LTT eller HTT i saab 9000 cs turbo??

Lichi
8 september 2007 · 4 Inlägg

Har en saab 9000 cs 2,3 turbo..
men vet inte riktigt om det är en lågtrycks eller högtrycks turbo i?
Någon som skulle ha ett bra svar på det?
bilen är ca. 125 kw

Tjeeenare! :D
Saab 9-3 Aero "Nordic" (2001)
Rallyhalle
8 september 2007 · 4 299 Inlägg

125kw blir 170 hk ungefär om jag inte e helt ute å cyklar, så då har du alltså en LTT

ThomasH_gg
8 september 2007 · 48 Inlägg

Låter som en lågtrycks turbo tycker jag, Men jag är inte så säcker på saab, men är det inte över eller närmare 190hk i högtrycks saaben eller så är jag ute på hal is smile

Corrado 1.8t -89
Corrado G60 -90
Golf Vr6 - 92
Vento Gl - 92
Hammarslag Inläggskritiker
8 september 2007 · 990 Inlägg

Det är en lågtrycks, full tryckarna ligger på 200hk och uppåt. Aeron ligger på 225hk.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Crappy_punkrocker
8 september 2007 · 268 Inlägg

Är inte alla 2.3or högtryck/fulltryck?
plus min skummodell från -93 smile som också är fulltryck 165bhp orginal!

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
Hamilton
9 september 2007 · 8 868 Inlägg

Crappy_punkrocker skrev:
Är inte alla 2.3or högtryck/fulltryck?
plus min skummodell från -93 smile som också är fulltryck 165bhp orginal!

Nej alla 2.3 är inte det, LTT har 170hp
Lika många som din...wink

Fotograf på tierpidag.se
bumpe Lastbilsmekaniker
9 september 2007 · 3 878 Inlägg

Det är ju så att LTT bara har wastegate som laddtrycksjutering medans 2.3 FTT och aero även har magnetventil som begränsar maxladdtryck och även justerar ner laddtrycket vid spikningar, är på CS intergerat i trionic 5 och på CD är det ett spearat APC system (röd/svartbox med 25pin om jag minns rätt)...

MVH Hampus

Fredrik-79
9 september 2007 · 2 164 Inlägg

De finns ju olika effekt på motorerna men går man på 2,0t är de ju över 160 hk som är FTT.
Men å andra sidan kom ju inte LTT på 2,0t först när T5 motorerna kom.

Men 2,3t gäller lite annat.
under -93 hade LTT 163 hk och hade ingen ic.
Den hade inte T5,2 som 200 och 225 hk motorerna hade heller.

Sen när de gäller cs eller cd och vilken motor som sitter i dom så är de samma typ av motor i båda.
1994 kom dom nya T5,5 motorerna.
FTT hade då 200 och 225 hk. LTT hade då 170 hk.

De som är lite konstigt är att de finn italien aero på 2,0t (FTT) på 185hk.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang