 531 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
DennisCA skrev:
zemet skrev:
Menar du att det skall vara billigare skatt på el och hybrider om man är skriven i storstad?
Varför då?

Nä jag menar stora bilar specillet höga bilar som SUVar ska straffskattas p.g.a. sin storlek. Vad dom drivs på är helt irrelevant för min del.

Varför höga bilar? Borde nästan vara lag på högre bilar då fastnar inte folk på 10cm  snö?

757 Inlägg
för 5 timmar sedan
att bensin o diesel ALLDRIG får kosta mer än 3 kr litern

Fri fart för ett fritt folk!
15 140 Inlägg
för 4 timmar sedan
DennisCA skrev:
zemet skrev:
Varför då?

ja en stor suv är alltid sämre för miljön än en liten bil..

vikten som spelar den största rollen..  jag förstår inte ens varför någon tycker att dom behöver den typen av bil.   
dom flesta sitter där själv i sin vräkiga suv och tar utrymme. 
min sport är att backa in mina småbilar på platserna så när det kommer någon så tror dom platsen är tom..   oftast suvar då smile och där står min lilla bil som fungerar utmärkt för 4st att åka i .    i min a2 får lätt och ledigt plats med 4st busschafförer. i bilen smile

Low skrev:
DennisCA skrev:
zemet skrev:
Varför då?

Varför höga bilar? Borde nästan vara lag på högre bilar då fastnar inte folk på 10cm  snö?

det gör man för att man tror att höjden gör någon skillnad när vikten är den stora fienden.. har haft snö upp till dörrarna på min arosa aldrig kört fasat med den bilen

Kör fort så hinner inget hända...

4 077 Inlägg
för 3 timmar sedan
Growe skrev:
jag förstår inte ens varför någon tycker att dom behöver den typen av bil.

För att man bor långt ifrån betydande tätorter och därmed plogad allmänna vägar högst sporadiskt, samt dom ENSKILDA vägarna först när boende kommit hem eftersom det allmänna tar springnota på sådant.

Straffbeskattas också? Schysst.

Ska alla flytta till tätorterna?
Hoppas inte på det, för den bostadskrisen vill ingen ha.

Growe skrev:
har haft snö upp till dörrarna på min arosa aldrig kört fasat med den bilen

Jo, Jag har också kört i sådan snö med gamla rwd Volvos, men det är sällan sådan kornsnö som man nästan kan vifta bort med en filt.  Vanligast är blötsnö där det kämpar redan i 1.5dm upp för backarna. Där över är bara att glömma utan AWDn.

15 140 Inlägg
för 1 timme sedan
Mossan1 skrev:
Growe skrev:

För att man bor långt ifrån betydande tätorter och därmed plogad allmänna vägar högst sporadiskt, samt dom ENSKILDA vägarna först när boende kommit hem eftersom det allmänna tar springnota på sådant.

Growe skrev:

Jo, Jag har också kört i sådan snö med gamla rwd Volvos, men det är sällan sådan kornsnö som man nästan kan vifta bort med en filt.  Vanligast är blötsnö där det kämpar redan i 1.5dm upp för backarna. Där över är bara att glömma utan AWDn.

på min audi a2 har blötsnön sprutat över huven när jag varit ute och kört i blötsnö.. inga problem där heller smile   oftast är det att folk inte har bra däck eller bara suger på attköra bil.   jag har hjälpt folk loss ur snön fast dom inte suttit fast för dom har suttit fast och bilen rör sig inte ur fläcken var på jag satt mig i en helt främmade bil lagt i växeln och kört iväg utan några som helst problem..   jag har kört skolbuss så det där är återkommande "problem" när folk kör fast vid möten och jag brukar försöka hjälpa dom loss och enda gång det inte gått är när dom står långt ner i diket..   sist var det en suv som satte fast sig så pass men då var dom inte kvar på vägen längre smile 

vill påstå att 99.99% av alla som kör suv inte behöver en suv..    den sista 0.01% dom har ingen suv utan dom köper någon rejälare som inte bara är fwd fram tills dom sitter fast så vänster bakhjul endå står och snurrar fritt medans alla andra hjul står stilla smile

687 Inlägg
för 1 timme sedan
Growe skrev:
Mossan1 skrev:
Growe skrev:

Growe skrev:

på min audi a2 har blötsnön sprutat över huven när jag varit ute och kört i blötsnö.. inga problem där heller smile   oftast är det att folk inte har bra däck eller bara suger på attköra bil.   jag har hjälpt folk loss ur snön fast dom inte suttit fast för dom har suttit fast och bilen rör sig inte ur fläcken var på jag satt mig i en helt främmade bil lagt i växeln och kört iväg utan några som helst problem..   jag har kört skolbuss så det där är återkommande "problem" när folk kör fast vid möten och jag brukar försöka hjälpa dom loss och enda gång det inte gått är när dom står långt ner i diket..   sist var det en suv som satte fast sig så pass men då var dom inte kvar på vägen längre smile 

vill påstå att 99.99% av alla som kör suv inte behöver en suv..    den sista 0.01% dom har ingen suv utan dom köper någon rejälare som inte bara är fwd fram tills dom sitter fast så vänster bakhjul endå står och snurrar fritt medans alla andra hjul står stilla smile

Du vet väl vad akronymen innebär?
Stupid
Unnecessary
Veichle

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

15 140 Inlägg
för 47 minuter sedan
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
Mossan1 skrev:
Growe skrev:

Du vet väl vad akronymen innebär?
Stupid
Unnecessary
Veichle

visste inte att suv stog för det men det förklarar sååååå mycket smile  tack för den översättningen för den var okänd för mig smile

Sök