4537
Sök

ide för en v6a?

Os Difuntos
1 822 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Har precis inhandlat en Ford Falcon Futura 1967 som det sitter en rak 6 i, men skulle gärna vilja hotta till den lite, då jag är nybörjare när det gäller gamla ford motorer (och motorer i övrigt) skulle det vara kul om ni kunde lista lite saker man kan tänkas göra med den är inte ute efter 100+ hp bara lite snyggare motor rum och gärna en effekthöjning på ca 30 hp har också en tajt budjet nu så inga fantasi saker haha . kanske ska säga att det e en 3 petatad automat om det hjälper er något. MVH Baca

PS har en massa utrymme kvar i motorrummet. DS
Senast redigerat av baca (14 september 2007)

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 september 2007
En trim kam gör det lilla extra wink
Större förgasare. Osv
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (14 september 2007)

C H E V R O L E T <3

Os Difuntos
1 822 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
2,5 tus avgas har jag redan bara resten kvar då HAHA men tack för hjälpen, frågan är bara då var man kan hitta en kam som kan passa en såpass gammal motor?

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 september 2007
baca skrev:
2,5 tus avgas har jag redan bara resten kvar då HAHA men tack för hjälpen, frågan är bara då var man kan hitta en kam som kan passa en såpass gammal motor?

du kan slipa om orginal kammen

Eliminator
1 441 Inlägg
5 oktober 2007
Varför skrev du v6 i överskrift när du hade rak6:a?
Det smartaste är väl att först kolla upp motorn innan trimma, ventilspel, komptest, tändning.
Antagligen har du där den billigaste trimmningen för din del. Feljusterad motor till rätt justerad ger säkert rätt många kusar. Är den sedan frisk och rätt justerad så kan det vara lönt att trimma. med tex ett annat insug kanske större förgasare extraktorgrenrör och eventuellt en vassare kam.
Är motorn sliten ocså skulle jag inte rekommendera trim då det är som att kasta pengarna i sjön. Troligtvis så håller den inte så länge heller.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

297 Inlägg
6 oktober 2007
Det är en Ford sexa, som har ett insug som är gjutet ihop med toppen, så det går inte att byta insug. Men det finns adaptrar så att man kan sätta dit andra förgasare(tex en Weber 32/36 eller 36/36). När det gäller avgassidan, så är en pryl som delar utblåset på de två mittersta cylindrarna det man börjar med.
Detta och en liten planing av toppen och ett två tums avgassystem kan nog ge dig en 20hk extra.
Ett brytarlöst tändsystem av modernare snitt är nog också bra.

Sök