Har problem med min E36 325

MarcusL #2573
24 juli 2007 · 1 489 Inlägg

Hej !

Har ett märkligt problem på min E36 325:a -92. Den hackar och rycker när man väl kommer upp i varv. Ligger man på t.ex 2:an och gasar fullt så hackar den, och lägger man sen i 3:an så går den hur fint som helst tills man börjar varva..

Sitter öppet luftfilter på den så misstänkte LMM. Men drog ur den nyss och provade men då ville den inte ens gå upp i varv när man gav den gas. Så den kan man utesluta? Kollade på gamla bespapper och såg att -05 låg lambdavärdet högt, precis på gränsen till för högt (1,03) men kan en trasig lambda ge dessa värden. Och kollar jag på senaste bespappret så ligger den på 1,00.

Funderar på om det kan vara bensinpumpen eller nåt sånt? Att den inte orkar leverera tillräckligt med soppa på högre varv..

Kan tändstift ge dessa symptom? Den har stått still ett tag men det är konstigt att den går på låga varv? Tändspole kan man nog med utesluta? Då borde den inte gått jämnt och fint upp till högre varv. Tomgången ligger stadigt på 900rpm utan svaj eller nånting..

Nån som har haft samma fel eller liknande som kan ge mig lite tips?

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
TurboAnders
24 juli 2007 · 90 Inlägg

Tjejen har samma problem på sin ford mondeo, men på dom bilarna är de väldigt vanligt att de typ blir "överslag" i tändkablarna..

kan ju va en idé o kolla upp dom iaf..

Lycka till

Ro66anRacinG Livsnjutare
24 juli 2007 · 17 Inlägg

Tjena....
Jag håller precis på med samma problem på min.
Jag har dock inte löst det än.
Jag har testat det mesta, men hoppas att det löser sig.

Prova att ta bort tändkablarna och mät motståndet i dom Ohm.
Bör ligga mellan 1-5 kohm, och relativt så lika värde på alla.
Är det inte det så byt dom..

Går den bilen så hela tiden, eller som på min. Bara när rätt arbetstemp. uppnås ?

Carpe Diem!
MarcusL #2573
24 juli 2007 · 1 489 Inlägg

Ro66anRacinG skrev:
Går den bilen så hela tiden, eller som på min. Bara när rätt arbetstemp. uppnås ?

Jag skulle nog vilja säga hela tiden..

Men ska provbyta stiften och kolla om det hjälper lite. Och kolla över kablarna

Sitter batteriet original i bagaget på E36 btw ?

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
Enjoii Språkfascist
24 juli 2007 · 109 Inlägg

yes, det sitter orginal i bagaget!

kan tyvärr inte hjälpa dej med ditt problem, hoppas det löser sig!

Syns man inte, så finns man inte.
volvo_Tobias
24 juli 2007 · 687 Inlägg

Det är ju en tändspole för varje cylinder på dom här,så det kan ju vara nån tändspole som börjar bli lite dålig o inte kan ge riktigt stark gnista på höga varv.Tändstiften kan det nog också vara,så om det var länge sedan du bytte dom så byt dom det skadar aldrig. Ta o kolla upp soppafiltret det kan vara att det är igensatt.

MarcusL #2573
25 juli 2007 · 1 489 Inlägg

Den går någorlunda jämnt på 2,5k-3k rpm. Men sen rycker det sad

Ös på med tips wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
Thony_mannen
25 juli 2007 · 263 Inlägg

En kompis har en 325i E36! Hade samma problem. Å det visade sej vara katlysatorerna som va slut! + Att bränsle filtret va halft igensatt!

Volvo-Real-Power!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang