2820
Sök

Blir så jävla förbannad avgasvärden Snälla hjälp!

1 364 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#1
hejsan gjorde avgas test idag det var HC halten låg mellan 3-4hundra vet inte kommer inte på ngt som kan var fel har byttat hella skiten grenrör helt nytt extraktor och katlysator helt ny race kat + ett splitter nytt 2" katback system fan blir så förbannad har lagt nästan 10000kr på avgasystem så håller de inte ens avgasvärden:S lamda var 1,0 men de e la okej ? någon vänlig person som vet vad som kan var fel är vääldigt tacksam för svar
// Alex


1 364 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#2
japp varmkörde den hyffsat den stod på tomgång i ca 15-20min utan bättre resultat:S vet inte hur många celler katalysatorn har ska kolla de men den ska klara bilprovningen


Whitetrash
589 Inlägg
11 september 2007
#3
häll i em flaska k-sprit och ställ ner förgasarn

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

1 364 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#4
claw skrev:
jag drog ca 4-5 fullgas repor med min 1-5 växeln och då började katten bli röd lät bilen stå på tomgång utanfär bilprovningen tills jag åkte in och det var precis att jag klara mig.... så kör bilen RIKTIGT varm innan...Mathias jag har en 100cells

okej vad hade du för avgasvärden innan då?


23 Inlägg
11 september 2007
#5
Om du bara vill genom besiktningen så kör på hälften etanol vid besiktningstillfället.
Borde inte det funka?

1 364 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#6
Jo kanske men vill helst fixa de glömde säga att en orage lampa på instrumentpanelen lyser med som betyder varnigslampa för bränslesystem kan det var ngt samanhagn mellan denna lampan och avgasvärdena?


Våga Vägra Volvo!
326 Inlägg
11 september 2007
#7
Dumpa K-spri och Etanol. Bara skitsnack!
Detta funkar fan bäst!

Köpte mig det så kallade dundermedlet hos JN Autosport i Hässleholm.
Det skulle hjälpa mig med min förbannade avgasvärden! Och de funkade!

PRO TEC Engine Flusch:
¤ Avlägsnar föroreningar som uppstår under DRIFT tex; Sot
¤ Återställer kompressionen genom att rengöra kompressionsringarna
¤ Rengör även oljeringarna för lägre oljeförbrukning
¤ Rengör även hydrauliska lyftare
¤ Skyddar motorn under rengöringen med kraftfulla anti-friktions smörjmedel
¤ Reducerar skadliga avgaser

Hur det används:
En flaska 375ml räcker till 6 liter olja.
Häll i medlet i oljan, kör motorn varm, i runt 20 min.
Tappa ur oljan och i med ny olja.

PRO TEC Fuel Line Cleaner:
¤ Tar bort kondensproblem
¤ Skyddar mot korrosion
¤ Tar bort föroreningar i hela bränslesystemet
¤ Tar bort koks och sot från ventiler och kompressionsringarna

Hur det används:
En flaska 375ml räcker till 80 liter bränsle.
Så man får ju räkna ut själv hur mycket man ska ösa i tanken.

Det hjälpte mig iaf!

Vad sa du? Har Pappa betalat?

2 271 Inlägg
11 september 2007
#8
Jag hade HCvärde 400, min lamda hade gått och lampan lös. Fixade det och den gick igenom.
Du kanske inte fick avgassystemet helt tätt när du böt? liten läcka innan lambdan räcker för att ge felsignal och så går bilen fett.
Prova även att nolla boxen, alterantivt kolla Lmm eller mm beroende på vad du har.
Och som ovan skrivet, se till att bilen är riktigt varm.

lycka till

k-sprit och etanol har jag bara för mig funkar på CO??


761 Inlägg
11 september 2007
#9
Knappast förvånande att det är svårigheter hos sbp med racekatt.. De blir inte ordentligt varma vid normal körning. Och tomgång är ju bara en fis i rymden om den ska bli varm.. Det är ganska lätt att se att det är katten som inte rensar som den ska då lambda ligger rätt. Visst, sjuka mängder sprit i tanken rensar tar bort mycket kolväten, men troligtvis blir lambda inte som det ska.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

761 Inlägg
11 september 2007
#10
lingua skrev:
Jag hade HCvärde 400, min lamda hade gått och lampan lös. Fixade det och den gick igenom.
Du kanske inte fick avgassystemet helt tätt när du böt? liten läcka innan lambdan räcker för att ge felsignal och så går bilen fett.
Prova även att nolla boxen, alterantivt kolla Lmm eller mm beroende på vad du har.
Och som ovan skrivet, se till att bilen är riktigt varm.

lycka till

k-sprit och etanol har jag bara för mig funkar på CO??

Jo, men du lär ha jaft fel lambda..

Nix, sprit funkar på HC,, detta är oförbrända kolväten,, således bensin som är i avgaserna.. Sprit ger ingen HC alls..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

2 271 Inlägg
11 september 2007
#11
Markus_MR2 skrev:
lingua skrev:
Jag hade HCvärde 400, min lamda hade gått och lampan lös. Fixade det och den gick igenom.
Du kanske inte fick avgassystemet helt tätt när du böt? liten läcka innan lambdan räcker för att ge felsignal och så går bilen fett.
Prova även att nolla boxen, alterantivt kolla Lmm eller mm beroende på vad du har.
Och som ovan skrivet, se till att bilen är riktigt varm.

lycka till

k-sprit och etanol har jag bara för mig funkar på CO??

Jo, men du lär ha jaft fel lambda..

Nix, sprit funkar på HC,, detta är oförbrända kolväten,, således bensin som är i avgaserna.. Sprit ger ingen HC alls..

Fel lambda? nej men en trasig en smile
ok, blandade ihop det med HC och Co.


1 364 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#12
okej får köra hårt som fan med skiten å testa igen då

STORT TACK TILL ALLA SVAR

mvh alexander


Gödseldräng
4 529 Inlägg
11 september 2007
#13
du vet att katten inte funkar under 450 grader
funkar som den ska mellan 500 och 600 grader


1 418 Inlägg
11 september 2007
#14
tanka 50% etanol tongue

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.


Sök