4290
Sök

Fel på 9K Aero - kom igen nu alla mek

1 453 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Hallå gott folk...

har ett smärre problem (hoppas jag) med min SAAB, det är så att den har börjat blåsa ut blåare rök än normalt på sista tiden, samt att det luktar lite bensin i luften som blåses in i kupén från ventilationssystemet. Vad kan detta bero på? Är det ett eller kan det vara flera fel?

Jag bytte olja+ filter i lördags (men problemem fanns innan) och kollade oljan senast imorse, den ser helt normal ut - inget vitt i den alltså.
När den servades märkte jag att downpipen måste spännas då den glappar lite i fästet vid turbons utblås, kan det vara orsaken till lukten? Luktar nämligen minimalt/inget alls när man kör i högre hastighet, värst är det vid tomgång och jag tror det beror på att ångorna blåser bort när man kör.

Värdefulla tips uppskattas!!
/Jocke

264 Inlägg
1 augusti 2007
kan det inte vara turbon som kackat ihop..tänkte på röken och lukten? kolla glapp och sådant... bara en gissning //lycka till

1 453 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
NiMroD skrev:
kan det inte vara turbon som kackat ihop..tänkte på röken och lukten? kolla glapp och sådant... bara en gissning //lycka till

Alltså det är ingen skillnad på prestanda mot förut, inga ryckningar och den drar lika bra som vanligt.

761 Inlägg
1 augusti 2007
Jag hade problem med avgaslukt mm i kupe´n på min 9000.. Hade en läcka mellan grenrör och avgas (har en sugis..), och trodde det var det, men icke.. Efter det var tätat luktade det lika djävla illa... Sen visade det sig att anslutningen av vevhusventilationen hade gått sönder precis vid ventilkåpan, så det är kanske värt att kolla på din?

Ang. blårök, hur långt har den gått??

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

666 Inlägg
1 augusti 2007
Om det kommer blå rök från avgasröret så tyder det på att den får olja någonstans ifrån som bränns och spottas ut, där det kan komma ifrån är antingen att du fyllt på förmycket olja och den pressas ut genom turbon, eller så börjar turbon ge upp.. det behöver inte märkas något på effekten när turbon är på väg att rasa, kan räcka med att det rycker litta blått, sen så en dag så skär den ihop och då står du där...
Kolla även Vevhusventilationen så den inte är igensatt då olja kan följa med vevhusgaserna ut om det är för mycket tryck i vevhusventilationen

//Silver

1 019 Inlägg
1 augusti 2007
Kolla även så att backventilen till vevhusventen är hel och rättvänd. Det ska gå att blåsa i den tunnna slangen om du lossar den vid ventilkåpan. Men inte om du lossar den vid insuget och blåser där.

1 453 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
Okej, tack för alla svar smile

Sök