4463
Sök

Hur tänker dom?

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Jag och min jobbarkompis letade efter batteriet igår, men vi hittade det ingenstans i motorrummet, kollade i info-boken och där stod det att den låg under baksätet om man har klimatanläggning?

Och det har jag, varför monteras batteriet där? finns det inga risker för att de kan börja brinna? :S isf skulle dom kanske inte placera det där. Någon som vet varför det är placerat där, ngn annan som har det?¨

MVH

Rattryckarn

Reparatör
630 Inlägg
6 oktober 2007
Audisport_ skrev:
Jag och min jobbarkompis letade efter batteriet igår, men vi hittade det ingenstans i motorrummet, kollade i info-boken och där stod det att den låg under baksätet om man har klimatanläggning?

Och det har jag, varför monteras batteriet där? finns det inga risker för att de kan börja brinna? :S isf skulle dom kanske inte placera det där. Någon som vet varför det är placerat där, ngn annan som har det?¨

MVH

Hur skulle det kunna börja brinna ?? Brinner väl väldigt sällan i batterier var dom än sitter i bilen . Angående placering av batteri så haTex V70N har sina batterier Vänster bak orginal .

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
mektrollet skrev:
Audisport_ skrev:

MVH

Hur skulle det kunna börja brinna ?? Brinner väl väldigt sällan i batterier var dom än sitter i bilen . Angående placering av batteri så haTex V70N har sina batterier Vänster bak orginal .

Vet inte riktigt hur de skulle kunna brinna, tänkte EL och tätt inpå ligger det skummgummi smile så blir det ngt fel eller så, ja de var bara en tanke.

Rattryckarn

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 oktober 2007
Audisport_ skrev:
Vet inte riktigt hur de skulle kunna brinna, tänkte EL och tätt inpå ligger det skummgummi smile så blir det ngt fel eller så, ja de var bara en tanke.

Risken finns alltid, men det är väldigt ovanligt att det börjar brinna så det är nog en risk de tar med att lägga batteriet på ett sånt ställe.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

"audiot"
287 Inlägg
6 oktober 2007
Jag har faktikst också tänkt tanken där i min audin med brandrisken. UNder min skumgummidyna bak så ligger bara någon cm ifrån dynan en sjuhelvetes massa kabel och kontakter samt batteriet förstås. Men man är förmodligen bara nojjig. Det är nog rätt uttänkt det dära att det ska fungera och inte vara brandfarligt, jag litar på audiingengörerna tror jag smile

Jag har batteriet under bakdynan, även farsan förra A6 -95. Förmodligen är det så på de en del "äldre" audis, vet inte hur det är med dom nya.
Senast redigerat av oumi (6 oktober 2007)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"

527 Inlägg
6 oktober 2007
min audi 100 gl har också batteriet under baksätet, funkar väl okej att ha det där men lite jobbigt när man ska göra nåt med det, iaf så tror jag att risken för att det ska börja brinna knappt finns

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 oktober 2007
Nackdelen är ju när det är dags för startkablar...

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2007
Det är alltid smart att täcka poler på batteri startmotor generator och ev huvudströmbrytare med gummihätta. Just av den anledningen om det skulle bli kortis (kontakt mellan + och jord(chassi)). Om detta skulle inträffa så kommer det pyra, glöda och bli mycket varm och kan leda till brand. Detta beroende på att just dessa delar i elsystemet inte är avsäkrat.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

198 Inlägg
6 oktober 2007
det är inga problem att andvända startkablar för det går alltid en plus pol till motor rummet.
batteriet sitter under sätet på många bmw också. de är troligen för att det är dålit med utrymme i motor rummet? och jag tror inte att dom skulle sätta batteriet under sätet orginal om de skulle vara brandrisk

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 oktober 2007
på våran merca 04a sitter det höger bak under sättet
plus att det ligger en skyddande plast matta över det

Sök