hur mycket laddar generatorn? Det är dagens fråga.. jag har en cheva van-89 V8 350 och vill bränna på fetare batteri och generator till ljudet. Men hur mycket laddar det jag har nu?(hur mäter jag?) Finns 66 amp 100amp 105 amp att köpa på www.vanman.se kan man köpa ett 105amp och ha ett 90 amp batteri te.x eller kommer det överladda hela tiden eller bara laddas fort.....och tvärtom te-x ha en 105 amp generator och ett 160amp batteri och ändå ha ett fullladdat batteri efter körning ävern om det tar längre tid?
ja, allt är bara en fråga om hur lång tid batterit laddas, om du har en generator på 100amp och ett batteri på 50amperetimmar så laddas batteriet på en halvtimma, om du istället har en generator på 50amp och ett batteri på 100amperetimmar så tar det två timmar. batteriets Ah är hur många ampere du kan ladda/ta från batteriet per timma. t.ex. 75Ah ger 75 ampere i en timma och sen är batteriet tomt.
har inte gjort det men testa med att slänga dit ett helt urladdat batteri och ta en amperemeter serie med batteriet och dra igång motorn på högvarv:D observera att du måste ha en mycket stark mätare eftersom de vanliga ligger på max 10A. vet inte hur du annars skulle kunna göra men det är iallafall ett sätt.
har inte gjort det men testa med att slänga dit ett helt urladdat batteri och ta en amperemeter serie med batteriet och dra igång motorn på högvarv:D observera att du måste ha en mycket stark mätare eftersom de vanliga ligger på max 10A. vet inte hur du annars skulle kunna göra men det är iallafall ett sätt.
Eller så läser man på generatorn hur många Ampere den laddar, då det står på dem i 99 fall av 100 ungefär.
Eller så läser man på generatorn hur många Ampere den laddar, då det står på dem i 99 fall av 100 ungefär.
/Theo
hehe funkar det med men jag är inte säker på om det verkligen står. det brukar bara vara artikelnr på motorkomponenter, men jag kan ha fel.
det är i alla fall värt att testa Theos variant före min:P
/Theo
hehe funkar det med men jag är inte säker på om det verkligen står. det brukar bara vara artikelnr på motorkomponenter, men jag kan ha fel.
det är i alla fall värt att testa Theos variant före min:P
det bruka ju stå på generatorn på en metalbrika....:p
Ett sätt att kolla hur mycket generatorn kan ladda är att koppla en tångamperemeter på batterikabeln, en digitalmultimeter på batteriet inställd för spänning. Kör motorn på ca 2000 varv och slå på fläkt, elbakruta, extraljus, elsitsar mm och mät spänningen. När spänningen börjar sjunka till tex 13,5V så läser du hur många ampere tångmätaren visar.
Kanske lite krångligt men då får man reda på den verkliga strömkapaciteten, det är ju inte säkert att generatorn klarar av den ström som är angiven.
Hää, nu ska jag försöka mig på lite "sharky-fakta!!
Om en generator är märkt med t.ex. 75A så klarar den av att försörja alla komponenter med en samanlagd effekt på 900 Watt innan även batteriet måste börja leverera som backup. Ex. 2*60W helljus, 4*60W x-ljus, 2*5W(ev.parkeringsljus), ca15W instr.bel., 4*5W(dubbla)bakljus, 2*5w reg.bel. och ev 3*21W bromsljus (medräknat högmonterat i mitten) skulle alltså göra 478W=ca 40A.
Sen kaske man vill ha 100W X-ljus, lite stereo, lite slutsteg o annat "lulllull" som gör att man kommer upp en bra bit, men detta var dock bara en exempelberäkning.
Sedan över till Batteriet som dock stog ovan Ah = Amperetimmar. Mått på batteriets kapacitet. Tex ett 75 Ah batteri kan teoretiskt sett leverera 75 A i en timme. Eller för att komma lite närmare praktiken oxå, 1A i 75 timmar...
Hoppas det har givit något.. M.V.H. "Doktor Ksson".
Ah = Amperetimmar. Mått på batteriets kapacitet. Tex ett 75 Ah batteri kan teoretiskt sett leverera 75 A i en timme. Eller för att komma lite närmare praktiken oxå, 1A i 75 timmar...
Nu ska jag låtsas vara viktig igen.
När man mäter Ah så använder man sig vanligtvis av 20 timmarsmätning. Batteriet dras ur med en viss ström i 20 timmar tills polspänningen har sjunkit till 10,5V. Ett 75Ah batteri tex kan man belasta med 3,75A i 20 timmar innan spänningen har sjunkit till 10,5V. Man kan inte ta ut 75A i en timme.