Hjälp med lödning; Voltmätare.

J.Hansen
25 augusti 2007 · 24 Inlägg

Jag behöver hjälp med att tolka instruktionerna för lödningen på men voltmätare jag köpt.

kretskortet ser ut så här:




http://www.garaget.org/gallery/archive/26315/140062_cmc72j.jpg

Och så här står det att man ska göra:


http://www.garaget.org/gallery/archive/26315/140063_svtuk6.jpg

Jag vill ju så klart att den ska mäta 0-20v, och som jag tolkar det ska jag då sätta ett 9,9M Ohms motstånd i den tomma platsen vid RB och ett 100k Ohms motstånd i den tomma platsen vid RA. 

Sedan är jag osäker på vad som menas med att jag ska kortsluta P3-P0, är det bara att göra en likadan kortslutning som det är vid P1?

Det står att jag ska ta bort "Wire jumper in RB" är det den lilla komponenten i rutan över markeringen RB?

Tack på förhand!

Johan Hansen

Senast redigerat av J.Hansen (26 augusti 2007)

Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid....
alexus65
25 augusti 2007 · 152 Inlägg

Får man lov och fråga vad detta är för trevlig mätare?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
J.Hansen
25 augusti 2007 · 24 Inlägg

Det är en helt vanlig digital voltmätare för panel montage.

Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid....
dNis888 Snickare
25 augusti 2007 · 69 Inlägg

Ska du inte ha ett 100k Ohms motstånd istället för 10k ? ?

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.
J.Hansen
26 augusti 2007 · 24 Inlägg

Jo, stämmer skrev fel.

Vet någon om jag har uppfattat beskrivningen rätt?

Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid....
Drönirettab
26 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

J.Hansen skrev:
Jag vill ju så klart att den ska mäta 0-20v, och som jag tolkar det ska jag då sätta ett 9,9M Ohms motstånd i den tomma platsen vid RB och ett 100k Ohms motstånd i den tomma platsen vid RA.

Så tolkar jag det också. 

J.Hansen skrev:
Sedan är jag osäker på vad som menas med att jag ska kortsluta P3-P0, är det bara att göra en likadan kortslutning som det är vid P1?

P2-P0 ska det väl vara när det handlar om 20V mätområde. Ja, det borde vara en likadan bygling.

J.Hansen skrev:
Det står att jag ska ta bort "Wire jumper in RB" är det den lilla komponenten i rutan över markeringen RB?

Ja, så tycker jag också att det är. smile

Miklen
26 augusti 2007 ·

så gjorde jag me min å d funka.. berätta gärna om du lyckas mäta på samma spänning som du matar den me.. för den ser ut å va köpt på kjell & co.. tongue Å deras klarar inte att mäta på matningspänningen.. enligt va dom sa iaf smile

J.Hansen
26 augusti 2007 · 24 Inlägg

Det stämmer den kommer från kjell & co.

Hur menar du?

Den har separata ingångar för drift och mätspänning om du förstår vad jag menar smile
Att man skulle på något vis koppla samman dessa?

Jag tänkte driva min med ett 9v batteri så blir det inget krångel om det blir spänningsfall på bilbatteriet.

Senast redigerat av J.Hansen (26 augusti 2007)

Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid....
J.Hansen
26 augusti 2007 · 24 Inlägg

Tack föresten Drönirettab och Miklen wink

Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid....
Miklen
26 augusti 2007 ·

J.Hansen skrev:
Det stämmer den kommer från kjell & co.

Hur menar du?

Den har separata ingångar för drift och mätspänning om du förstår vad jag menar smile
Att man skulle på något vis koppla samman dessa?

Jag tänkte driva min med ett 9v batteri så blir det inget krångel om det blir spänningsfall på bilbatteriet.

Då behöver du inte fundera..ja driver oxå min me 9volt.. relä styrd på tändningen men även en strömbrytare.. Nu vet ja inte om du har köpt LCD eller LED varianten men den sistnämnda ja har käkar en del ström smile

J.Hansen
26 augusti 2007 · 24 Inlägg

Den gör det... sad jag köpte ju den så klart. hum.. skulle vara bra om man kunde lista ut någon annan konstruktion då...

Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang