Var köper jag en bra, billig mattsvart lackfärg till bilen?

darkdog8
31 juli 2007 · 183 Inlägg

Tjena
Har tänkt att ev. rolla en bil mattsvart, har sett en del med det och resultatet har varit bra.

Har hittat en mattsvart lackfärg på biltema men det står "Lackfärg som ger en slitstark och tålig yta på trä och metall inomhus."

Samtidigt som jag TROR mig ha läst nånstans att nån kille körde biltemas mattsvarta färg på sin och det inte verkade vara några större problem.

Men jag har ju tänkt köra min bil utomhus så när jag läser att de har skrivit specifikt för inomhus så blir man ju lite tveksam.

Funkar den fortfarande att rolla på bilen eller vet ni nån annanstans där man skulle kunna hitta en bra och billig likadan färg?


Tack på förhand!

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
31 juli 2007 · 5 753 Inlägg

jag lackade min fd skoter huv med biltemas mattsvarta lackfärg, fungerade kanon, lackade även epan jag hade för en par år sedan med biltemas gula och röda lackfärg, fungerade också bra förutom att den blektes rätt fort smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
darkdog8
31 juli 2007 · 183 Inlägg

Okej tongue
Blektes även huven av den mattsvarta färgen? Klarar den färgen även alla väder tror du? I så fall är det ju lustigt att det står att den är för inomhusbruk.

Ska man satsa på att försöka lacka med den ändå eller?

haxer Proljece?
31 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Om du nu ska rolla kan du ju faktiskt rolla den 2gg för bästa resultat och även ha en burk ståendes hemma inte direkt finlir att rolla big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
devilspath junsele
31 juli 2007 · 248 Inlägg

rusta har svart halvmatt takfärg (plåttak) den innehåller lite roskskyddspigment med smile

Mäki Långsam Perfektionist
31 juli 2007 · 4 800 Inlägg

Det är väldigt få gånger "Bra" & "Billig" fungerar i samma mening wink

Men varför rollar man bilarna? Förklara gärna för mig, ser ju ut som jag vet inte vad, blir ledsen när jag ser det.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
haxer Proljece?
31 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Bonna lack på epan osv.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
JockeT
31 juli 2007 · 1 010 Inlägg

köpte mattsvart till min huv i en bättre lackbutik.

Blev såhär:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 06&p=8

kostade typ 150 kr / flaskan.
behövde 1,2 flaskor för ett lager över hela huven.

lycka till!

darkdog8
31 juli 2007 · 183 Inlägg

JockeT skrev:
köpte mattsvart till min huv i en bättre lackbutik.

Blev såhär:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 06&p=8

kostade typ 150 kr / flaskan.
behövde 1,2 flaskor för ett lager över hela huven.

lycka till!

Ser ju riktigt bra ut. Stod det att den var även för utomhus?

Biltemas färg kostar ju omkring 65 kr/burken vilket är bra pris då jag bara ska ha bilen nåt år.

Hur många burkar tror ni går åt till en Ford Sierra halvkombi om varje burk är en liter?

Amazon_123GT Driifter;)
31 juli 2007 · 1 630 Inlägg

körde me teknos mattsvarta primer på a-traktorn funka kanon va bara lite dåligt förarbete annars funka färgen fint..

gav cirka 80kr/litern

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
kimmy89 Like it German
1 augusti 2007 · 378 Inlägg

när jag rolla min polares opel rekord med biltemas mattsvarta gick det åt 2 burkar.. ett tips är att inte köpa rollar från biltema det ramlar massa ludd av den så bilen vart som ett sand  papper big_smile

Hur många skruvar fick du över?....
darkdog8
1 augusti 2007 · 183 Inlägg

kimmy89 skrev:
när jag rolla min polares opel rekord med biltemas mattsvarta gick det åt 2 burkar.. ett tips är att inte köpa rollar från biltema det ramlar massa ludd av den så bilen vart som ett sand  papper big_smile

Okej smile

Men hur vart resultatet annars då? Höll färgen eller slets den ut snabbt?

kimmy89 Like it German
1 augusti 2007 · 378 Inlägg

den höll sig som vanligt ett tag polarn skrota den nåra veckor efter hehe

Hur många skruvar fick du över?....
darkdog8
5 augusti 2007 · 183 Inlägg

Jag har rollat bilen mattsvart nu, med Biltemas mattsvarta lackfärg. Rollade två lager med en dags mellanrum.

Har dock två frågor:
1. Hur står den sig i regn? Tål lacken att vistas ute i regn? Den är ju oljebaserad.
2. Vintern? När det blir kallt klimat osv? Hur pass hållbar tror ni lacken är då?

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 augusti 2007 · 5 753 Inlägg

eftersom jag lackade min huv till skotern med den så vart den både blöt, kall, varm osv ja allt vart den haha men den höll endå smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Evil_Genius_Garage *Gysot*
6 augusti 2007 · 472 Inlägg

Ja rollade min Race volvo med biltemas färg & den stod pall för både varmt & kallt & vatten & avfettning...

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
Persson
6 augusti 2007 · 43 Inlägg

kimmy89 skrev:
när jag rolla min polares opel rekord med biltemas mattsvarta gick det åt 2 burkar.. ett tips är att inte köpa rollar från biltema det ramlar massa ludd av den så bilen vart som ett sand  papper big_smile

det är väl därför man använder skumgummiroller?

darkdog8
11 augusti 2007 · 183 Inlägg

Resultatet kan ni nu se på Sierran under mina bilar


Själv blev jag rätt nöjd smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang