3605
Sök

Missljud från Skoda Octavia TSI III 2020

7 Inlägg
måndag 13:38
Trådstartare
#1
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI 2020
. Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo
Senast redigerat av paulode (måndag 14:19)

383 Inlägg
måndag 13:54
#2
paulode skrev:
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI . Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo

Usch, två missljud nästan, dels "avgas-smattret" och dels något metalliskt skramlande. Om man gasar lite på tomgång, höjs frekvensen på ljudet i takt med varvet på motorn? Har du haft den länge, är den fullservad?


7 Inlägg
måndag 13:59
Trådstartare
#3
JN1975 skrev:
paulode skrev:
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI . Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo

Usch, två missljud nästan, dels "avgas-smattret" och dels något metalliskt skramlande. Om man gasar lite på tomgång, höjs frekvensen på ljudet i takt med varvet på motorn? Har du haft den länge, är den fullservad?

Tack för din input! Jag har haft den i ca. 3 år . Fullservad på Din Bil. Ska ut och kolla om frekvensen vid varvtal. Inga varningslampor lyser.
Senast redigerat av paulode (måndag 14:01)

383 Inlägg
måndag 18:52
#4
paulode skrev:
JN1975 skrev:
paulode skrev:
Hej. Det låter märkligt från min Skoda Octavia III Combi TSI . Den har gått 10200 mil. Någon som vågar sig på en åsikt om vad som är fel?
Ljudet uppkommer först då motorn blivit varm.
https://www.garaget.org/video/158123
Vänligen
Paulo

Usch, två missljud nästan, dels "avgas-smattret" och dels något metalliskt skramlande. Om man gasar lite på tomgång, höjs frekvensen på ljudet i takt med varvet på motorn? Har du haft den länge, är den fullservad?

Tack för din input! Jag har haft den i ca. 3 år . Fullservad på Din Bil. Ska ut och kolla om frekvensen vid varvtal. Inga varningslampor lyser.

Ja, rätt viktigt om det låter snabbare när motorns varv ökar. Annars kan det ju "bara" vara något vid avgassystemet som lossnat, typ en fläns eller v-band.


7 Inlägg
måndag 19:55
Trådstartare
#5
Har tillbringat dagen med att lyssna....
Ibland uppkommer missljudet först efter ca 5 minuter.Ibland kommer det direkt trots att motorn är kall( jag hade uppenbarligen fel då jag påstod något annat tidigare)."Hastigheten" på ljudet ökar i takt med att jag gasar.. Har beställt tid för felsökning ( en månads väntetid) men det vore fantastiskt om man fick förslag på vad det kan vara för fel.
Bästa hälsningar
Paulo

6 003 Inlägg
måndag 23:12
#6
Låter som slangen till N80 (taktventil för tankavluftning) har gått av eller fått ett hål i sig.
Taktventilen börjar jobba när motorn kommit upp i temp.


7 Inlägg
Igår 03:21
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Låter som slangen till N80 (taktventil för tankavluftning) har gått av eller fått ett hål i sig.
Taktventilen börjar jobba när motorn kommit upp i temp.

Tusen tack för input!

4 164 Inlägg
Igår 06:05
#8
Du kan ju titta på multiremmen om den ser hel ut eller saknar en bit.
Ljud skulle följa varvet och vara konsekvent men kanske ändra karaktär med värmen.

Är det kamrem skulle jag göra samma koll på den. Går den av är det godnatt för ventilerna.

En TSI kan ha kedja också. Nästan sannolikt så.
Kamkejda låter inte så där oavsett vad den skulle ha för fel.

Kan ju också öppna oljepåfyllningslocket och höra om ljudet ändras/försvinner och om det är övertryck i motorn.
Det ska INTE vara övertryck i motorn, utan ett lätt ej märkbart undertryck.
Vevhusventilationsfel skulle kunna skapa dylikt ljud och bero på motorvärmen.

Ha inte påfyllningen öppen för länge när motorn går, för det kan skapa onödig felkod som luras vid felsökning sen.  30sek till 1min borde vara lungt.

Visst låter den lite metalliskt smattrande också, men där kan mikrofoner luras väldigt. Kan vara helt normalt tickande, men puffande/tutande/gnekande ljudet är inte normalt.
Är det luft som skapar ljudet fungerar det dåligt att lyssna via metallstång dikt mellan öra/panna och misstänkt del, men det är ju enkelt. 
Fil, lång skruvmejsel, metallbit, vad som helst.  Men se upp med roterande delar vs kläder och ev långt hår när man lutar sig över gående motor.. Livsfara.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 06:17)

7 Inlägg
Igår 06:56
Trådstartare
#9
Mossan1 skrev:
Du kan ju titta på multiremmen om den ser hel ut eller saknar en bit.
Ljud skulle följa varvet och vara konsekvent men kanske ändra karaktär med värmen.

Är det kamrem skulle jag göra samma koll på den. Går den av är det godnatt för ventilerna.

En TSI kan ha kedja också. Nästan sannolikt så.
Kamkejda låter inte så där oavsett vad den skulle ha för fel.

Kan ju också öppna oljepåfyllningslocket och höra om ljudet ändras/försvinner och om det är övertryck i motorn.
Det ska INTE vara övertryck i motorn, utan ett lätt ej märkbart undertryck.
Vevhusventilationsfel skulle kunna skapa dylikt ljud och bero på motorvärmen.

Ha inte påfyllningen öppen för länge när motorn går, för det kan skapa onödig felkod som luras vid felsökning sen.  30sek till 1min borde vara lungt.

Visst låter den lite metalliskt smattrande också, men där kan mikrofoner luras väldigt. Kan vara helt normalt tickande, men puffande/tutande/gnekande ljudet är inte normalt.
Är det luft som skapar ljudet fungerar det dåligt att lyssna via metallstång dikt mellan öra/panna och misstänkt del, men det är ju enkelt. 
Fil, lång skruvmejsel, metallbit, vad som helst.  Men se upp med roterande delar vs kläder och ev långt hår när man lutar sig över gående motor.. Livsfara.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara!

* Voff voff *
11 290 Inlägg
för 1 timme sedan
#10
Är det kamrem på den?

Hade ett liknande ljud vid 10000 mil på min förra jobb-bil, en Transporter T6 diesel. Där visade det sig att halva kamremmen var av och den lösa delen slog emot kåpan. Det gick bra men det var nog med ett nödrop, det fick bli bärgare med stränga instruktioner om att inte starta.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök