5241
Sök

s40 t4: ny turbo med lite mer drag

1 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
jag skulle vilja ha en ny turbo med lite mer drag i. Men jag vet inte vad som passar och vad bilen klarar av utan att motorn slits sönder helt.

10 287 Inlägg
8 oktober 2007
Bara bulta fast och åka eller hade du tänkt några andra modifieringar också? Du måste ju i alla fall hitta ett chip som passar till det du har tänkt dig.

Tips: Åk till turbocenter och ta ett snack.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2007
Beror väldigt mycket på vad du tänkt dig.

nästa steg för dig är 16t turbo och större IC. mappa bilen och du har 285hk på 98 oktan. där går gränsen för orörd motor ungefär.

nästa steg är nya vevstakar, vassare kammar, 19T turbo och mapp på E85. då får du 340hk och en bil som går mycket fint.

starkaste S40:n ligger närmare 700hk så nog håller motorn för en del.

Det är främst Autotech som gäller om du vill bygga stark S40 (därmed inte sagt att någon annan inte kan)

smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mr.
253 Inlägg
8 oktober 2007
torpis skrev:
Beror väldigt mycket på vad du tänkt dig.

nästa steg för dig är 16t turbo och större IC. mappa bilen och du har 285hk på 98 oktan. där går gränsen för orörd motor ungefär.

nästa steg är nya vevstakar, vassare kammar, 19T turbo och mapp på E85. då får du 340hk och en bil som går mycket fint.

starkaste S40:n ligger närmare 700hk så nog håller motorn för en del.

Det är främst Autotech som gäller om du vill bygga stark S40 (därmed inte sagt att någon annan inte kan)

smile

Vad jag vet är det väl 16T turbon som sitter i redan?

Köpes:
18T Turbo

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2007
pwei skrev:
Vad jag vet är det väl 16T turbon som sitter i redan?

Det sitter en 14T original med 5:ans avgashus, man brukar byta till 16T, 18T eller 19T.  Dock är 16T med 7:ans avgashus vettigast för 285hk och orörd motor då man ändå inte kan klättre över 300hk med original kammar och stakar.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mr.
253 Inlägg
9 oktober 2007
Där ser man, tack för infon. Men varför säger a-tech att man behöver allt detta:

"S/V40 T4 2000 Steg 4 280Hk 400 Nm
Styrdonsoptimering, sportluftfilter, utbytes turbo TD04-18T , 3” luftmägdmätare, modifiering bränslessystem, 4x spridare 435cc portning grenrör slangar och adapterplattor" + downpipe+3 tum..."

För 280 hk?

Att bara byta intercooler och turbo är ju väldigt mycket billigare... Går ju t.om göra själv..

Och varför inte redan sattsa på 19T från början? Om man ändå planerar att gå uppgradera senare..
Senast redigerat av pwei (9 oktober 2007)

Köpes:
18T Turbo

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2007
pwei skrev:
Där ser man, tack för infon. Men varför säger a-tech att man behöver allt detta:

"S/V40 T4 2000 Steg 4 280Hk 400 Nm
Styrdonsoptimering, sportluftfilter, utbytes turbo TD04-18T , 3” luftmägdmätare, modifiering bränslessystem, 4x spridare 435cc portning grenrör slangar och adapterplattor" + downpipe+3 tum..."

För 280 hk?

Man behöver det som står på den listan, jag sammanfattade kort då trådskaparen inte preciserat vilken motor det gällde eller vilken effekt han önskade.

pwei skrev:
Och varför inte redan sattsa på 19T från början? Om man ändå planerar att gå uppgradera senare..

för 280hk kittet är 16T optimal...  när jag bygger något siktar jag alltid efter att få det så bra som möjligt. 19T är lite större och laddar lite senare.  Inga jätteskillnader men ändå en skillnad. 16T lirar bättre då väljer jag den.

Tröttnar man på sina 280hk så får man ändå riva hela motorn, totalrenovering byta stakar kammar mm.  Sälj då 16T och köp 19T, mellanskillnaden är försummbar om vi tittar på vad ett sådant motorbygge kostar.

smile
Senast redigerat av torpis (9 oktober 2007)

Mr.
253 Inlägg
9 oktober 2007
gött.. wink Tog mig friheten att ringa till turbocenter också.

285 hk~

Spridare: 1000:- = 4000
Lmm: 2500:-
18t turbo: 6500:-
Intercooler: 10 000+ :-
Mappning 6500:-
jobb= 5600kr

~35 000:-)

Om någon bryr sig wink

Köpes:
18T Turbo

10 287 Inlägg
9 oktober 2007
Tillverkad i en kombination av Beryllium och Titan överdragen med bladguld eller....

/Göran

pwei skrev:

(Groucho Marx).

Mr.
253 Inlägg
9 oktober 2007
Don't shoot the messenger sad

Sharky skrev:
Tillverkad i en kombination av Beryllium och Titan överdragen med bladguld eller....

/Göran

pwei skrev:

Men det vore rätt nice med bladguld big_smile Frågan är ju då hur stor IC man skulle behöva... Med tanke på att den kyler rätt bra.
Senast redigerat av pwei (9 oktober 2007)

Köpes:
18T Turbo

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2007
En IC är billig, men det kostar dock att få den skräddarsydd så den passar på original plats i bilen. 

Det går alltid att hitta billigare lösningar men tullar man lite här och lite där så brukar man bita sig själv i svansen.

låter lovande att turbocenter med säger 285hk (15hk mariginal till vevstaksras) och att de mappar (inte chippar)  big_smile

10 287 Inlägg
9 oktober 2007
Jodå, men 10.000 känns väl saftigt. Den skall ju bara (faktiskt bara) användas mot en motor på 285Hkr. Eller är den dimensionerad för mycket mer?
Är i så fall lite onödigt eftersom extra volym i en IC innebär lag.

/Göran

torpis skrev:
En IC är billig, men det kostar dock att få den skräddarsydd så den passar på original plats i bilen.

(Groucho Marx).

IT-Tekniker
161 Inlägg
9 oktober 2007
Det är säkert en modellanpassad IC som prissätts....

Sök