V4Bergman skrev:
Andra är om ni har märkt av någon skillnad med någon form av bränsletillsats som ska rengöra bränslesystemet liknande Redline SI1 och liknande från STP? Enligt PLUS för några år sedan var de flesta av dem mer eller mindre ren fotogen.
Först och främst vet jag ju inte vad det är för motor din fråga gäller, men antar att det är en något äldre bensinmotor med elektronisk insprutning, typ Bosch.
Själv har jag alltid varit skeptisk till alla "undermedel" att slå i tanken för att rengöra spridare m m - typ STP.
Men så började min dåvarande Mercedes 230GE misstända och bara gå på 3 cylindrar(av 4).
Efter stor vånda vände jag mig till dyyyyra Philipssons personbilsverkstad i Södertälje.
Där tittade dom på bilen och sa att eftersom den är lastbilsregistrerad får du vända dig till våran lastbilsverkstad.
Väl där där sa man att den var för gammal för dom, och rekommenderade El&Diesel.
El&Diesel sa att den var för ny för dom, men rekommenderade en allbilsverkstad i industriområdet i Hammarby.
Den, till det yttre skumma, verkstaden hade man som provkörde motorn.
Hämtade något hemligt/hemmablandat? "patentpreparat" typ STP och slog i tanken.
Sedan fick motorn stå och puttra på tomgång i runt en timma.
Därefter tokvarva han motorn mot ventilfladder.
Och - plötsligt gick motorn på alla 4 - och gjorde så resterande tid i min ägo.
Meken ville först inte ha något betalt, men accepterade så småningom en hundring till kaffekassan.
Så mot min förutfattade åsikt måste jag erkänna att medlet i tanken gjorde susen - eller var det bara hans tokvarvande som fick den fjärde cylindern att sluta strejka och ge upp och rätta in sig i ledet?