Angående Postbilar och deras förare.

blechne
6 september 2007 · 69 Inlägg

fan va bra skrivet telefunken:P Jag kör för dhl, likadant där, fast jag kör lastbil så det är kanske du som tutar på mig:P

"I think -- tide turning -- see, as I remember -- I was raised in the desert, but tides kind of -- it's easy to see a tide turn -- did I say those words?" -President Bush-, asked if the tide was turning in Iraq, Washington, D.C., June 14, 2006
Skaune
6 september 2007 ·

telefunken skrev:
HAHA, vilka minnen! Slutade köra postbil i stockholm (Klassiska folkabussarna mest, sen även skitmercorna, och har även provat kangooerna, mistusarna samt nya folkorna) för runt två år sen. Innan det körde jag till och från i 4 år, mest till.

Att postisar kör på ett visst sätt är helt korrekt, detta gillar vi gärna själva att påpeka också. Alltså anledningen till att postbilar ser ut som de gör är ju just för att vi inte är rädda om dem. Bilarna går runt 10-12.000 Mil innan de är HELT slut och skrotas. Våra bilar rullar runt 12 timmar om dagen 5 dagar i veckan...

Postisar kör inte försiktigt, för det har man varesig tid eller lust med. Man kör samma rundor varje dag, och det enda som förändras är de runt om kring som allt som oftast har avsevärt mkt mindre bråttom eller samma erfarenhet. Om någon har lyckats fastna i någon lite skön trafiksituation med t.ex rödljus, korsningar och/eller bussar/lastbilar inblandade så alla helt plötsligt står still. Då suckar man högt, och ser sig om efter alternativa vägar...t.ex gena över nån trotoar, eller liten park eller dylikt.

Du har inte tid att sitta där för att nåt klantarsle i sin Merca (t.ex) inte inser att det inte går fortare bara för att man klämmer sig förbi rödljuset i den ködrabbade korsningen precis när det slår om och då istället hamnar mitt i korsningen och blockerar alla tänkbara körfält, istället för att vänta bakom ljuset till nästa omgång, så det har hunnit bli lite plats på andra sidan korsningen.

Detta är bara ett typiskt exempel på sådana frustrerande situationer som en yrkeschaufför får stå ut med varje dag, och efter en tid börjar bända lite på reglerna för att på ett ganska enkelt (men inte alltid så snyggt) sätt undvika.

Sen blir man även lätt hyffsat aggresiv vad gäller högerreglar och liknande som företräde osv. Vet inte hur många tutor och arga knytnävar osv man fått när man står på sig och kör ut framför nån som uppenbarligen inte läst teorin så bra och får bromsa.
Givetvis kör man inte ut framför en lastbil som kommer i full karriär och uppenbarligen inte kommer hinna bromsa, dem nöjer man sig med att tuta på.

Nu talar jag ju givetvis inte för alla, men jag vet att de flesta på vårt kontor "fungerar" ungefär så, inkl jag själv förstås.

Sen är det ju generellt så att man som yrkeschaufför är bättre på att köra bil än gemene man, just för att du har/får så mkt erfarenhet. Vissa är ju iof hopplösa, men sådana finns det ju överallt.

Förstår inte varför de skulle vara ok att köra slut/sönder dom bara för att man är postis? Bilen är din arbetsplats, den vill man väl ha ren o hel? Och det är ju knappast bara postisar som är stressade, budfirmor och åkerier, kvittar nästan vem man kör för råkar man utför stress, men inte kör man väl sönder fordonen för det? klart att man kan köra 10-12 tusen mil utan o få en buckla, bara man ger sig fan på att inte ta itu nått! Som kanske framgår är även jag yrkeschaufför, och kan instämma att de bilarna posten kör med är ju nästan uteslutande krockade.

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2007 · 26 187 Inlägg

Axor skrev:

telefunken skrev:
HAHA, vilka minnen! Slutade köra postbil i stockholm (Klassiska folkabussarna mest, sen även skitmercorna, och har även provat kangooerna, mistusarna samt nya folkorna) för runt två år sen. Innan det körde jag till och från i 4 år, mest till.

Att postisar kör på ett visst sätt är helt korrekt, detta gillar vi gärna själva att påpeka också. Alltså anledningen till att postbilar ser ut som de gör är ju just för att vi inte är rädda om dem. Bilarna går runt 10-12.000 Mil innan de är HELT slut och skrotas. Våra bilar rullar runt 12 timmar om dagen 5 dagar i veckan...

Postisar kör inte försiktigt, för det har man varesig tid eller lust med. Man kör samma rundor varje dag, och det enda som förändras är de runt om kring som allt som oftast har avsevärt mkt mindre bråttom eller samma erfarenhet. Om någon har lyckats fastna i någon lite skön trafiksituation med t.ex rödljus, korsningar och/eller bussar/lastbilar inblandade så alla helt plötsligt står still. Då suckar man högt, och ser sig om efter alternativa vägar...t.ex gena över nån trotoar, eller liten park eller dylikt.

Du har inte tid att sitta där för att nåt klantarsle i sin Merca (t.ex) inte inser att det inte går fortare bara för att man klämmer sig förbi rödljuset i den ködrabbade korsningen precis när det slår om och då istället hamnar mitt i korsningen och blockerar alla tänkbara körfält, istället för att vänta bakom ljuset till nästa omgång, så det har hunnit bli lite plats på andra sidan korsningen.

Detta är bara ett typiskt exempel på sådana frustrerande situationer som en yrkeschaufför får stå ut med varje dag, och efter en tid börjar bända lite på reglerna för att på ett ganska enkelt (men inte alltid så snyggt) sätt undvika.

Sen blir man även lätt hyffsat aggresiv vad gäller högerreglar och liknande som företräde osv. Vet inte hur många tutor och arga knytnävar osv man fått när man står på sig och kör ut framför nån som uppenbarligen inte läst teorin så bra och får bromsa.
Givetvis kör man inte ut framför en lastbil som kommer i full karriär och uppenbarligen inte kommer hinna bromsa, dem nöjer man sig med att tuta på.

Nu talar jag ju givetvis inte för alla, men jag vet att de flesta på vårt kontor "fungerar" ungefär så, inkl jag själv förstås.

Sen är det ju generellt så att man som yrkeschaufför är bättre på att köra bil än gemene man, just för att du har/får så mkt erfarenhet. Vissa är ju iof hopplösa, men sådana finns det ju överallt.

Förstår inte varför de skulle vara ok att köra slut/sönder dom bara för att man är postis? Bilen är din arbetsplats, den vill man väl ha ren o hel? Och det är ju knappast bara postisar som är stressade, budfirmor och åkerier, kvittar nästan vem man kör för råkar man utför stress, men inte kör man väl sönder fordonen för det? klart att man kan köra 10-12 tusen mil utan o få en buckla, bara man ger sig fan på att inte ta itu nått! Som kanske framgår är även jag yrkeschaufför, och kan instämma att de bilarna posten kör med är ju nästan uteslutande krockade.

En postbil (Kangoo) kör man inte sönder...den går sönder av sig själv big_smile
Nej men lite seriösare talat så ser i alla fall våra rätt bra ut just nu, de vi har
på parkeringen. Finns vissa människor som däremot inte vet vad städning och
rengöring  betyder så det får eventuella vikarier eller diverse stand-ins sköta.
Vet inte hur less jag blir på folk som måste käka tex choklad och bara "tappa"
papperet i bilen.
Däremot buckor är det rätt ont om nu, bortsett från tidigare inlägg jag skrev om
nedkört lådställ med mera. Den bilen kommer nog aldrig bli sig mer lik. Fronten
är för övrigt ditsatt med tusen skruvar numer...ser lite lustigt ut tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
CrilleD
9 september 2007 · 831 Inlägg

telefunken skrev:
Då suckar man högt, och ser sig om efter alternativa vägar...t.ex gena över nån trotoar, eller liten park eller dylikt.

Haha det stämmer så bra lol

Edge EVOLUTION GARAGE
9 september 2007 · 1 837 Inlägg

Var på en bilskrot här i Bohuslän för nåt år sedan och kollade efter lite delar till min dåvaranbde golf. 30-40% av alla bilar på skroten var gula postbilar, flest kangoo.. hehe
De flesta var inte sönderkrockade, utan antagligen bara slutkörda. tongue
Det säger väl en hel del om hur de används. tongue

//Edge
Probelime
9 september 2007 · 39 Inlägg

Har jobbade på Poståkeriet i 1år som chaufför dpd-paket. Alla som jobbar där har minst haft körkort i 5 år, och ingen har någonsin krockat då det varit Postens fel under året jag var där. Däremot har inte posten tid att fixa alla skador som utomstående orsakat om den inte väldigt stor. Någon inbackning i en lastkaj har det väl varit någon gång, men utöver det ser alla våra bilar ut som nya. Jag har blivit påkörd av en kärring som inte kan högerregeln i en korsning och av en brevbärare(de kör som skit). Men kollar du på DHL, Schenker eller Box delivery så har du riktigt kassa chaufförer. De backar ju in i varenda lastkaj man är vid. Dessutom e det bara ungdomar som haft körkort i 2 v som kör för Box delivery....

Senast redigerat av Probelime (9 september 2007)

BBR
9 september 2007 · 348 Inlägg

Angående postbilar som står på skroten.

Posten har ett eget försäkringsbolag, som dom försäkrar sina bilar. Efter dom gått 16k mil, så betalas inte längre skadorna på dessa, då brukar dom hamna på skroten (Om de inte har kapsejsat redan innan)

Att bilarna är buckliga och skadad är inte konstigt.

Först på morgonen använder tidingstjänst dessa (vilka brukar köra ganska fort!)

Sen vanlig brevbäring, sen ev. kvälltjänst.

Posten ska ut var dag, varesig det rinner vatten på vägen, eller snöstorm. Och renutalt kango har inte den bästa väghållningen.

Hur en brevbärare kör? Precis som vilken annan yrkeschaufför, det finns pärlor, och det finns svin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang