6669
Sök

Volvo s70 1999 tickande ljud

190 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Tja, har nyligen börjat höra ett tickande ljud från motorn på min s70 99 me 144hk motorn. Det följer varven när man gasar också, vet att de är svårt att säga men någon som vet vad det skulle kunna vara? Mvh

190 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Nu finns de en video på min profil

4 099 Inlägg
för 3 timmar sedan
Njaa, svårbedömt av ljudklippen endast

Var kommer det ifrån ungefär?
Med bara öronen kan man avgöra sådär, men har du lyssnat via stålstav (mejsel,fil,etc) dikt mellan örat och misstänkta detaljer?
Man kan avgöra om det är främre eller bakre lager i en generator så. Underlättar väldigt. Finns stetoskop för ändamålet också.

Skiljer ljudet om du kopplar ur?
Finns det där om du startar motorn utan multirem? Skakande remspämnare kan låta sådär, och då är frihjulet i generatorn stumt.
Skiljet det på varm o kall motor?

Du har haft bilen nog länge att avgöra att det verkligen är nytt ljud?

Avgasläcka invid avgasgrenröret och toppen kan LÅTA som knack/tick från motorn.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

190 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Njaa, svårbedömt av ljudklippen endast

Var kommer det ifrån ungefär?
Med bara öronen kan man avgöra sådär, men har du lyssnat via stålstav (mejsel,fil,etc) dikt mellan örat och misstänkta detaljer?
Man kan avgöra om det är främre eller bakre lager i en generator så. Underlättar väldigt. Finns stetoskop för ändamålet också.

Skiljer ljudet om du kopplar ur?
Finns det där om du startar motorn utan multirem? Skakande remspämnare kan låta sådär, och då är frihjulet i generatorn stumt.
Skiljet det på varm o kall motor?

Du har haft bilen nog länge att avgöra att det verkligen är nytt ljud?

Avgasläcka invid avgasgrenröret och toppen kan LÅTA som knack/tick från motorn.

Tack för bra svar. Jag försökte lyssna å se vart de kunde komma ifrån men de lät inte som att de kom ifrån generatorn eller från remspännaren. De lät mer som att de kom uppifrån vid motorn men ja som du säger kan ju också vara läckage vid grenröret. Testade direkt att koppla ur för å se om de skulle försvinna men de gjorde de inte.

Bilen har jag bara haft i ca 2 månader men har inte kört den något alls bara in å ut från garaget eftersom jag inte har körkort ännu. Konstiga är att ja inte hörde de när jag backade in bilen i garaget sen så stod den där kanske 2 dagar å när ja då körde ut den så hörde jag de där ljudet? mvh
Senast redigerat av Lars123 (för 1 timme sedan)

6 838 Inlägg
för 1 timme sedan
Kan vara de hydrauliska lyftarna! Men som sagt...ta en metallstav och håll mot olika delar av motorn och mot örat...då kan du höra var det låter mest. Finns också stetoskop att köpa på nätet för några hundralappar.
Förresten...har du bytt olja?
Senast redigerat av jaka54 (för 1 timme sedan)

190 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Kan vara de hydrauliska lyftarna! Men som sagt...ta en metallstav och håll mot olika delar av motorn och mot örat...då kan du höra var det låter mest. Finns också stetoskop att köpa på nätet för några hundralappar.
Förresten...har du bytt olja?

Ah, jo de skulle de ju kunna vara. Precis tänkte ta en metallstav imorn å kika om man kan höra vart de skulle kunna komma ifrån. Oljan är inte bytt nej men den såg fin ut, kan ju va en bra idé å byta ändå iofs.

Sök