2771
Sök

Värt att köpa en Saab 9000 cse 2,3t med skuren motor?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
Funderar på att köpa polarens föräldrars Saab 9000 cse 2,3t (170hk) -94 för runt 5-6000. Nu är problemet att motorn skurit. Men är det värt att köpa den för ett så billigt pris? Värt besväret att få tag i en ny motor från en ex. krockad cse och slänga in? Eller försöka sälja iväg dyrare efter lite småpill som inte innefattar motor? Alt. försöka byta ut det som gick sönder när motorn skar, (motorrenovering?) inte kollat så ja vet inte riktigt hur omfattande det är dock!

Kan ju tillägga att den e 100% rostfri o fullutrustad, allting funkar!

O ja, ja vet att de en saab, men ändå. Den är fräsch och som sagt, 170 turbopållar original duger till för en stund.
Senast redigerat av Edil_ (17 augusti 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

58 Inlägg
17 augusti 2007
kan du skruva själv så e det ett ju bara o köpa.dom motorerna finns det gott om beg o bytet tar max en dag om du inte är helt bakom.
pm mig annrs så köper jag den:)

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
17 augusti 2007
köp den.
Om du inte lyckas fixa den så säljer du det till "Tessan s2".

/Gormanz

4 299 Inlägg
17 augusti 2007
Om du kan mecka själv så tycker jag att du ska köpa den om du får den för 5-6000, de e ett väldigt bra pris. Och motorer e ganska lätta att få tag på. Om du ska ha beggade delar så ska du gå in på www.sdcc.se dom e riktigt bra.

blacken
17 augusti 2007
Är du säker på att den har skurit?. Det kanske "bara" är drivningen till balansaxlarna som har "gjort ett inhopp i debatten" så att säga?. Tydligen ett ganska vanligt "fel" på dom motorerna

2 164 Inlägg
17 augusti 2007
Köp den.
En skuren motor är inte så svårt att renovera heller.
Oftast är de ju vevlagren som går på dom och de är ju billigt att köpa på speedparts.
Sen måste du kolla upp veven så den inte är skev men de brukar inte vara några problem.
Personligen skulle jag balansera upp veven med kolvar och stakar för då kan du plocka bort balansaxel kedjan och få en piggare motor och bil.
De är billigare att renovera än köpa ny motor med.

MVH

F

375 Inlägg
17 augusti 2007
kan bara hålla med.. köp den om du kan skruva själv. Byt motor så får du en riktigt schysst bil som du kan sälja dyrt eller behålla.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
Tack för svaren! Blir nog att jag köper den nu. Sen gå igenom motor och bestämma om det blir renovering eller byte! smile Som sagt så vet jag ju inte riktigt hur "skuren" den är, kanske är något enkelt som sagt! Men den har ju vart inne på verkstad och så. Och enligt dem skulle det bli dyrt och onödigt att laga, men vafan, gör man de själv så big_smile
Senast redigerat av Edil_ (17 augusti 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 augusti 2007
Skicka ett PM om du inte köper den och inte bor i norrland...

Sök