4192
Sök

Saab 9-5 Aero köp

265 Inlägg
18 juli 2007
Trådstartare
Nu har det gått lång tid, men efter flera turer kommer det bli en 9-5 Aero. Provkört den ett par gånger och känner att det är en bil jag vill ha. Tycker priserna är sådär på nätet men har förhandlat till mig en 00as aero nu till 70 000, 18 000 mil med servicebok till 14 000 mil. Om den är fin (har inte vart och kollat än) tycker ni jag ska ta den då? Den har vanliga utrustningen inklusive skininredning.  Då gäller ju inte motorgarantin när servicen upphör vid 14 000 :S.

Har en 01a men får enbart ner den till 100 000:-, den är dock en fullstämplad 13 000 milare med det vanliga bytt på. Kamkedja, balanskedja, drev, spännrullar vattenpump, tändkasett, allt bytt på garanti och det är 2 års motorgaranti kvar på bilen.

Det känns som alternativ 2 är bättre, men kostar trots allt 30 000 mer. Båda bilarna är lika i utrustning och har vinterdäck men bil nr 2 har även 17" fina fälgar, inte orgial aero fälgar.

Maxbudget är 100 000:-, men vill gärna ha lite pengar över också, alltid bra med en buffert. Skulle det bli bil nr 1 så blir det nya sommarfälgar med däck för ca 13-14 000, lämnar då 16 000:- över.

Vad tycker ni?

Vet ni någon bra säljare eller anonns på en aero så pm:a mig i så fall, eller skirv här.

Vinterdäck är ett krav, dubbade,eller så skall det vara prutmån. Är ju sjukt dyrt med vinterdäck. Fungerande ac, körbart skick, inga motorfel om den inte sjukt billig då så man kan laga själv.

Tacksam för svar

-

1 043 Inlägg
19 juli 2007
tänkte bara lägga in en liten fotnot.. när du åker och kollar på bilen, kolla så info displayen fungerar korrekt, den brukar lägga av efter några år.. där du ser radio och färddator osv.. inte billigt å byta..

annars är 9-5 aero en topp bil! stabil och pigg som satan.. lycka till smile

Civic_TypeR2007
19 juli 2007
W00t 18 000 mil  shit jag hade inte köpt en bil som har så mkt på mätaren.  Men det är jag de.

Moderator+
1 081 Inlägg
19 juli 2007
Civic_TypeR2007 skrev:
W00t 18 000 mil  shit jag hade inte köpt en bil som har så mkt på mätaren.  Men det är jag de.

Milfixerade människor.... Bilar ska rulla. Och sedan får man spana på skicket, 18 000 mil är inte ens speciellt mycket för en 7 år gammal bil, snarare rätt normalt för en långfärdsvagn som 9-5an faktiskt är.

Min 9-5a var fyra år vid inköp och hade då rullat 20 000 mil, och jag är nöjd och ångrar mig inte en sekund, finns inget som säger att en "långmilare" är sämre än nån stadskörd hög med hälften av milen på mätaren, tiden den rullat kanske t.o.m är mindre på "långmilaren"?

Vem jag?

Mångsysslare
303 Inlägg
19 juli 2007
brukar skita i att kolla på mätaren de första ja gör för att få en helhetsbild av bilen när ja kikar på bilar....
man får en helt annan uppfattning , lyft på locket och leta själv i stället för att kolla på mätaren, står den på 20,000 använd de mot ägarens nackdel och pruta lite , hitta sånt som ägaren ej vet om så löser sig allt smidigt ( du blir nöjd & säljaren blir nöjd )

2 164 Inlägg
19 juli 2007
Köp alternativ 2 då den är bättre även om den är 30k dyrare.
Men du får en väldigt bra bil för dom pengarna och inte så jätte mycket ändå.

Köp skulle jag säga!

MVH

F

341 Inlägg
19 juli 2007
Ett annat alternativ kan vara en vanlig 2,3T med 185 hk. Med lite BSR chip blir det en Aero med både billigare inköp och försäkring. Det går att hitta en Vector med motsvarande utrustning till hyggliga priser om man inte nödvändigtvis måste ha Aero-loggan och de specifika detaljerna.

1 498 Inlägg
20 juli 2007
Köp den billigare och släng i te,x T5 kolvar eller smidda så har du inga problem med oil sludge.  annars kör en Bilstein motor sköljning och byt olja var 500-1000 mil.

Sök