Hej!
Jag kör en Volvo 240 med en D24T med orginal generator (55A).
Problemet uppkom ca en vecka efter det jag köpte bilen och det har börjat gå mig på nerverna.
Generatorn laddar dåligt, men det är väldigt till och från.
När den laddar som den ska så ligger den på 14-16V och jag kan spela stereo som en karl utan problem.
Det som är så otroligt konstigt är att ibland kan den sluta ladda fullt ut. Laddlampan tänds och lyser svagt samt att volten sjunker ner till 11-13 och blir mer känslig för stereo/helljus.
När det var som värst fick jag springa igång bilen.
Från början så laddade den otroligt dåligt, konstant, så jag bytte till en splitterny kolbrygga.
Efter det så blev det bättre. Den kunde ladda fullt ut ett tag men sedan blir det sämre.
Problemet uppstår oftast vid kraftiga svängar åt något håll (konstigt nog). Sen efter någon dag kan den helt plötsligt bli bättre igen.
Det kan låta som kabelbrott/glapp någonstans men jag är för lite erfaren för att lista ut vart fan det kan vara. Någon jord? Signalkabel? Jag har ingen aning. Jag har gluttat litegranna i vissa kablar och juckat lite på dem men inget påverkar.
Eller kan det vara generatorn som är på sin sista vers?
Eller något helt annat?
Ännu en fråga gällande min turbo. Det är en utbytesturbo från GIK.
Orginal laddtryck på den visade sig vara 0,8bar vilket jag tycker är aningen för mycket.
Skulle vilja få den att ladda ca 0,5-0,6. Jag är inte heller så erfaren på att ställa in turbos men jag vet att man ställer in den via ett stag du ska skruva lös och vrida (vad jag har hört). Men frågan är, hur många varv på staget motsvarar 0,2-0,3hg? Det kändes otroligt jobbigt att skruva loss staget, ställa in, sedan skruva dit det igen för att se hur mycket den laddar.
Hjälp!

Skulle bli väldigt tacksam för svar!
EDIT: Såg att jag la tråden i fel kategori så det skulle vara vänligt ifall admin kunde flytta den till trådens rätta plats.