Drejk skrev:
Önskar rådgivning om bilköp!
Jag & min sambo väntar barn och letar efter en familjebil.
Bil 1:
Bakgrund: Kör idag en XPENG G9 som kostar mitt bolag ca 9000 kr ex moms. Förmånsvärde på 7773 kr/mån. Lämnar jag tillbaka bilen kan jag då istället höja min lön.
Målsättningen är att köpa en vettig begagnad bil för familjelivet med bra bagageutrymme (barnvagn, etc).
Har möjlighet att ladda hemma & på mitt företag.
Har 7km till jobbet.
Kör ca 1000-1500 mil per år, endast privata resor.
Står dock frågandes om vad jag borde köpa, elbil, ladd-hybrid, eller mildhybrid.
Hade tänkt lägga ca 250.000-300.000 kr. Tycker det är svårt att hitta elbilar med bra utrymme för den budgeten och undrar om det är rimligt att satsa på en laddhybrid?
Vi har i dagsläget tittat på bilar som: Skoda Octavia IV, Skoda Superb IV.
Bil 2:
Min sambo har köpt sin bil och den är helt avbetalad.
Audi A1 9000 mil, bensin.
Min sambo har varit nöjd med sin bil men känner att hon skulle önska en automat-bil istället för en manuell.
Samt att hon upplever att den är lite i minsta lagret, och att hon inte vill ha problem efter att den passerar 10.000 mil.
Med tanke på att vi har möjlighet till att ladda hemma så har vi funderat på om elbil är ett bra alternativ? Hon behöver inte ha någon stor bil med lång räckvidd eftersom bil 1 är tanken ska sköta den uppgiften.
Frågan är här om hon bör lägga in denna bil i ett nytt bilköp eller om en privatleasing kan vara smart?
Samt om elbil är det smarta i hennes fall eller någon annan form av bränsle-typ?
Sammanfattning:
Vi önskar tips på vad vi bör välja vid bilköp 1 & 2.
ALLA tips & råd uppskattas!