9838
Sök

Hjälp vid köp av familjebilar

1 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Önskar rådgivning om bilköp!

Jag & min sambo väntar barn och letar efter en familjebil.

Bil 1:

Bakgrund: Kör idag en XPENG G9 som kostar mitt bolag ca 9000 kr ex moms. Förmånsvärde på 7773 kr/mån. Lämnar jag tillbaka bilen kan jag då istället höja min lön.

Målsättningen är att köpa en vettig begagnad bil för familjelivet med bra bagageutrymme (barnvagn, etc).

Har möjlighet att ladda hemma & på mitt företag.

Har 7km till jobbet.

Kör ca 1000-1500 mil per år, endast privata resor.

Står dock frågandes om vad jag borde köpa, elbil, ladd-hybrid, eller mildhybrid.

Hade tänkt lägga ca 250.000-300.000 kr. Tycker det är svårt att hitta elbilar med bra utrymme för den budgeten och undrar om det är rimligt att satsa på en laddhybrid?

Vi har i dagsläget tittat på bilar som: Skoda Octavia IV, Skoda Superb IV.

Bil 2:

Min sambo har köpt sin bil och den är helt avbetalad.

Audi A1 9000 mil, bensin.

Min sambo har varit nöjd med sin bil men känner att hon skulle önska en automat-bil istället för en manuell.

Samt att hon upplever att den är lite i minsta lagret, och att hon inte vill ha problem efter att den passerar 10.000 mil.

Med tanke på att vi har möjlighet till att ladda hemma så har vi funderat på om elbil är ett bra alternativ? Hon behöver inte ha någon stor bil med lång räckvidd eftersom bil 1 är tanken ska sköta den uppgiften.

Frågan är här om hon bör lägga in denna bil i ett nytt bilköp eller om en privatleasing kan vara smart?

Samt om elbil är det smarta i hennes fall eller någon annan form av bränsle-typ?

Sammanfattning:

Vi önskar tips på vad vi bör välja vid bilköp 1 & 2.

ALLA tips & råd uppskattas!

120 Inlägg
för 6 timmar sedan
Vi har en ren-diesel och en elbil.

Elbilen är en 2022 Peugeot E-208.
Vi köpte den 2025 för 180000kr.

Är inte överdrivet med utrymme i den och skulle tror att bakvänd stol och barnvagn blir svårt.

Innan Peugeot leasade vi 2st Renault Zoe.
Zoe:n är rymligare invändigt.
Dock gäller det att ha bra kontakt med en verkstad om man har en sådan.....

24 Inlägg
för 5 timmar sedan
Drejk skrev:
Önskar rådgivning om bilköp!

Jag & min sambo väntar barn och letar efter en familjebil.

Bil 1:

Bakgrund: Kör idag en XPENG G9 som kostar mitt bolag ca 9000 kr ex moms. Förmånsvärde på 7773 kr/mån. Lämnar jag tillbaka bilen kan jag då istället höja min lön.

Målsättningen är att köpa en vettig begagnad bil för familjelivet med bra bagageutrymme (barnvagn, etc).

Har möjlighet att ladda hemma & på mitt företag.

Har 7km till jobbet.

Kör ca 1000-1500 mil per år, endast privata resor.

Står dock frågandes om vad jag borde köpa, elbil, ladd-hybrid, eller mildhybrid.

Hade tänkt lägga ca 250.000-300.000 kr. Tycker det är svårt att hitta elbilar med bra utrymme för den budgeten och undrar om det är rimligt att satsa på en laddhybrid?

Vi har i dagsläget tittat på bilar som: Skoda Octavia IV, Skoda Superb IV.

Bil 2:

Min sambo har köpt sin bil och den är helt avbetalad.

Audi A1 9000 mil, bensin.

Min sambo har varit nöjd med sin bil men känner att hon skulle önska en automat-bil istället för en manuell.

Samt att hon upplever att den är lite i minsta lagret, och att hon inte vill ha problem efter att den passerar 10.000 mil.

Med tanke på att vi har möjlighet till att ladda hemma så har vi funderat på om elbil är ett bra alternativ? Hon behöver inte ha någon stor bil med lång räckvidd eftersom bil 1 är tanken ska sköta den uppgiften.

Frågan är här om hon bör lägga in denna bil i ett nytt bilköp eller om en privatleasing kan vara smart?

Samt om elbil är det smarta i hennes fall eller någon annan form av bränsle-typ?

Sammanfattning:

Vi önskar tips på vad vi bör välja vid bilköp 1 & 2.

ALLA tips & råd uppskattas!

Jag tycker att ny skall satsa på Elbil. Även om den kostar lite mer än vad ni egentligen vill lägga på den. Att ladda själv kostar en bråkdel av bensin eller disel så där sparar ni snart tillbaka det ni behövde lägga extra. Det är färre rörliga delar i bilen, framför allt motorn, så färre saker som slits ut och behöver bytas, så det sparar också pengar i längden. Och så är det en investering in miljön och framtiden också, för era barns skull.

Jag har inte koll på skatte avdrag för att den är bättre för miljön, men det är också värt att kolla på och ta med i beräknignen.

Fri fart för ett fritt folk!
15 233 Inlägg
för 4 timmar sedan
nucken skrev:
Vi har en ren-diesel och en elbil.

Elbilen är en 2022 Peugeot E-208.
Vi köpte den 2025 för 180000kr.

Är inte överdrivet med utrymme i den och skulle tror att bakvänd stol och barnvagn blir svårt.

Innan Peugeot leasade vi 2st Renault Zoe.
Zoe:n är rymligare invändigt.
Dock gäller det att ha bra kontakt med en verkstad om man har en sådan.....

zoe gjorde mig besviken man tänker ju ja visst det är ju franskt dynga så problemen finns ju där men eldrift tänker man ja men den borde ju vara liten och rapp men märkbart trött och tråkig för att vara en elbil  får ju nästan min Arosa på 60hk framställas som en ganska peppig motor..
nu har jag bara kört zoe en kort sträcka men direkt blev jag besviken hur trött den kändes. 
mot mina förväntingar..  jag förstår att det är en snål liten elbil men man pratar alltid om att effekten alltid finns där men upplevde inte det.

Kör fort så hinner inget hända...

387 Inlägg
för 3 timmar sedan
ReconRover skrev:
Jag tycker att ny skall satsa på Elbil. Även om den kostar lite mer än vad ni egentligen vill lägga på den. Att ladda själv kostar en bråkdel av bensin eller disel så där sparar ni snart tillbaka det ni behövde lägga extra. Det är färre rörliga delar i bilen, framför allt motorn, så färre saker som slits ut och behöver bytas, så det sparar också pengar i längden. Och så är det en investering in miljön och framtiden också, för era barns skull.

På vilket sätt skulle det hjälpa barnen att man köper en tvåtons klump stål, plast, gummi och litium som skickats jorden runt på oljedrivna fraktskepp och grävts upp av tioåriga slavarbetare i Kongo? Då är det väl bättre att låta bli att köpa bil och åka kollektivt? Det kan väl aldrig vara ett plus för miljön att köpa en elbil, eller en "investering för framtiden", du menar att det är "lite mindre dåligt än att köpa en fossilbil"?

3 277 Inlägg
för 1 timme sedan
Listar upp samtliga alternativ, ber om ursäkt i förväg för ordvalen;

1. Ren bensin/diesel = klockrent för allt utom kortkörningar i längden.

2. Mildhybrid = efterblivet.

3. HEV/PHEV = Överkomplicerade bilar.
Som en vanlig bil med väldigt dyra prylar som till slut går sönder.. Toyota undantaget. lol
(Sitter just nu och dömer ut ett HV-batteri á 180.000kr på en HEV, kan ej bytas lösa moduler, 6år / 9000 mil smile)

4. BEV = Klockrent förutsatt att man har möjlighet att långsamladda, samt känner för att lägga mer stålar på en bil.

Elbilar och bilar med förbränningsmotorer går sönder ungefär lila mycket.
Inom branschen väntas det nu bli fler felsök/rep desto fler elbilar som tillkommer.
I slutändan handlar det egentligen inte om att en ICE ?har fler rörliga delar? eller ej, allt handlar om dålig eller bra design.

Hursom.
Hade jag haft 7km till jobbet så hade jag köpt en cykel och lagt resterande pengar av budgeten på en vettig bensinare.
Sambon hade fått en liten elbil om nuvarande A1 ej räcker till, däremot så är ju Audin avbetald och blir inte billigare än vad den är nu.
Senast redigerat av Jesper328 (för 1 timme sedan)

Sök