6714
Sök

Tonade framrutor ? erfarenheter av poliskontroller och flygande besiktning?

1 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Tjena!

Jag funderar på att tona de främre sidorutorna på min bil och skulle vilja höra från er som har erfarenhet av detta i Sverige.

Jag vet att det finns regler för hur mycket ljus rutorna måste släppa igenom, men jag är framför allt intresserad av vad som händer i praktiken om polisen upptäcker toningen.

Ni som själva har kört med tonade framrutor:

* Har ni blivit stoppade av polisen på grund av toningen?
* Har ni fått böter direkt, eller har ni fått föreläggande om kontrollbesiktning?
* Har ni varit med om flygande besiktning där toningen varit den enda anmärkningen?
* Har ni behövt ta bort filmen på plats, eller har ni fått köra vidare?
* Spelar det någon roll om det är en vanlig polis eller en bilinspektör som kontrollerar bilen?

Jag är särskilt intresserad av erfarenheter från Malmö och Skåne, men alla erfarenheter från Sverige är välkomna.

Skriv gärna ungefär när det hände och hur det gick till. Jag vill helst höra från er som själva varit med om det, snarare än vad man har hört från andra.

Tack på förhand!

7 679 Inlägg
för 5 timmar sedan
inte bra svar men, jag hade monterat dit Biltemas avtagbara och återanvändingsbara film smile  för all film är olaglig, man får inte montera någon solfilm alls på sidorutor fram
Senast redigerat av granadadr (för 5 timmar sedan)

4 334 Inlägg
för 5 timmar sedan
Jag fick nedslag på en solfilm jag inte visste var där. Sidoruta fram. Extremt liten toning som uppmärksammades bara för det var en varm dag och rutan vevades ner så man såg kanten. Jag hade inte sett det och haft den bilen ett par år.

Blev en 2a på bilprovningen.
Toningen var så liten att en polis aldrig sett det. JAG såg det inte....

1 001 Inlägg
för 4 timmar sedan
Har inte varit med om det på egen bil, men de vänner jag var med som råkade ut för detta i unga år fick ta bort solfilmen på plats. Då var det både "vanliga" trafikpoliser och flygande besiktning det handlade om. I något fall satt solfilmen som berget och kompisen fick då ombesiktning, men annars böter.
Polisen(trafikpolisen åtminstone) har mätare som kan mäta ljusgenomsläpp direkt på rutan, fick det berättat av en bekant som är polis för ett par år sedan.

Har även varit med och hjälpt en kompis att få fram intyg från Volvo på hans fabrikstonade framrutor på en 2000 V70R USA-import, bilprovningen slog ner på det men det var glaset som var tonat och ingen solfilm så det gick inte direkt att ta bort det på plats. Har för mig det var typ 50% ljusgenomsläpp på dom, men han fick dom godkända till slut.

Jag vet att ni ungdomar gör detta för utseendets skull och jag förstår varför, men är det verkligen värt pengarna och krånglet? Det är ju så lätt för polisen att se det så ni lär ju åka dit på det rätt ofta om ni bor i Malmö där det väl är en del poliser på vägarna.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

8 153 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hade för några år sedan en MB E-klass som tjänstebil.
Någon krossade höger framdörrs ruta(och snodde telefonen som jag glömt kvar i hållaren).
Försökte på telefon beställa rutbyte, för att snabba på processen..
Gick inte.
Mercedes hade 3(tre) olika toningar av rutorna.
Glasmästaren ville på plats försäkra sig om vilken ruta det var fråga om.
Trots att jag hade det blå vagnkortets artikelnr.
Jag hade inte lagt märke till att rutorna var färgade före rutkrossningen.

En granne hade köpt en från Californien privatimporterad stor USA-Ford van/SUV.
Vid kontrollbesiktningen underkändes vindrutan och båda framdörrarnas rutor p g a färgningen.
Trots att bilen godkänts vid registreringsbesiktningen kort före.
Blev till att byta alla 3 rutorna - eller skrota bilen.
Jag personligen tyckte jag inte rutorna var överdrivet ogenomskinliga - men bilprovaren (som var en erkänt grinig djävul) tyckte det.
Själv anställd vid ASB vid tillfället, och hade INTE underkänt rutorna.
Den grinige bilprovaren försökte jag resonera med, men han var ståndaktig.
Så risken finns att råka ut för "griniga tyckare". 

För din egen hälsa och blodtryck - avstå att färga rutorna framför B-stolparna.

Fri fart för ett fritt folk!
15 288 Inlägg
för 54 minuter sedan
kört mycket tonade sidorutor förr i tiden.. nu var ju inte jag normal utan på sommarn körde jag biltemas mörkaste runt om på mina bilar blivit stoppad en gång för tonade rutor.. jag är ju inte korkad nog att jag rullade in på bes med tonade rutor så klart.. och jag var en jävel på att veva ner manuella rutor smile
så den enda gången jag blivit stoppad med tonade rutor sa polisen till mig att ta bort det på plats.  vilket jag gjorde.. sen åkte jag hem och monterade ny film smile
så här hade jag på min golf mk2  hade nog på alla mina bilar fram till 2010 eller något sånt.  och som sagt aldrigfött böter och hade tokmörkt i 10års tid.
därimot är det en annan generation av poliser som är totalt maktgalna och har inget mellan öronen.  förr kunde man prata med en polis och blev bemött som man bemötte dom.  idag ja då är det mest idioter som blir poliser som bara är ute efter makten.  numera har jag ingen toning på någon av mina bilar.  orkar inte bli stoppad i tid och otid och är för gammal för sånt idag smile
jag kör mycket på natten och då är det bara problem med tonade rutor
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-c3aee068f75fbe2aeb6034ddc99c2f7a.jpg
Senast redigerat av Growe (för 49 minuter sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök