5049
Sök

tickar efter oljebyte?

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
är det för jag ahr för fin olja tro? hälldre ner castrol helsyntetisk 5w-40 olja. tror inte den fick sp fin innnan... den tickade inte innan oljebytet.... måste jga byta till typ halvsyntetisk erl kan jag slå i nåt annat? STP?

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
3 oktober 2007
kan vara en tryckare som fastnat. prova att ha den på tomgång ett tag.

/Street

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
men den tickar hela tiden... vet itne hur det är när den blivit riktigt varm.. itne tänkt på, emn jobbig är det iaf... låter som en traktor...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"

1 827 Inlägg
3 oktober 2007
hur mycket olja är det i den nu då?

Är det nära undre gränsen så fyll på lite till, kan hjälpa då det brukade göra det på mina gamla audis.
Senast redigerat av Eisenhut (3 oktober 2007)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

12 Inlägg
3 oktober 2007
troligtvis för tunn olja så den "rinner" ur tryckrna för fort. vilket medför för stort ventil spel.
prova med tjockare olja.

654 Inlägg
3 oktober 2007
Som nämnt,antagligen en tryckare som fastnat alt att oljan du hält i nu är tunnare än den tidigare och då hinner rinna ur innan den får göra sitt på ev tryckare.
OBS: trögflytningen på oljan har inte att göra med om det är hel/halv/mineral/full syntet osv.

BMW fantast
1 172 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
oljenivån ligger som den ska... men avd ska jag byta till då.. 5w 40 täcker ju det mesta...

1 785 Inlägg
3 oktober 2007
AeroMalm skrev:
är det för jag ahr för fin olja tro? hälldre ner castrol helsyntetisk 5w-40 olja. tror inte den fick sp fin innnan... den tickade inte innan oljebytet.... måste jga byta till typ halvsyntetisk erl kan jag slå i nåt annat? STP?

5W står för viskositeteten vid låga temperaturer vintertid. 40 står för viskositeten sommar tid vid högre temperaturer.

Min erfarenhet av helsytetiska oljor är att de fungerar perfekt till den gränsen motorn inte längre är lika tät och perfekt som den är ny. Då kan man gå över till en halvsyntetisk olja som också har lite högre viskositet dvs lite mer trögflytande.

Castrol har oljor som de kallar Milage eller något i den stilen. Prova den... Körde på den i min Golf GL -92 som har hydraliska lyftare och det fungerade riktigt bra.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

5 710 Inlägg
3 oktober 2007
OM viskositeten är den rätta (jag har ingen aning på en 200) men den ändå låter illa är det något som är fel och det kan ingen olja eller tillsats i värden fixa.
Köra annat än helsyntet i ditt fall är inte att tänka på med din trimningsgrad och ambisionerna att höjja denna ytterligare.

MVH Jonas
..............

Sök