5079
Sök

Vad är det som visslar?

JDM
593 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
Hej hej, väd är det som åstakommer det där visslande ljudet från bilarna i bla fast and the furious när de kör järnet?
Ljudet jag syftar på är det man hör från den röda bilen som gör en dounut 4:20 in i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=xee8BCH- … mp;search=

Låter sjukt ballt!

Det ska vara JDM och bana!

645 Inlägg
30 september 2007
Nu har inte jag kollat på klippet men jag skulle tippa på att du menar dumpljudet.

JDM
593 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
hmm, tja det kan det säkert vara. Vad har den för funktion och när slår den till?

Det ska vara JDM och bana!

1 255 Inlägg
30 september 2007
Jo du måstde mena dump ljudet det är en HKS SSQV tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

4 571 Inlägg
30 september 2007
Haxxel skrev:
hmm, tja det kan det säkert vara. Vad har den för funktion och när slår den till?

Sök, googla, wikipedia.

Denna fråga finns det hundratals trådar om

7 120 Inlägg
30 september 2007
Du måste ha överladdning (turbo eller kompressor) för att kunna ha en dumpventil (avlastningsventil). Här är en hel del text om just dumpventil/er.

Denna ventil ökar gasresponsen på en överladdad motor, och minskar slitaget på turbon.
När du släpper av gasen på en standardbil vill turbon fortsätta att spinna men kan inte detta, för att luften har ingen stans att ta vägen. Turbon tvingas att stanna mycket snabbt. Detta sliter hårt på turbon. När du sedan gasar igen skall turbon upp i sitt mycket höga varvtal igen. Detta tar tid, och bilen känns trög.

Nu kommer dumpventilen väl till pass. När du släpper gasen bildas ett vakuum efter spjället. En slang går från insuget till dumpventilen. Vakuumet suger upp ett membran i dump- ventilen, och turbons övertrycksläpps ut i motorrummet med ett mycket karakteristiskt ljud, som du hör från turboladdade racing bilar. ( Det finns tyvärr bilar som inte kommer att ge ifrån sig annat än ett väsande) När du sedan axar igen, försvinner vakuumet och ventilen stängs, och turbon skickar in luften med fullt laddtryck. Bilen känns mycket piggare än innan.

Man monterar alltså dumpventilen innan spjället och efter turbon. Finns där ingen dumpventil innan eller någon slags nippel att montera ventilen på, får man borra och gänga, svetsa eller limma en nippel på ca 18-22 mm diameter på röret. På insuget efter spjället och innan topplocket där undertrycket uppstår monterar man en liten nippel eller ett rör på 4-6 mm. På dom flesta bilar finns det redan något sådant som original. Sedan är det klart. Det som väntar är provturen. En otrolig skillnad på responsen vid snabba gasskiftningar. (Det kan finnas högprestandabilar där inte skillnaden är så markant. Vi har dock inte hört talas om någon sådan ännu..)

Många turbo bilar har dumpventiler som standard, men dom är för små. En stor ventil väsnas mycket mer, därför använder man en mindre och tystare. Det finns en massa olika sorters dumpventiler, men skillnaderna är inte så stora. Oftast är den största skillnaden priset. Naturligtvis har den som säljer en dyr ventil, massor av fantasifulla påståenden om varför just hans ventil är den bästa, och att alla andra ventiler är kass. Förvisso. Högt turbotryck har en tendens att slita ut membranen fort. En del membran har dessutom varit sämre i kvalité, men förbättringar sker hela tiden. En del bilar tjuvöppnar ventilen, vilket är retsamt. Man får då höja fjädertrycket i ventilen.

Saxat från Dalhems.com

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 september 2007
Turbo tjut

C H E V R O L E T <3

Servicerådgivare
715 Inlägg
30 september 2007
E de inte generator remmen som viner smilesmilesmilesmile

bör va turbon som laddar!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 september 2007
chrille_ skrev:
E de inte generator remmen som viner smilesmilesmilesmile

bör va turbon som laddar!

Nu kan inte jag se filmklippet då jag sitter på jobbet, men tjuter/viner inte en turbo också?

Min bil börjar vina lite från motorn när jag varvar upp lite, alltid antagit att det va turbon som börjar snurra smile

Det låter inte som en rem och det låter inte farligt. Fast det kan ju vara det iofs.
Gillar ljudet iaf big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

176 Inlägg
1 oktober 2007
kan va mange schmidt oxå...

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

755 Inlägg
1 oktober 2007
heter låten då??

304 Inlägg
1 oktober 2007
good_year skrev:
heter låten då??

Giftig eller nåt tror jag...

755 Inlägg
1 oktober 2007
Rednik skrev:
good_year skrev:
heter låten då??

ja det vet jag men jag menade låten i filmen..

fotointresserad
2 307 Inlägg
1 oktober 2007
good_year skrev:
Rednik skrev:
good_year skrev:
heter låten då??

Haha =p

Låten heter inside of me av dj micro
Senast redigerat av Norde (1 oktober 2007)

755 Inlägg
1 oktober 2007
Norde skrev:
good_year skrev:
Rednik skrev:

Haha =p

Låten heter inside of me av dj micro

okej tack så mycket

176 Inlägg
2 oktober 2007
tog en liten annan vändning den tråden...haha!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 oktober 2007
Just de. Töbo power....

En gång Volvo, Alltid Volvo

820 Inlägg
2 oktober 2007
Det är ju johanna såklart! smile

Sök