4473
Sök

Avsäkring slutsteg

Snickare
69 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/51762/133387_s504if.jpg
blää

Går det bra att avsäkra så här?

Kabeln fram till Strömblocket är 35mm och dem efter är 8mm.

På Nardik.se så står det då att man ska ha max 160 amp på 35mm och max 40 amp på 8mm kabeln.

Tror detta ska vara rätt men jag vill bara ha det bekräftat innan jag börjar.

MVH JYRGEN

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 augusti 2007
Vad är det för steg du ska använda?

658 Inlägg
14 augusti 2007
dNis888 skrev:
http://www.garaget.org/gallery/archive/51762/133387_s504if.jpg
blää

Går det bra att avsäkra så här?

Kabeln fram till Strömblocket är 35mm och dem efter är 8mm.

På Nardik.se så står det då att man ska ha max 160 amp på 35mm och max 40 amp på 8mm kabeln.

Tror detta ska vara rätt men jag vill bara ha det bekräftat innan jag börjar.

MVH JYRGEN

Ska inte vara några problem så länge stegen inte behöver mer ström än 40A, isf får du ha grövre kabel från blocket

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

21 761 Inlägg
14 augusti 2007
Det ska inte vara några problem, ser fint ut. smile

Men som jag skrev i en av dina tidigare trådar så kan stegen teoretiskt dra mer än 40A vardera om de utnyttjas fullt ut, fast du märker ju om säkringarna går. Det är inte så långa kablar från powerblocket, då blir det inte så dyrt om du behöver sätta grövre kabel+större säkring.

Men det är bara att testa den där setupen så får vi se.

6 Inlägg
14 augusti 2007
http://photo.ilejon.se/koppling.gif
(oj blev vist lite dålig kvalite på den tongue hoppas ni förstår och ser hur jag har tänkt ?)

Jag snor tråden lite här smile
Om jag skulle koppla såhär har jag kopplat rätt då ?

Eller behöver jag avsäkra även mellan kondensatorn och steget ?
Senast redigerat av _2ejon (14 augusti 2007)

"Se dig inte som en ful person, se dig som en vacker apa..."

21 761 Inlägg
14 augusti 2007
Kondingen sitter väl nära steget hoppas jag, då ska det inte behövas en säkring mellan kondingen och steget under förutsättning att den kabeln inte går igenom någon metallvägg eller liknande.

Gissar att steget heter A1800, i så fall rekommenderas en 80A säkring på pluskabeln enligt manualen. Steget borde kunna dra 80-85A i toppström om du utnyttjar det fullt ut, en 70A säkring ska nog hålla om du inte öser på med full mutter i låtar med långa bastoner antar jag.

Annars är det ju bara att sätta 80-100A säkring, 21mm2 kabel får ha upp till 100A enligt rekommendationstabeller och din kabel är ju lite grövre så det är inga problem.

6 Inlägg
14 augusti 2007
Drönirettab skrev:
Kondingen sitter väl nära steget hoppas jag, då ska det inte behövas en säkring mellan kondingen och steget under förutsättning att den kabeln inte går igenom någon metallvägg eller liknande.

Gissar att steget heter A1800, i så fall rekommenderas en 80A säkring på pluskabeln enligt manualen. Steget borde kunna dra 80-85A i toppström om du utnyttjar det fullt ut, en 70A säkring ska nog hålla om du inte öser på med full mutter i låtar med långa bastoner antar jag.

Annars är det ju bara att sätta 80-100A säkring, 21mm2 kabel får ha upp till 100A enligt rekommendationstabeller och din kabel är ju lite grövre så det är inga problem.

Japp det ska kondingen göra. Okey tack det va det jag undrade smile

Japp det är det steget tongue hehe

Okey ska kolla längden på kabeln sen när jag fixat det så ska jag säkra av efter det så sätter jag nog dit en 80A eller 100A säkring istället smile

Tack så mkt

"Se dig inte som en ful person, se dig som en vacker apa..."

Smålänning
7 887 Inlägg
14 augusti 2007
Jag hade nog satt en säkring till varje slutsteg efter powerblocken också. Bättre att säkra för mycket än för lite.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
14 augusti 2007
Jo, håller med om det iof, är ju ingen nackdel. Det är väl upp till en själv om man känner sig säker, vill man så är det bara att sätta säkringar.

Snickare
69 Inlägg
15 augusti 2007
Trådstartare
Tack för alla svar och JA jag har räknat ut strömkabel mellan steg och blocket ska vara 8mm2 (8mm2 kabel = max 40 Amp säkring)

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.

Sök