6867
Sök

Förstår inte hur man ska byta stötdämpare på VW Polo -75

34 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Hallå,

Jag har en VW Polo 1975 som behöver nya stötdämpare fram. Jag har tagit loss hjul och bromsok på ena sidan, men kan inte begripa hur jag ska få loss själva fjäderbenet. Det sitter ihop med hjullagerhuset, ser ut så här:

https://www.volkswagen-classic-parts.com/catalog/en_de/media/intern/ClassicParts/D9E876118620F611_001.jpg

Är det någon som vet hur det ska gå till?

5 991 Inlägg
för 8 timmar sedan
Det är väl insatsdämpare?

Lös med muttern högst upp på fjäderbenet och dra ut stötdämparen.

Edit:
Du måste alltså ta ut hela fjäderbenet komplett med spindel eftersom dom sitter ihopsvetsade med varandra.
Senast redigerat av simlar (för 8 timmar sedan)

34 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Det är väl insatsdämpare?

Lös med muttern högst upp på fjäderbenet och dra ut stötdämparen.

Edit:
Du måste alltså ta ut hela fjäderbenet komplett med spindel eftersom dom sitter ihopsvetsade med varandra.

Hur menar du? Ja, det är en insatsdämpare, men hur hjälper det att lossa översta muttern?

Jag har tagit loss alla muttrar jag ser, men det går inte att rubba ens med hammare. Hjullagret sitter fortfarande i. Måste jag verkligen ta ur det också? Det känns ju som att det borde gå att rubba i alla fall, men åt vilket håll?

Fri fart för ett fritt folk!
15 174 Inlägg
för 43 minuter sedan
längst upp på fjäderbenet är en STOR mutter ta loss den med en rörtång..  har du skiten lös har du mer problem än du anar   hade satt tillbaka den på plats utan fjäder och dragit loss muttern   för sitter stötdämparen fast som dom brukar göra med insatsdämpare så behöver grejerna sitta fast ordenkligt för att ta loss dom.   sen använder man en rörtång modell stor

muttern är den guldfärgade saken den skruvar man ur och får ur hela insatsen

Kör fort så hinner inget hända...

Sök