3621
Sök

Pysande och gnisslande motor efter tändspole-byte

59 Inlägg
8 maj
Trådstartare
Peugeot 308 Kombi 1.2L Bensin (puretech) - 2020

Tjena!
Köpte den begagnad 2023 och den har till och från varit lite skakig/ojämn (vid tomgång).
Detta blev bättre 1 år sedan när kamremmen (som går i oljan) byttes.

Senaste riktiga servicen var 2 år sedan (ojla, alla filter, stift, etc byttes, inga problem)

Nu tänkte jag börja göra sånt själv:) Bilen är ju nu 6 år och har gått snart 19000 mil...

Bytte olja och alla filter - inga problem.
Bytte tändstiften... upptäckte att ett av stiften satt helt löst och det var helt oljigt i det där hålet, och inuti tändspolen.

Så jag tänkte att det är lika bra byta alla tändspolarna också (samt det nya stiftet som blivit nerskitat av den gamla oljiga tändspolen).
Rengjorde där så gott jag kunde förstås.
Beställde tändspolar...

Jag kollade till ibland att stiftet satt bra och det var rent. Det var det. Det höll sig fint så ett par veckor.

Så kom tändspolarna i veckan och idag bytte jag (inkl ett tändstift).
Verkade gå bra, motorn startade, men var sådär skakig igen.
När jag tittar på den så hör jag att den pyser som fan också. Vet inte om den gjort det innan (har nog aldrig kollat under huven just när den varit på skak-humör).

Kan inte identifiera exakt var ljudet kommer från. Kanske skulle försöka med det igen?
När jag trycker ner gasen lite så går den jämnt och slutar pysa och gnissla.

Tips på vad det kan vara? Och vad jag kan felsöka?

Kanske skulle börja med att byta tillbaks till de gamla tändspolarna?
Fast pysandet låter verkligen som att det är ngn gas som läcker eller nåt (låter inte elektriskt liksom).

Video! smile ->

59 Inlägg
8 maj
Trådstartare
Körde ju en runda, och jag hade fel, det låter pysande hela tiden! smile Eller nu gör det iaf det haha.

Ingen motorlampa eller varningsmeddelanden syns.
Bilen känns som att den går som vanligt i övrigt (när man kör liksom).
Jag har ngn billig liten OBD-läsare som jag kopplade in, och den visar inga felkoder nu heller (rensade gamla koder innan då när jag bytte alla tändstiften några veckor sedan).

Det där pysandet kanske alltid varit där, det kanske är normalt??
Men nä, tror inte det - det låter för mycket.

Det kommer förresten inte från tändspolarna såvitt jag kan höra, utan "ovanför till vänster".
Försökte känna med handen om jag kände något "drag" där, men kände inget.
Mest var jag rädd för att något ska explodera i huvudet på mig:)

Ska nog testa byta tillbaks till de gamla spolarna imorgon. Skadar inte att testa.
Senast redigerat av pirx (8 maj )

6 848 Inlägg
8 maj
Det där låter som en diesel! Något pysljud hörs inte på videon! Pysljud kan inte komma från tändspolarna!
Pysljud kan uppkomma från läckande slangar eller läckande insugsrör /grenrör så spruta på Brakekleen på alla slanganslutningar och insug/grenrör. Går motorvarvet upp(ökar) så vet du att DÄR är det luftläckage.

8 013 Inlägg
9 maj
jaka54 skrev:
Det där låter som en diesel! Något pysljud hörs inte på videon! Pysljud kan inte komma från tändspolarna!
Pysljud kan uppkomma från läckande slangar eller läckande insugsrör /grenrör så spruta på Brakekleen på alla slanganslutningar och insug/grenrör. Går motorvarvet upp(ökar) så vet du att DÄR är det luftläckage.

Han skriver i trådstarten att det är bensinare.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
9 maj
pysljudet jag hör låter som remljud  testa om det ändrar ljud om du tar en blomspruta med vatten och spolar på remmen till generatorn..  skulle gissa på att ljudet ändras då. 

men att den börjar gå illa låter som ett problem ecu ska ta.. men ta en riktig felsökning när den går illa och kolla om den misständer.  det går att göra med livedata där man kan gå in på olika värden i bilens ecu och kolla.

Kör fort så hinner inget hända...

6 848 Inlägg
9 maj
Jo jag vet att det är en bensinare, jag bara sa att den lät som en diesel.

15 172 Inlägg
9 maj
jaka54 skrev:
Jo jag vet att det är en bensinare, jag bara sa att den lät som en diesel.

helt normalt ljud på en direktinsprutad bensinmotor slamrar rejält smile

59 Inlägg
10 maj
Trådstartare
Growe skrev:
pysljudet jag hör låter som remljud  testa om det ändrar ljud om du tar en blomspruta med vatten och spolar på remmen till generatorn..  skulle gissa på att ljudet ändras då. 

men att den börjar gå illa låter som ett problem ecu ska ta.. men ta en riktig felsökning när den går illa och kolla om den misständer.  det går att göra med livedata där man kan gå in på olika värden i bilens ecu och kolla.

Ah, ja det ska jag testa, blomspruta, det kan det kanske vara! Lätt att testa ju.

Den gick in i limp mode igen igår. Då dök en felkod upp, P1337, som verkar ha med "torque control" all göra enligt appen, men google säger att det kanske handlar om feltändning i cylinder 1 (vilket jag amatörmässigt tycker att det känns som). Alla cylindrarna har ju dock nya stift och tändspolar.

Lutar nog åt att lämna in till verkstan ändå... om de är villiga att ta emot den.
Senast jag försökte få detta kollat så ville de att jag skulle återkomma när felet är "aktivt" liksom.
Problemet är ju bara att felet försvinner efter 1-3 omstarter, och sen kanske det inte återkommer på veckor/månader.

59 Inlägg
10 maj
Trådstartare
jaka54 skrev:

Låter den så illa så att den låter som en diesel?? Det låter inte bra:)

Herrejösses, 500kr för en sprayburk!!!

15 172 Inlägg
10 maj
pirx skrev:
jaka54 skrev:

Låter den så illa så att den låter som en diesel?? Det låter inte bra:)

Herrejösses, 500kr för en sprayburk!!!

en burk bromsrengöring brukar ligga runt 50-70kr om det inte är kampanj då kan dom kosta 25kr.. inte 500 smile

här får du 12burkar och massor av pengar över på en 5hunking..

https://shop.maskinia.se/5578-lm-2868p- … UGLuh1UNbQ

59 Inlägg
11 maj
Trådstartare
Growe skrev:
en burk bromsrengöring brukar ligga runt 50-70kr om det inte är kampanj då kan dom kosta 25kr.. inte 500 smile

här får du 12burkar och massor av pengar över på en 5hunking..

https://shop.maskinia.se/5578-lm-2868p- … UGLuh1UNbQ

Ah, ja det var nog 12st jag råkade hasta fram ett pris på:)

Sprutade vatten på remmen igår och visst det började låta annorlunda, men oklart om det var det existerande ljudet som ändrades eller ett nytt som kom fram

Jag har iaf bokat tid på verkstad nu så de får ta en titt.
Lovar att återkomma med rapport!

Sök