2829
Sök

hur mycket laddar generatorn?

Old School Ford
600 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
#1
hur mycket laddar generatorn?
Det är dagens fråga..
jag har en cheva van-89  V8 350 och vill bränna på fetare batteri och generator till ljudet. Men hur mycket laddar det jag har nu?(hur mäter jag?) Finns 66 amp 100amp 105 amp att köpa på www.vanman.se
kan man köpa ett 105amp och ha ett 90 amp batteri te.x eller kommer det överladda hela tiden eller bara laddas fort.....och tvärtom te-x ha en 105 amp generator och ett 160amp batteri och ändå ha ett fullladdat batteri efter körning ävern om det tar längre tid?
Senast redigerat av Catling (28 december 2005)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

2 122 Inlägg
28 december 2005
#2
de går bra att ha 105amp och en 90amp batteri.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

4 554 Inlägg
28 december 2005
#3
generatorn ladda så mycke den behöver.. ja du kan ha ett mindre batteri än vad generatorn ger...

Old School Ford
600 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
#4
kan jag ha tvärtom?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 december 2005
#6
ja, allt är bara en fråga om hur lång tid batterit laddas, om du har en generator på 100amp och ett batteri på 50amperetimmar så laddas batteriet på en halvtimma, om du istället har en generator på 50amp och ett batteri på 100amperetimmar så tar det två timmar. batteriets Ah är hur många ampere du kan ladda/ta från batteriet per timma. t.ex. 75Ah ger 75 ampere i en timma och sen är batteriet tomt.

man lever bara en gång så lev väl!

Old School Ford
600 Inlägg
28 december 2005
Trådstartare
#7
hur mäter jag generatorns laddnings styrka?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 december 2005
#8
har inte gjort det men testa med att slänga dit ett helt urladdat batteri och ta en amperemeter serie med batteriet och dra igång motorn på högvarv:D observera att du måste ha en mycket stark mätare eftersom de vanliga ligger på max 10A. vet inte hur du annars skulle kunna göra men det är iallafall ett sätt.

man lever bara en gång så lev väl!

859 Inlägg
28 december 2005
#9
Bullo skrev:
har inte gjort det men testa med att slänga dit ett helt urladdat batteri och ta en amperemeter serie med batteriet och dra igång motorn på högvarv:D observera att du måste ha en mycket stark mätare eftersom de vanliga ligger på max 10A. vet inte hur du annars skulle kunna göra men det är iallafall ett sätt.

Eller så läser man på generatorn hur många Ampere den laddar, då det står på dem i 99 fall av 100 ungefär.

/Theo


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
28 december 2005
#10
Theo skrev:
Bullo skrev:
har inte gjort det men testa med att slänga dit ett helt urladdat batteri och ta en amperemeter serie med batteriet och dra igång motorn på högvarv:D observera att du måste ha en mycket stark mätare eftersom de vanliga ligger på max 10A. vet inte hur du annars skulle kunna göra men det är iallafall ett sätt.

Eller så läser man på generatorn hur många Ampere den laddar, då det står på dem i 99 fall av 100 ungefär.

/Theo

hehe funkar det med men jag är inte säker på om det verkligen står. det brukar bara vara artikelnr på motorkomponenter, men jag kan ha fel.

det är i alla fall värt att testa Theos variant före min:P

man lever bara en gång så lev väl!

781 Inlägg
28 december 2005
#11
Bullo skrev:
Theo skrev:
Bullo skrev:
har inte gjort det men testa med att slänga dit ett helt urladdat batteri och ta en amperemeter serie med batteriet och dra igång motorn på högvarv:D observera att du måste ha en mycket stark mätare eftersom de vanliga ligger på max 10A. vet inte hur du annars skulle kunna göra men det är iallafall ett sätt.

Eller så läser man på generatorn hur många Ampere den laddar, då det står på dem i 99 fall av 100 ungefär.

/Theo

hehe funkar det med men jag är inte säker på om det verkligen står. det brukar bara vara artikelnr på motorkomponenter, men jag kan ha fel.

det är i alla fall värt att testa Theos variant före min:P

det bruka ju stå på generatorn på en metalbrika....:p

57 Inlägg
28 december 2005
#12
eller så om du har en amperemeter så vrider du bara den till Volt mätning och lägger på plus och jord, svårare än så är de inte

© Christer

859 Inlägg
28 december 2005
#13
christer_s skrev:
eller så om du har en amperemeter så vrider du bara den till Volt mätning och lägger på plus och jord, svårare än så är de inte

Och vad får du ut av det? Inte hur många Ampere generatorn är på iaf.

/Theo


21 761 Inlägg
28 december 2005
#14
Ett sätt att kolla hur mycket generatorn kan ladda är att  koppla en tångamperemeter på batterikabeln, en digitalmultimeter på batteriet inställd för spänning. Kör motorn på ca 2000 varv och slå på fläkt, elbakruta, extraljus, elsitsar mm och mät spänningen. När spänningen börjar sjunka till tex 13,5V så läser du hur många ampere tångmätaren visar.

Kanske lite krångligt men då får man reda på den verkliga strömkapaciteten, det är ju inte säkert att generatorn klarar av den ström som är angiven.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
29 december 2005
#15
Hää, nu ska jag försöka mig på lite "sharky-fakta!!

Om en generator är märkt med t.ex. 75A så klarar den av att försörja alla komponenter med en samanlagd effekt på 900 Watt innan även batteriet måste börja leverera som backup.
Ex. 2*60W helljus, 4*60W x-ljus, 2*5W(ev.parkeringsljus), ca15W instr.bel., 4*5W(dubbla)bakljus, 2*5w reg.bel. och ev 3*21W bromsljus (medräknat högmonterat i mitten) skulle alltså göra 478W=ca 40A.

Sen kaske man vill ha 100W X-ljus, lite stereo, lite slutsteg o annat "lulllull" som gör att man kommer upp en bra bit, men detta var dock bara en exempelberäkning.

Sedan över till Batteriet som dock stog ovan
Ah = Amperetimmar. Mått på batteriets kapacitet. Tex ett 75 Ah batteri kan teoretiskt sett leverera 75 A i en timme.
Eller för att komma lite närmare praktiken oxå, 1A i 75 timmar...

Hoppas det har givit något.. M.V.H. "Doktor Ksson".
Senast redigerat av GT90 (29 december 2005)


21 761 Inlägg
29 december 2005
#16
GT90 skrev:
Ah = Amperetimmar. Mått på batteriets kapacitet. Tex ett 75 Ah batteri kan teoretiskt sett leverera 75 A i en timme.
Eller för att komma lite närmare praktiken oxå, 1A i 75 timmar...

Nu ska jag låtsas vara viktig igen.

När man mäter Ah så använder man sig vanligtvis av 20 timmarsmätning.
Batteriet dras ur med en viss ström i 20 timmar tills polspänningen har sjunkit till 10,5V.
Ett 75Ah batteri tex kan man belasta med 3,75A i 20 timmar innan spänningen har sjunkit till 10,5V. Man kan inte ta ut 75A i en timme.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
3 januari 2006
#17
Nää, jag vet att det inte går i verkligheten, men det var bara ett exempel "Helge"!! Hehe.


21 761 Inlägg
3 januari 2006
#18
Ok. Är lite petig ibland när det gäller batterier.


Sök