S60 Köpråd

BlakkT5
5 oktober 2007 · 118 Inlägg

Hej, Är inne på köpa mig en S60 T5a.

Har tittat på årsmodell 01-02.

Några speciella fel eller dylikt som man ska kolla extra på?
Hade ju en miss när jag klöpte förra bilen sad v40 t4 -98 sad var en miss. haha

har planer på att trimma dessutom.

Överladdat, ja tack!
A_Amby
5 oktober 2007 · 165 Inlägg

En R så slipper du trimma...smile Så förlorar du inte lika mycket pengar om du ska sälja.

Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
John87 Stolt Volvoägare
6 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

amby skrev:
En R så slipper du trimma...smile Så förlorar du inte lika mycket pengar om du ska sälja.

Nackdelen är ju bara att prisskillnaden mellan en T5'a och en R är ofantligt stort.
Så stor är inte skillnaden på bilmodellerna om man inte hårdgranskar bilarna.

Jag hade tagit en T5'a och sedan gradvis förbättrat den med det man saknar i den.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
6 oktober 2007 · 2 456 Inlägg

T-5an e ett bra inkö köp en som en älder farbroder haft så får du en som gått lungt så du vet vad du får som utgångs objekt .... anars kan du få en som gått hårt eller varit trimmad ..

Vet ej som sagt om det skiljer i försäkrings belopet på en T-5a å en S60R ....

Ta dig tid å testa många så faller du för den rätta ...

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
pfa
6 oktober 2007 · 66 Inlägg

finns många vanliga fel på äldre s60 modeller, tex .. spindelleder.. bör du kolla innan du köper ..

*Glappande krängningshämmarstag.
*chassibussningar
*Bromsar bak (rost)
*Dörrlister
*Centrallås (kan hända att bilen låser upp sig själv ibland)

Det där är väl det mesta hoppas jag, säger dock inte att du ska kolla upp allt det där på bilen innan du köper.. men ju mer desto bättre.. hoppas det hjälpte lite iaf! ..

ciao!


ps. har aldrig haft några av dessa problem på min, förutom att jag fick anmärkning på en spindelled av besiktningen som jag tvingades byta..

Senast redigerat av pfa (6 oktober 2007)

Volvo s60 (2001)
S60Johan
6 oktober 2007 · 73 Inlägg

Satsa gärna på en T5:a
Om du ska trimma så det manuellåda som gäller.
Det finns lite problem genom åren, se till att gasspjället (ETM) är utbytt.
Annars är det vanliga med länkarmarna, k-stagen samt olika mjukvaror till bilen.
Se gärna till att ha en fullservad med bra dokumentation.
Vill du veta mer kika in på www.svxc.se där kan du få mycket hjälp.

Volvo S60T5 "Xtremt.se Edition" (2001)
Gatzone
6 oktober 2007 · 289 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
T-5an e ett bra inkö köp en som en älder farbroder haft så får du en som gått lungt så du vet vad du får som utgångs objekt .... anars kan du få en som gått hårt eller varit trimmad ..

Vet ej som sagt om det skiljer i försäkrings belopet på en T-5a å en S60R ....

Ta dig tid å testa många så faller du för den rätta ...

//S

Jag tror R:en faktiskt inte ligger farligt mycket mer än T5:an per år i försäkring, om inte rent av lite billigare kanske? Jag hamnar på ca 6500:- med max utrustad försäkring på min R.

pfa
6 oktober 2007 · 66 Inlägg

Men R:en är ju ganska mtk dyrare i inköpspris ändå smile

Volvo s60 (2001)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
6 oktober 2007 · 834 Inlägg

pfa skrev:
Men R:en är ju ganska mtk dyrare i inköpspris ändå smile

Men det är det värt då du tänker på att en s60t5 inte är i närheten en r prestanda mässigt. Tex nivo sensorn som sitter i mer välutrustade r som sänker bilen ifall den kränger för mkt.

Hänvisar till http://www.youtube.com/watch?v=7Ud-Ifh3phc

Och bilsports köpguide till s/v70r

Reichte86
6 oktober 2007 · 509 Inlägg

Gatzone vad har du för försäkringbolag??
Tycker du ska satsa på en r! smile

BlakkT5
6 oktober 2007 · 118 Inlägg

Tackar för alla svar. har titta runt nu ett par veckor. "R" har jag bestämt mig för att skippa pga priserna.

Har hittat en T5a. 149900:- dock import. sad skeptisk om Imoprt. Volvo värderade den till 125-130 000:- Är det bra pris? och hur negativt är det med Import?

Överladdat, ja tack!
Reichte86
7 oktober 2007 · 509 Inlägg

import är ju inget negativt om den är kollad på verkstad och servad som den ska! Då gärna miltalet! Fast det dumma är ju att folk brukar köpa bilar och sen kolla miltalet! :s

Tengu1969
7 oktober 2007 · 1 396 Inlägg

BlakkT4 skrev:
Tackar för alla svar. har titta runt nu ett par veckor. "R" har jag bestämt mig för att skippa pga priserna.

Har hittat en T5a. 149900:- dock import. sad skeptisk om Imoprt. Volvo värderade den till 125-130 000:- Är det bra pris? och hur negativt är det med Import?

150 000 för en importerad? NEJ!

Du borde kunna få en svensksåld i bra skick för 100-150 satsa på det istället!

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
mebben Troligen galen...
7 oktober 2007 · 567 Inlägg

150´000:- för en imorterad -01 eller var det -02? För dyrt.

Jag har min svensksålda -04 med strax över 5000mil på mätaren till salu. Ligger på blocket för 182´000:-, och efter prutning räknar jag med att få runt 170´000:-
www.blocket.se/vi/13523086.htm?ca=11_s

För svensksålda bilar med mindre än 10´000mil bör det se ut ungefär så här:
en -01 bör ligga på runt 120´000
en -02 bör ligga på runt 130´000
en -03 bör ligga på runt 150´000
en -04 bör ligga på runt 170´000
en -05 bör ligga på runt 200´000
en -06 bör ligga på runt 230´000

Självklart skiljer det lite i pris beroende på miltal och utrustning, men jag tycker att ovanstående stämmer ganska bra med tanke begärda priser hos bilhandlare och privat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang