Har inte varit med om det på egen bil, men de vänner jag var med som råkade ut för detta i unga år fick ta bort solfilmen på plats. Då var det både "vanliga" trafikpoliser och flygande besiktning det handlade om. I något fall satt solfilmen som berget och kompisen fick då ombesiktning, men annars böter.
Polisen(trafikpolisen åtminstone) har mätare som kan mäta ljusgenomsläpp direkt på rutan, fick det berättat av en bekant som är polis för ett par år sedan.
Har även varit med och hjälpt en kompis att få fram intyg från Volvo på hans fabrikstonade framrutor på en 2000 V70R USA-import, bilprovningen slog ner på det men det var glaset som var tonat och ingen solfilm så det gick inte direkt att ta bort det på plats. Har för mig det var typ 50% ljusgenomsläpp på dom, men han fick dom godkända till slut.
Jag vet att ni ungdomar gör detta för utseendets skull och jag förstår varför, men är det verkligen värt pengarna och krånglet? Det är ju så lätt för polisen att se det så ni lär ju åka dit på det rätt ofta om ni bor i Malmö där det väl är en del poliser på vägarna.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."