14339
Sök

Bult av till ventilkåpan

2 Inlägg
lördag 18:57
Trådstartare
Bulthuvudet har gått av när jag tagit bort ventilkåpan på min Opel Astra, och resterande skruv sitter kvar i toppen. Någon som har något tips för att ta bort resterande del, vill inte riskera att dra av den helt i. toppen eller orsaka en spricka. Är det de vanliga som gäller, rostlösande i floder, värme och svetsa på en ny bult (där jag känner mig så osäker den är ju så jäkla klen själva skruven)?

Tack på förhand för tips ni kan ge.

//Bullen

854 Inlägg
lördag 21:07
Täck ordentligt runt omkring innan du försöker borra eller bearbeta resterna av skruven[i][/i för att slippa få skräp i cylinderhuvudet.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

2 Inlägg
lördag 22:57
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Täck ordentligt runt omkring innan du försöker borra eller bearbeta resterna av skruven[i][/i för att slippa få skräp i cylinderhuvudet.

Det jag tänkte med svetsningen också, tänker typ; tryck en kartong över hela skiten så får man pressa igenom den delen av skruven som är kvar så att resten är "skyddat"

4 202 Inlägg
söndag 09:25
Kartong funkar väl om du ska borra.
Inte svetsa.
Då kör jag oftast med fuktigt tyg som täckning om det är nära.
Väldigt nära kan man få ha "stänkplåt".
Har några tunna aluminiumplåt för ändamålet. Gandka lätta att forma runt saker också, och, det fastnar inga svetspärlor på dom.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 09:28)

3 278 Inlägg
Igår 12:21
1. Slå ett körnslag så centrerat som möjligt.
2. Täck med något vettigt, alternativt leta på en magnet i form av en ring.
3. Börja på typ 2mm, stega upp till 3.5mm och slutligen 5mm. Doppa borrarna i fett så fastnar det mesta av spånet på dem.
4. Efter att du borrat 5mm så kör du igenom en gängtapp.

Detta förutsatt att det är M6 standardstigning på skruven, vilket det bör vara.
Svetsa och krångla funkar väl det med, men har man bra borr så är just att borra det snabbaste/enklaste sättet.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 13:26)

30 Inlägg
för 2 timmar sedan
Ett robust hårdmetallborr brukar som sagt göra susen i dessa fall! Men man får verkligen se till att täcka upp allting för att undvika flisor/spån där de inte hör hemma.

En polare "tappade" en liten sprint av ett verktyg (verktyget gick egentligen sönder, om man ska vara petig), mitt på kamkedjan i BMW:n, och den hamnade sedan i tråget. Med en fiskemagnet löstes det dock, som tur var.

Sök