5561
Sök

Soppatryck i insprutssystem?

12 086 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Nu är jag i princip klar med mitt turbobygge på forden, bara ställa in soppan rätt.
Jag kör med bosch startspridare och etanol. Min fråga enligt rubriken är vad jag ska ha för soppatryck med tanke på etanolen? Hört att man ska höjja trycket 30-40% Jag mätte upp orginaltrycket och det visade 70 psi, vilket är ca 5bar? Jag trodde orginaltryck låg runt 2.5-3 bar.. (därför tror jag att mätaren är paj) Ska jag höja 5bar med 40% kan ju vem som hällst räckna ut att de kommer inte min pump klara.

Kan någon hjälpa mig, jag behöver råd =P Bilen är en Ford Sierra med DOHC motorn.

2 164 Inlägg
20 juli 2007
Du måste anpassa BTR och spridare för den mer bränsle åtgång som behövs.
Har du satt på 30 till 40 % större spridare behövs inte en större BTR.
Men då ska du även ha en bränsle pump som orkar med att hålla trycket uppe.
men mitt förslag är att testa dig fram och se om de funkar.

MVH

F

1 004 Inlägg
20 juli 2007
grundtrycket bör ju räcka med 3-3.5 bar... men det viktigaste med turbo bilar är ju att se så trycket stiger med laddtrycket.... det får ju aldrig gå snålt på laddtryck...har du linjär eller progresiv btr?
Senast redigerat av 262turbo (20 juli 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

12 086 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
Jag har en linjär BTR, tog reda på att systemtrycket ska va 2.5bar. Så jag ställde upp det till 3.8 med BTR, ingen aning om vad som händer när jag ska börja ladda.. mätaren sitter ju i motorrummet :S

Och vadå prova sig fram, jag har ingen bredbandlambda o vill inte skaffa någon häller.. billigaste jag hittat kostar 2800kr och de är lite saftigt för mitt budgetbygge. Btw hur ska ett stift se ut när man kör på etanol? Ska de va gyllenbrunt som när man kör på bensin?

Sök