Saab 900 rassel???

Micke89
19 september 2007 · 17 Inlägg

Tja
Skulle behöva lite hjälp av saab kunnigt folk. Så här ligger det till när man varvar mellan 1000-2000 så rasslar det till inne i motorrummet. Men över 2000 så är det inget rassel. Jag har ingen aning vad som kan ligga bakom det så alla tips är välkommna!
MVH// Micke

klimpan
19 september 2007 · 2 600 Inlägg

kan inte vara plåten under bilen till avgasaröret katten sitter ju en plåt där under ialla fall som kan rassla och ha sig om den är lös. lycka till

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
FugitivE BMW Power
19 september 2007 · 2 362 Inlägg

Be en kompis sitta inne o varva samtidigt du är ute och kollar? lite svårt o säga vad det är, då det kan vara vad som helst i princip

BMW, bogsering med wire :/
maco
19 september 2007 · 1 207 Inlägg

Hmm, det kan inte vara kamkedjan som börjar sjunga sin sista vers? Isf så rekomenderar jag dig att låta den stå och vila sig ett tag.

NiMroD
19 september 2007 · 264 Inlägg

maco skrev:
Hmm, det kan inte vara kamkedjan som börjar sjunga sin sista vers? Isf så rekomenderar jag dig att låta den stå och vila sig ett tag.

har den bilen kamkedja?

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Garfield
19 september 2007 · 1 019 Inlägg

NiMroD skrev:

maco skrev:
Hmm, det kan inte vara kamkedjan som börjar sjunga sin sista vers? Isf så rekomenderar jag dig att låta den stå och vila sig ett tag.

har den bilen kamkedja?

Japp, såvida det inte är en V6'a.

Micke89
19 september 2007 · 17 Inlägg

Kamkedjan? mhm det låtar inte roligt. Är det nån som har råkat ut för det?
Vad är nästa steg nu då, är det verkstad?

Niklas1987 NO
19 september 2007 · 2 182 Inlägg

Micke89 skrev:
Kamkedjan? mhm det låtar inte roligt. Är det nån som har råkat ut för det?
Vad är nästa steg nu då, är det verkstad?

Det är inte roligt, har jobbat på saab verksta så ja vet. Åk till verksta, å få det konstaterat aatt det är kamkedjan som det rasslar om. Dyrt är det att fixa, mne bättre än alternativet.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Markus_MR2
19 september 2007 · 761 Inlägg

1. Släng upp huven
2. Starta motorn (helst kall)
3. Lyssna vid ventilkåpan på vänster sida (sett framifrån)
4. Kommer rasslet därifrån så är det troligen kam alt. balansaxelkedja som är dålig

Det tog knappt 2 dagar för mig att byta på min 9000, utan tillgång till varken specialverktyg eller lyft. Skulle jag göra om det skulle det inte ta mer än några timmar=)

kan ju vaar ide att kolla spännaren också.. hinner inte förklara nu men sök, har skrivit det på forumet förr.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
20 september 2007 · 64 Inlägg

Kamkedja, ventilknack osv är i alla fall jag sett (och bör alltid) varit varvtalsberoende. Har aldrig varit med om kamkedjerassel i ett visst intervall, det har varit över hela registret (dock sväljer motorljudet rasslet vid högre varv) Säger inte att det är omöjligt att det är så, men jag har aldrig sett det.
Kolla alla värmeplåtar, går från oljetråg till utblås dock inte helt sammanhängande.

Kan du på något sätt beskriva ljudet? Varvtalsberoende, knackande, slapp cykelkedja-ljud, låter det ALLTID, bara vid kall/varm motor? Är ljudet kvar om du på tomgång lååååångsamt varvar upp från 1000-2000?

Mvh

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Micke89
20 september 2007 · 17 Inlägg

Ljudet låter typ som en slapp cykel kedja. Ljudet är kvar om man långsamt gasar från 1000-2000. Låter bara när motorn är varm.

charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
21 september 2007 · 64 Inlägg

Micke89 skrev:
Ljudet låter typ som en slapp cykel kedja. Ljudet är kvar om man långsamt gasar från 1000-2000. Låter bara när motorn är varm.

Låter tyvärr som kam- och/eller balanskedja. Är kamkedjan slut så har troligtvis balanskedjan tagit stryk den med. Hur är bilen servad senaste 5000 milen?

Har du en haynesbok så står det hur du kontrollerar kedjesträckaren, annars lämna bort till kunnig polare eller en billig verkstad.

Byte av kedjorna är ingen billig historia tyvärr. Räkna med allra minst 10 000 för ett riktigt kamkedjebyte. De kan nog dra runt en ny kedja och skita i att byta spännare och skenor för runt 3000. Kanske inte det bästa att göra om du drar i ny kedja tillsammans med 10 år gamla skenor.

Mvh

ps. jag hoppas att jag har fel.

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Micke89
23 september 2007 · 17 Inlägg

Då är diagnosen ställd för bilen.
Felet var kam- och balanskedja, så det är bara att bita i det sura äpplet och laga det.
Som tur var så har jag en som gör jobbet åt mig, var först på saab verkstad där ville dom ha 17 lax. Det kändes lite dyrt tyckte jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang