Angående Postbilar och deras förare.

PH_
4 september 2007 · 310 Inlägg

Åkte förbi statoil en sväng på frukostrasten idag och medans jag va där inne hade en postbil kolliderat med troligen den finaste hundkojan jag sett (om man bortser för ett totalt deformerat frontparti dvs.) i en korsning

Kollade bara lite snabbt åt deras håll men att dömma av det lilla jag såg utav bilarnas placering på vägen och skadorna på respektive bil så var det postbilen som gjort fel. Såg nästan ut som en orutinerad förare inte haft koll på bilen och kört postbilen som om det vore en vänster styrd bil alternativt bara kört rakt ut i korsningen.

Detta är bara en i mängden av kollisioner jag sett där postbilar varit inblandade.

Ställs det inga som helst krav på förarskickligheten när posten rekryterar folk eller är det så stressigt att dom helt enkelt blir trafikfaror???

Kollar man in postbilar är det verkligen få av dessa som inte har påkörningsskador och bucklor av olika de slag.

Man kan ju undra om postbilar skall betraktas lika farliga som bilar med alkohol eller drogpåverkade förare..

Någon som kör postbil här som kan kommentera?

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
henkebenke
4 september 2007 · 1 703 Inlägg

Jag säger varken bu eller bä.... men här har vi bevis:
http://sfhj.net/posten2.jpg

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Weermets Gasglad
4 september 2007 · 295 Inlägg

henkebenke skrev:
Jag säger varken bu eller bä.... men här har vi bevis:
http://sfhj.net/posten2.jpg

Snacka om fickparkering. Hur lyckas man hamna i det läget?

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
4 september 2007 · 26 180 Inlägg

Master PH skrev:
Någon som kör postbil här som kan kommentera?

Jag kan tyvärr meddela att jag krockat med postbilen en gång.
Och detta var mitt fel. Kom i en korsning och ser mig inte för så
som jag skulle ha gjort.
Vet inte hur det är överallt men häromkring har och fortfarande är
vissa postbilar leasade (stavning?) till tab, alltså tidningstjänst.
Dessa personer som kör på nätterna har allt för ofta en tendens av att
köra in i allt och alla. Fattar inte hur dom gör.

En brevbärare idag har det jävligt stressigt. Inte för att det är en
bortförklaring men har man uppemot 550-600 hushåll, reklam upp
till taket och leveransen var sen på morgonen - då är man
automatiskt stressad.
Kom gärna med frågor om det är nåt så svarar jag gärna.

Och förresten..jag är inte stolt över att jag krockade. Jag har
fortfarande mardrömmar om det, ett år efteråt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Fishy Skattebetalare
4 september 2007 · 87 Inlägg

Snacka om att generalisera och att dra alla över samma kam...! äR väl knappast bara Postbilar som har skador på sig? Och vad är det som säger att så fort en postbil är inblandad i en olycka så är det Postisens fel?

Jag har kör själv postbil och har krockar 2 ggr, INGEN av dess olyckar har jag varit vållande till!!

Ang skador postbilarna så skulle det bli jävligt dyrt att laga varneda liten småbuckla eller repa som finns för bilarn är endast trafikförsäkrade!
Och om ni skulle följa med ut på en runda nån gång så skulle ni förstå varför vissa bilar ser ut som dom gör. Min ordinarie runda är på dryga 5 mil, kör i utkanterna av Göteborg på Hisingen, på små jävla grusvägar, in på gårdsplaner med buskar å skit både här och där, slingriga landsvägar och all möjligt brôte! Dessutom så rullar alla postbilar X antal mil varje dag, 5 dagar i veckan, på morgon och kvällar, ibland även helger så inte fan är det konstiugt att det händer saker!?

arpus GOES wild
4 september 2007 · 325 Inlägg

Inte så konstigt - tycker jag - att dom kolliderar runt om i Sverige stup i sju. Iaf runt dom orterna och städerna jag bor i, kör dom ju knappast lungt med bilarna. Varvar rejält och växlar som kratter hela buntarna (för dom som inte har automat, men dem pressar dom ju också). Kan ju påpeka att det inte gäller en person eller en specifik åldersgrupp heller. Detta har jag erfarat, då man härjade lagom in på morgonskvisten, då dom börjar dela ut.

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids
nosferato
4 september 2007 · 439 Inlägg

AirOne skrev:

Master PH skrev:
Någon som kör postbil här som kan kommentera?

Jag kan tyvärr meddela att jag krockat med postbilen en gång.
Och detta var mitt fel. Kom i en korsning och ser mig inte för så
som jag skulle ha gjort.
Vet inte hur det är överallt men häromkring har och fortfarande är
vissa postbilar leasade (stavning?) till tab, alltså tidningstjänst.
Dessa personer som kör på nätterna har allt för ofta en tendens av att
köra in i allt och alla. Fattar inte hur dom gör.

En brevbärare idag har det jävligt stressigt. Inte för att det är en
bortförklaring men har man uppemot 550-600 hushåll, reklam upp
till taket och leveransen var sen på morgonen - då är man
automatiskt stressad.
Kom gärna med frågor om det är nåt så svarar jag gärna.

Och förresten..jag är inte stolt över att jag krockade. Jag har
fortfarande mardrömmar om det, ett år efteråt.

du skrev att du hade  mella 5 t 600 hushåll varje dag,stackars dig.

prova o va sopgubbe en dag o kör på landsbygden,lika många hushåll fast med ibland flera kilometers avstånd + det går inte att va kvar i bilen utan man måste springa in på gården o ta skiten me...sen kan man snacka om o va mör,vägarna är dessutom aldrig för en lastbil...

old,low and slow....
Mack Forum- och sitemoderator
4 september 2007 · 26 180 Inlägg

sprstr skrev:
Inte så konstigt - tycker jag - att dom kolliderar runt om i Sverige stup i sju. Iaf runt dom orterna och städerna jag bor i, kör dom ju knappast lungt med bilarna. Varvar rejält och växlar som kratter hela buntarna (för dom som inte har automat, men dem pressar dom ju också). Kan ju påpeka att det inte gäller en person eller en specifik åldersgrupp heller. Detta har jag erfarat, då man härjade lagom in på morgonskvisten, då dom börjar dela ut.

/Jmy

Vänta nu..finns väl inga svenska postbilar som inte har automat?
Däremot kajkar automatlådorna ihop efter en 1000 mil så de beter sig som
om de funderar efter på vad de ska göra. Växla eller inte..det är frågan..och..
till vilken växel?
Själv kan jag tre linjer.
Kör moped på ett lite större samhälle med många trapphus. Dock funkar inte
mopeden särskilt ofta så det blir cykel.
Annars åker jag bil på min favoritlinje. Ett annat samhälle för den delen.
Längsta jag kör är drygt 18 mil enkel väg.
Det är en lantbrevbärarlinje...(duuh? tongue)

Håller med om att det egentligen inte är så konstigt att det blir bucklor. Sen
att det finns de som nästan chansar och tror det ska gå i stället för att köra
på säkerhet...det är en annan femma.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Fishy Skattebetalare
4 september 2007 · 87 Inlägg

Det FANNS ett gäng gammla Kangoo Dieslar med manuella lådor. Tror och hoppa sinte att nån av dom lever kvar idag! Sämre skit får man banne mig lite bra efter...! Vi har haft såna och dom är bland det värsta jag nånsins kört, högerstyrda eländen som, trots att dom va helt nya kändes som dom hade passerat 50000 mil...

Mack Forum- och sitemoderator
4 september 2007 · 26 180 Inlägg

Fishy skrev:
Det FANNS ett gäng gammla Kangoo Dieslar med manuella lådor. Tror och hoppa sinte att nån av dom lever kvar idag! Sämre skit får man banne mig lite bra efter...! Vi har haft såna och dom är bland det värsta jag nånsins kört, högerstyrda eländen som, trots att dom va helt nya kändes som dom hade passerat 50000 mil...

Jag har kört en privat Kangoo bensinare med femväxlad låda...och inte ens i den
var det nån knuff. Ja jisses..
Men de är ju billiga för Posten att köpa in, men samtidigt dyra som fan i drift.
Har pratat med en mekaniker som pysslar med postbilarna på Renault/Volvo.
Han var så förbannat less på postbilar så han ville gå i pension redan nu big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
ToXtreme
5 september 2007 · 3 627 Inlägg

Men se det såhär.. hur många postbilar är inte ute i trafiken varje dag? Och lägg sedan på att de måste stanna hela tiden, de kör nära brevlådorna för att slippa kliva ur.. och bam.. ja där va nånting i vägen..

Sen så är det nog rätt många postbilar som blir påkörda också hmm Tanke på att de stannar på olämpliga ställen hmm

Fast det finns det ju självklart undantag, som brevbäraren vid min polare (där jag körde av).. på vägen till hans brevlådor på grusvägen så krockade han.. och sen när han skulle tillbaks på samma väg så körde han av vägen tongue
Där snackar vi om dålig förare!

Men jag kan förstå att det är stressigt med så många hushåll, har själv jobbat som tidningsbud och vet att det tar tid!

MVH Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2007 · 26 180 Inlägg

ToXtreme skrev:
Men se det såhär.. hur många postbilar är inte ute i trafiken varje dag? Och lägg sedan på att de måste stanna hela tiden, de kör nära brevlådorna för att slippa kliva ur.. och bam.. ja där va nånting i vägen..

Sen så är det nog rätt många postbilar som blir påkörda också hmm Tanke på att de stannar på olämpliga ställen hmm

Fast det finns det ju självklart undantag, som brevbäraren vid min polare (där jag körde av).. på vägen till hans brevlådor på grusvägen så krockade han.. och sen när han skulle tillbaks på samma väg så körde han av vägen tongue
Där snackar vi om dålig förare!

Men jag kan förstå att det är stressigt med så många hushåll, har själv jobbat som tidningsbud och vet att det tar tid!

MVH Jimmy

Farsan min - som också är brevbärare.. - skulle svänga ut på e14 där det är 110 väg med sin postbil för inte så länge sedan. Smack sa det så var det en idiot som gned han i sidan med låsta bromsar. Lite till åt höger så hade det smällt riktigt ordentligt. Man blir nästan mörkrädd för att folk inte ser dom gula nästan självlysande bilarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JCastor
5 september 2007 · 3 Inlägg

Tja, jag kör postens hempaket på kvällarna i Sthlm, många stopp och mycket stress, jag har backat in i ett träd en gång, that's it.
Bilarna är stora som fan och man kör på alla möjliga sorters vägar.

Jag vet inte hur det är med de som kör på dagarna, men jag har inte behövt ta något körprov, och en annan kille som kör samtidigt som mig hade haft sitt kort 2 månader när han blev anställd.

Jag kan även lägga till att vi kör högerstyrda manuella skåpbilar.

Senast redigerat av JCastor (5 september 2007)

Ford Probe GT "Dalahästen" (1992)
Ford Probe (1989)
Tompa_Vax Skogs Arbetare
5 september 2007 · 413 Inlägg

men jag som kör tillfällig kangoo men vänsterstyrd bil med metro 45 mil om natten, ganska bra knuff i den men traficen går snabbare, lastar mer och skönare, förra vintern hade jag den med och åkte i dicket varvarannan vecka bara för att bromsarna låstes eller bara rakt framm eller vinden från lastbils om körning.....skitbilar...

Go For It!!
FireTraXX DFFL
5 september 2007 · 9 020 Inlägg

Jag kör inte för posten, men jag kör lastbil med post/reklam till postkontoren. (Privat firma vars enda uppdragsgivare är Posten).
Och som någon skrev så på var och varannan postbil så är det bulor på i stort sett varenda plåtbit, avskrapad färg på såväl fram som bakkjol och framdäcken är "oftast" slut, och då menar jag helt slut...
Det är vad jag lagt märke till efter att ha varit på alla (Och det är mååååånga) postkontor i skåne.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Eisenhut
5 september 2007 · 1 827 Inlägg

Jag kör företagspaket i Malmö Centrum... Dvs Mercedes Sprinter.

Har väl runt 80-90 stopp om dagen i hetsig storstadstrafik så visst fan händer det saker, och visst har jag tappat mycket av reskpekten för stadstrafik.

Dock kan jag långt ifrån påstå att vi på något sätt är skyldiga till alla olyckor som inträffar. Det är betydligt värre med orutinerade stadschaufförer som hasar sig fram och ALLTID glömmer högerregeln mm mm. Jag kan inte räkna alla gånger jag har undvikit en olycka genom att räkna med att andra bilister inte följer reglerna. Jag har dessutom aldrig krockat med någon bil på rundan.


PS: Ja, samtliga av våra bilar har bucklor lite överallt. Detta betyder inte att det är vi som orsakat dom. Jag har blivit påbackad ett par gånger själv. DS

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Mack Forum- och sitemoderator
5 september 2007 · 26 180 Inlägg

JCastor skrev:
Tja, jag kör postens hempaket på kvällarna i Sthlm, många stopp och mycket stress, jag har backat in i ett träd en gång, that's it.
Bilarna är stora som fan och man kör på alla möjliga sorters vägar.

Jag vet inte hur det är med de som kör på dagarna, men jag har inte behövt ta något körprov, och en annan kille som kör samtidigt som mig hade haft sitt kort 2 månader när han blev anställd.

Jag kan även lägga till att vi kör högerstyrda manuella skåpbilar.

Nej något körprov har inte jag heller gjort. Ingen gör nog det. Man måste
bara få in tekniken att komma nära lådorna samt veta vart man har hörnen
på bilen då man backar och stökar på.
En jobbarkompis - sönderstressad sådan - lyckades sista dagen innan semestern
nu att först backa för snabbt vid ett träd så hela fronten blev avskalad.
Sen på vägen tillbaka så körde hon över ett lådställ....DÅ hade hon bråttom..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
telefunken
5 september 2007 · 2 Inlägg

HAHA, vilka minnen! Slutade köra postbil i stockholm (Klassiska folkabussarna mest, sen även skitmercorna, och har även provat kangooerna, mistusarna samt nya folkorna) för runt två år sen. Innan det körde jag till och från i 4 år, mest till.

Att postisar kör på ett visst sätt är helt korrekt, detta gillar vi gärna själva att påpeka också. Alltså anledningen till att postbilar ser ut som de gör är ju just för att vi inte är rädda om dem. Bilarna går runt 10-12.000 Mil innan de är HELT slut och skrotas. Våra bilar rullar runt 12 timmar om dagen 5 dagar i veckan...

Postisar kör inte försiktigt, för det har man varesig tid eller lust med. Man kör samma rundor varje dag, och det enda som förändras är de runt om kring som allt som oftast har avsevärt mkt mindre bråttom eller samma erfarenhet. Om någon har lyckats fastna i någon lite skön trafiksituation med t.ex rödljus, korsningar och/eller bussar/lastbilar inblandade så alla helt plötsligt står still. Då suckar man högt, och ser sig om efter alternativa vägar...t.ex gena över nån trotoar, eller liten park eller dylikt.

Du har inte tid att sitta där för att nåt klantarsle i sin Merca (t.ex) inte inser att det inte går fortare bara för att man klämmer sig förbi rödljuset i den ködrabbade korsningen precis när det slår om och då istället hamnar mitt i korsningen och blockerar alla tänkbara körfält, istället för att vänta bakom ljuset till nästa omgång, så det har hunnit bli lite plats på andra sidan korsningen.

Detta är bara ett typiskt exempel på sådana frustrerande situationer som en yrkeschaufför får stå ut med varje dag, och efter en tid börjar bända lite på reglerna för att på ett ganska enkelt (men inte alltid så snyggt) sätt undvika.

Sen blir man även lätt hyffsat aggresiv vad gäller högerreglar och liknande som företräde osv. Vet inte hur många tutor och arga knytnävar osv man fått när man står på sig och kör ut framför nån som uppenbarligen inte läst teorin så bra och får bromsa.
Givetvis kör man inte ut framför en lastbil som kommer i full karriär och uppenbarligen inte kommer hinna bromsa, dem nöjer man sig med att tuta på.

Nu talar jag ju givetvis inte för alla, men jag vet att de flesta på vårt kontor "fungerar" ungefär så, inkl jag själv förstås.

Sen är det ju generellt så att man som yrkeschaufför är bättre på att köra bil än gemene man, just för att du har/får så mkt erfarenhet. Vissa är ju iof hopplösa, men sådana finns det ju överallt.

Eisenhut
6 september 2007 · 1 827 Inlägg

Telefunken! Right on!

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Grabber Dagdrömmare
6 september 2007 · 2 836 Inlägg

Japp! Så är det! Kör själv Posten men lastbil + släpp o på natten. Lugnast så...
Visst, det finns ena o andra samt massa stress men jag får ingen stressersättning så jag ger f@n i stressa. wink

Senast redigerat av Grabber (6 september 2007)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang