volvo 940 (b230fb) startar inte! HJÄLP!

some_people #40859
2 augusti 2007 · 150 Inlägg

tjena! bilen startar inte, det började när jag skulle ut med för att skjutsa hem en polare, den var riktigt svårstartad och man fick säkert stå och dra runt på startmotorn i en 20 sek.

sen nån dag senare när den stått på parkeringen efter att jag skjutsat hem polaren så startar den inte alls. vad kan det vara?
den startar med startgas men går bara på gasen, så vi kan ju konstatera att det är soppatillförseln det är fel på?!? eller?

soppapumpen går inte när man vrider på tändningen, det ska den väl göra? pumpen går om jag kopplar ström direkt på. jag har provat byta relät men det funkar inte heller.. så snälla hjälp.

some_people #40859
2 augusti 2007 · 150 Inlägg

nån?sad

Mack Forum- och sitemoderator
2 augusti 2007 · 26 193 Inlägg

some_people skrev:
nån?sad

Om inte soppapumpen går igång när du slår på tändningen men
går igång då du tjuvkopplar ström..då är det väl strömmen till
soppapumpen det måste vara nåt fel på..?
Men jag ska inte säga nåt..kan ingenting tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
some_people #40859
2 augusti 2007 · 150 Inlägg

ingen kunnig som orkar lägga en minut ?

twin_cam Smålänning
2 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Kolla kablarna till bränslepumpen. Kontrollera att inte bränslefiltret är så igensatt att pumpen inte orkar att trycka igenom det.'

Sen skadar det aldrig att ge bilen en service (om det inte är nygjort)...

Inte för att jag tror du missköter din bil, för det gör du nog inte, men många problem hade kunnat undvikas om alla bilar skötts rätt och servats regelbudet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
some_people #40859
2 augusti 2007 · 150 Inlägg

twin_cam skrev:
Kolla kablarna till bränslepumpen. Kontrollera att inte bränslefiltret är så igensatt att pumpen inte orkar att trycka igenom det.'

Sen skadar det aldrig att ge bilen en service (om det inte är nygjort)...

Inte för att jag tror du missköter din bil, för det gör du nog inte, men många problem hade kunnat undvikas om alla bilar skötts rätt och servats regelbudet.

tack! ska kolla! får prova mäta kabeln s¨å det inte är kabelbrott.. men det kan väl inte bara bli helt plötsligt? eller?

twin_cam Smålänning
2 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

some_people skrev:

twin_cam skrev:
Kolla kablarna till bränslepumpen. Kontrollera att inte bränslefiltret är så igensatt att pumpen inte orkar att trycka igenom det.'

Sen skadar det aldrig att ge bilen en service (om det inte är nygjort)...

Inte för att jag tror du missköter din bil, för det gör du nog inte, men många problem hade kunnat undvikas om alla bilar skötts rätt och servats regelbudet.

tack! ska kolla! får prova mäta kabeln s¨å det inte är kabelbrott.. men det kan väl inte bara bli helt plötsligt? eller?

Det ligger ju i grussprutet på dom bilarna har jag för mig, eller i alla fall rätt utsatt, så den kan ha slagits av, eller blivit överbelastad...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
some_people #40859
2 augusti 2007 · 150 Inlägg

ok, tack. om det nu visar sig att det inte hjälper att fixa kablarna.... vad kan de då vara? tacksam för svar.

some_people #40859
2 augusti 2007 · 150 Inlägg

kom igen nu! jag vet att det finns iallafall 1000 här som kan... tyvärr är inte jag en av dom.. men jag kunde ju lära mig om ni sa något.. snälla...

Drönirettab
2 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Du skriver att pumpen inte går när tändningen är på, då går den väl inte när du kör startmotorn heller antar jag.

Mät om det finns spänning till bränslereläets kontakter. Vet inte om din bil har en säkring till relät ute i motorrummet, vissa 240 och 740 brukar ha det iaf. Andra kanske kan svara på det. Kolla i så fall den säkringen.

EvolutionIII
2 augusti 2007 · 459 Inlägg

Soppapumps reläet brukar krångla. och då startar inte bilen alls

Senast redigerat av TicDemp (2 augusti 2007)

loffe007
3 augusti 2007 · 905 Inlägg

lägg dig under bilen. ta en multimeter. sätt plus på plus och - till -. be en polare vrida på startmotorn och mät. kan var så enkelt att batteriet börjar bli dåligt så den går inte igång därför, ärgade kontaktytor. nån säkring, kabel brott. fins hur mycket som helst som kan vara kaputt. men får du 12volt till pumpen så vet du att el biten till pumpen funkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang